Materiały do nauki zdalnej - 30.11.2021

opr. Ewa Wróblewska

Temat dnia: Tradycji to sprawa – andrzejkowa zabawa! 

Cele:

- zapoznanie dzieci z obrzędami ludowymi i wróżbami andrzejkowymi;

- kształtowanie postawy optymistycznego postrzegania świata i rozwijanie poczucia humoru;

- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych poprzez zachęcanie do opisywania ilustracji, słuchanie rymowanek;

- doskonalenie logicznego myślenia, spostrzegawczości i koncentracji uwagi;

- stwarzanie okazji do swobodnej ekspresji muzyczno-ruchowej;

- integracja i wzmocnienie więzi emocjonalnych w rodzinie poprzez wspólną zabawę;

 

Przedszkolaku, 

z okazji Andrzejek – święta wróżb i dobrej magii, pewna zaprzyjaźniona czarownica z Łysej Góry przygotowała dla Ciebie kilka zadań do wykonania. Poznasz także przykładowe wróżby, w których być może uczestniczyli Twoi rodzice, gdy byli jeszcze dziećmi. Zaproś do wspólnej zabawy wszystkich domowników. Niektóre zadania są krótkie, na inne potrzeba więcej czasu i materiałów plastycznych. Wykonaj te zadania, które Cię zainteresują. Pamiętaj, że to tylko zabawa. 😊

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH:

1. Magiczny kapelusz – zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence:

Kapelusz to nieodzowny atrybut każdej czarownicy i czarodzieja.

Wszyscy uczestnicy zabawy siadają na podłodze i w trakcie zwrotki przekazują sobie kapelusz (lub inne nakrycie głowy). Gdy kończy się zwrotka, osoba trzymająca kapelusz nakłada go na głowę i zostaje ,,czarodziejem”. Na hasło: Czas na zabawę! wszyscy wykonują czynności wynikające z treści piosenki (np. podskakują, stoją na jednej nodze, zamieniają się w koty), po czym kapelusz ponownie przechodzi z rąk do rąk i trwa losowanie kolejnego ,,czarodzieja”.

Rozmowa inspirowana zabawą muzyczno-ruchową:

- Czym są czary? Kto się nimi zajmuje?

- Czy czarodziej i czarownica kojarzą się Ci z czymś dobrym?

- Co to są wróżby i jak nazywa się osoba, która wróży?

- Czy warto wierzyć we wróżby?

- Czy chciałbyś znać swoją przyszłość?

 

2. Hokus pokus, czary mary! – zabawa dydaktyczna:

- Obejrzyj ilustracje przedstawiające andrzejkowe tradycje. Opisz, co widzisz na obrazkach?

wrozby andrzejkowe.pdf

 

- Poproś Rodzica o przeczytanie rymowanek i dopasuj je do ilustracji lub podpisów.

1. Wosk się leje wprost do wody, w kształty różne się układa. 

Zaraz wszyscy odczytamy, co takiego podpowiada.           

2. Kiedy w głowie masz marzenia, jeden krok do ich spełnienia

Chwyć monetę, myśli skup i niech celny będzie rzut.

3. Kolorowe obrazki w koszyku mam

Kim w przyszłości zostanę? Zaraz powiem Wam.

Czas na wielkie losowanie, kto w przyszłości kim zostanie?

Aktor, strażak, nauczyciel? Zaraz wszyscy zobaczycie!

4. Serce czerwone nie okłamuje, dowiesz się szybko, kogo miłuje.

Poznasz dziś imię Tobie pisane i na dnie serca dotąd skrywane.

5. But za butem równo staje, andrzejkowe to zwyczaje

Czas ustawić buty w rzędzie, kto na progu pierwszy będzie?

6. Gdy dwa listki na wodzie obok siebie pływać zaczynają

Dziewczynka i chłopiec wielką sympatię dla siebie mają.

7. Mama jabłko obierała, skórka z jabłka jej została

Dzieci skórkę tę zabrały i do góry podrzucały.

Spadła skórka na podłogę, coś swym kształtem przypomina…

Może to wąż, a może literka ,,s”?

Rzucaj z nami jeśli chcesz!

8. Cztery kubki, cztery symbole, który dla siebie dzisiaj wybiorę?

Ten mi podpowie, co jest w przyszłości i co w mym życiu kiedyś zagości.

                                  

- Wykonaj wybraną wróżbę:  

PROPOZYCJA WROZB.pdf

lub obejrzyj, w jaki sposób Andrzejki spędził GANG SWOJAKÓW :)

https://youtu.be/upniLvICsWg

 

ZADANIA DLA CHĘTNYCH:

W zabawie można wykorzystać słomki, drewniane długie klocki, kredki lub patyczki logopedyczne. Ułóż z nich wybrane wzory podane w załączniku.

figury i ksztalty.pdf

Zastygnij na 1 min. w bezruchu, przyjmując dziwną pozę. Powtórz ćwiczenie, wymyślając inne figury.

Przedszkolaku, nazwij przedmioty ukryte pod cyframi. Poproś o pomoc w zapisaniu tych nazw, wspólnie odczytajcie hasło krzyżówki.

krzyzowka.pdf

klucze.pdf

czarownica 1.pdf

czarownica 2.pdf