Materiały do nauki zdalnej - 30.11.2021
opr. Ewa Wróblewska
Temat dnia: Tradycji to sprawa – andrzejkowa zabawa!
Cele:
- zapoznanie dzieci z obrzędami ludowymi i wróżbami andrzejkowymi;
- kształtowanie postawy optymistycznego postrzegania świata i rozwijanie poczucia humoru;
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych poprzez zachęcanie do opisywania ilustracji, słuchanie rymowanek;
- doskonalenie logicznego myślenia, spostrzegawczości i koncentracji uwagi;
- stwarzanie okazji do swobodnej ekspresji muzyczno-ruchowej;
- integracja i wzmocnienie więzi emocjonalnych w rodzinie poprzez wspólną zabawę;
Przedszkolaku,
z okazji Andrzejek – święta wróżb i dobrej magii, pewna zaprzyjaźniona czarownica z Łysej Góry przygotowała dla Ciebie kilka zadań do wykonania. Poznasz także przykładowe wróżby, w których być może uczestniczyli Twoi rodzice, gdy byli jeszcze dziećmi. Zaproś do wspólnej zabawy wszystkich domowników. Niektóre zadania są krótkie, na inne potrzeba więcej czasu i materiałów plastycznych. Wykonaj te zadania, które Cię zainteresują. Pamiętaj, że to tylko zabawa. 😊
PRZEBIEG ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH:
1. Magiczny kapelusz – zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence:
Kapelusz to nieodzowny atrybut każdej czarownicy i czarodzieja.
Wszyscy uczestnicy zabawy siadają na podłodze i w trakcie zwrotki przekazują sobie kapelusz (lub inne nakrycie głowy). Gdy kończy się zwrotka, osoba trzymająca kapelusz nakłada go na głowę i zostaje ,,czarodziejem”. Na hasło: Czas na zabawę! wszyscy wykonują czynności wynikające z treści piosenki (np. podskakują, stoją na jednej nodze, zamieniają się w koty), po czym kapelusz ponownie przechodzi z rąk do rąk i trwa losowanie kolejnego ,,czarodzieja”.
Rozmowa inspirowana zabawą muzyczno-ruchową:
- Czym są czary? Kto się nimi zajmuje?
- Czy czarodziej i czarownica kojarzą się Ci z czymś dobrym?
- Co to są wróżby i jak nazywa się osoba, która wróży?
- Czy warto wierzyć we wróżby?
- Czy chciałbyś znać swoją przyszłość?
2. Hokus pokus, czary mary! – zabawa dydaktyczna:
- Jaka to wróżba? – zabawa rozwijająca umiejętność dokonywania opisu ilustracji:
- Obejrzyj ilustracje przedstawiające andrzejkowe tradycje. Opisz, co widzisz na obrazkach?
- Poproś Rodzica o przeczytanie rymowanek i dopasuj je do ilustracji lub podpisów.
1. Wosk się leje wprost do wody, w kształty różne się układa.
Zaraz wszyscy odczytamy, co takiego podpowiada.
2. Kiedy w głowie masz marzenia, jeden krok do ich spełnienia
Chwyć monetę, myśli skup i niech celny będzie rzut.
3. Kolorowe obrazki w koszyku mam
Kim w przyszłości zostanę? Zaraz powiem Wam.
Czas na wielkie losowanie, kto w przyszłości kim zostanie?
Aktor, strażak, nauczyciel? Zaraz wszyscy zobaczycie!
4. Serce czerwone nie okłamuje, dowiesz się szybko, kogo miłuje.
Poznasz dziś imię Tobie pisane i na dnie serca dotąd skrywane.
5. But za butem równo staje, andrzejkowe to zwyczaje
Czas ustawić buty w rzędzie, kto na progu pierwszy będzie?
6. Gdy dwa listki na wodzie obok siebie pływać zaczynają
Dziewczynka i chłopiec wielką sympatię dla siebie mają.
7. Mama jabłko obierała, skórka z jabłka jej została
Dzieci skórkę tę zabrały i do góry podrzucały.
Spadła skórka na podłogę, coś swym kształtem przypomina…
Może to wąż, a może literka ,,s”?
Rzucaj z nami jeśli chcesz!
8. Cztery kubki, cztery symbole, który dla siebie dzisiaj wybiorę?
Ten mi podpowie, co jest w przyszłości i co w mym życiu kiedyś zagości.
- Wykonaj wybraną wróżbę:
lub obejrzyj, w jaki sposób Andrzejki spędził GANG SWOJAKÓW :)
ZADANIA DLA CHĘTNYCH:
- Ułóż z patyczków wg wzoru – odwzorowywanie figur geometrycznych:
W zabawie można wykorzystać słomki, drewniane długie klocki, kredki lub patyczki logopedyczne. Ułóż z nich wybrane wzory podane w załączniku.
- Woskowa figura – ćwiczenie na równowagę:
Zastygnij na 1 min. w bezruchu, przyjmując dziwną pozę. Powtórz ćwiczenie, wymyślając inne figury.
- Rozwiąż krzyżówkę:
Przedszkolaku, nazwij przedmioty ukryte pod cyframi. Poproś o pomoc w zapisaniu tych nazw, wspólnie odczytajcie hasło krzyżówki.
- Znajdź właściwy klucz – zabawa doskonaląca percepcję wzrokową:
- Pokoloruj wybraną czarownicę: