Podstawa programowa
Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branży szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356)
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
DLA PRZEDSZKOLI ORAZ INNYCH FORM
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno- wychowawcze przedszkola oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowe rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania-uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji .
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA NA KONIEC WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Obszar rozwoju dziecka |
Fizyczny- pod kątem przygotowania dziecka do podjęcia zadań w szkole |
1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, |
2) samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne; |
3) wykonuje proste czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, |
4)wykonuje czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł; |
5) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu |
6) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
|
7) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, |
8) wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, |
9) podejmuje i inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, |
10) konstruuje ,buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny, |
11) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, |
12) manipuluje małymi przedmiotami |
13) używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania |
14) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
|
15) wykazuje gotowość związaną ze sprawnością ciała
|
Obszar rozwoju dziecka: |
Emocjonalny- pod kątem przygotowania dziecka do wypełniania zadań w szkole |
1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, |
2) podejmuj inicjatywę radzenia sobie |
3) szanuje emocje swoje i innych osób; |
4) przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, |
5) przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowej grupie dzieci i osób dorosłych; |
6) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu; |
7) rozstaje się z rodzicami bez lęku, |
8) ma świadomość, że rozstanie, na czas pobytu |
9) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, |
10) ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie; |
11) potrafi szukać wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; |
12) wdraża swoje własne strategie bycia w sytuacjach trudnych, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników; |
13) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje |
14) panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji; |
15) wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia |
16) potrafi dostrzec, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania i przejawia w stosunku do nich życzliwość |
17) dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej. |
Obszar rozwoju dziecka |
Społeczny- pod katem przygotowania dziecka do podjęcia zadań w szkole |
1) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, |
2) wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając prawa poczucia wartości innych osób, |
3) nawiązuje relacje rówieśnicze; |
4) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej; |
5) posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem; 6) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia |
7) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; |
8) przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy |
9) współdziała z dziećmi w zabawie w pracach użytecznych, podczas odpoczynku; |
10) nazywa i rozpoznaje wartości związane |
11) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby; |
12) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe; |
13) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; |
14) wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, wobec grupy. |
Obszar rozwoju dziecka |
Poznawczy-pod katem przygotowania dziecka do wypełniania zadań w szkole |
1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, |
2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: impresji plastycznych, technicznych, |
3) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: teatralnych, mimicznych, |
4) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: konstrukcji i modeli |
5) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: materiału naturalnego; |
6) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, |
7) mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy |
8) rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach; |
9) odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych; |
10) rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, |
11) odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności; |
12) formułuje tematycznie odpowiedzi do zadawanych pytań, |
13) opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, |
14) układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, |
15) układa i rozwiązuje zagadki; |
16) wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, |
17) uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom; |
18) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami |
19) słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki |
20) porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, |
21) muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; w skupieniu słucha muzyki; |
22) wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej |
23) chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu;; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; |
24) wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp |
25) tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, |
26) przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, |
27) samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, |
28) określa kierunki i miejsca na kartce papieru; |
29) czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, |
30) nazywa symbole i znaki znajdujące się |
31) wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej; |
32) nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, |
33) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, |
34) zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, |
35) porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę; |
36) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia,); |
37) układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, |
38) rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt |
39)eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but; |
40) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów |
41) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, |
42) rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego; |
43) posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy; |
44) rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym; |
45) posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści |
46)rozumie znaczenie korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół; |
47) podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie |
48) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców |
Zadania Przedszkola:
1.Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2.Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3.Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4.Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
5.Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6.Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
7.Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym
bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
8.Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści
adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
9.Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną,
w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
10.Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej
dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości
i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
11.Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów
techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
12.Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami,
uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków
umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
13.Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania
przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
14.Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
15.Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
16.Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Zalecane warunki i sposób realizacji