Nasza Patronka

Simona Kossak
 

Pszczółki 

 

 

 

 

 

 

 

grupa V                                                             

wychowawczynie: Urszula Czykwin, Katarzyna Janowicz Timofieje

 

W dniu 21 czerwca 2018

wyjeżdżamy na wycieczkę przyrodniczą

do Białowieży.

 

W dniu 22 czerwca 2018

o godzinie 15.00

zapraszamy na uroczystość zakończenia roku szkolnego,

która odbędzie się  w sali rytmicznej.

Czerwiec w grupie "Pszczółek"

Czerwiec w naszej grupie rozpoczęliśmy od występu pod teatrem dramatycznym. Dziewczynki z naszej grupy zaprezentowały swoje umiejętności podczas Międzynarodowych Przeglądów Mażoretek, Tamburmajorek i Cheerlederek POM - PA, w którym drużynowo zajęły 3 miejsce. Serdecznie gratulujemy!

Wzięliśmy udział w oglądaniu filmu "Mikrokosmos", podczas którego poznaliśmy z bliska świat owadów, który na co dzień był dla nas nieco tajemniczy.

Mieliśmy okazję gościć w naszej sali żółwia stepowego.

Przy współpracy z panem Robertem Andrzejczyk zorganizowaliśmy zajęcia z obecnością chomika. Tata Hani, naszej koleżanki wspaniale opowiadał nam o hodowli zwierzątka domowego. Na koniec były też zagadki.

Wzięliśmy udział w Festynie rodzinnym, podczas którego mogliśmy zaprezentować nasze umiejętności wokalne i taneczne. Tatusiowie rozegrali mecz z chłopakami z przedszkola. Była świetna zabawa.

14 czerwca Hanna Wejkowska i Szymon Zawadzki wzięli udział w konkursie matematycznym. Nasi wychowankowie zdobyli I miejsce. gratulujemy serdecznie.

W czerwcu wzięliśmy udział w wycieczce do  Gospodarstwa Agroturystycznego - Pacowej Chaty koło Krypna. Świetnie się bawiliśmy: zwiedzaliśmy muzeum, praliśmy przy użyciu balii i tary, piekliśmy podpłomyki na piecu kaflowym.

Przed nami jeszcze wyjazd do Białowieży. Aktualnie jesteśmy w trakcie przygotowań do uroczystości zakończenia roku szkolnego. Trenujemy swoje role, śpiewamy, tańczymy, a także przygotowujemy elementy scenografii..

 

Język angielski - rozkład materiału, czerwiec

Utrwalenie słownictwa poznanego w czasie roku szkolnego. Przygotowywanie dzieci do konkursu międzyprzedszkolnego.

 

 

Serdecznie dziękujemy

Serdecznie dziękujemy Panu Robertowi Andrzejczyk- tacie Hanny

za zaangażowanie w sprawy grupy "Pszczółki"

i zorganizowanie zajęć z udziałem chomika.

Maj w grupie "Pszczółek"

Maj rozpoczęliśmy od pobytu na świeżym powietrzu. Jest piękna pogoda więc korzystamy z jej uroków. Opalamy się, gramy w piłkę.

Uczyliśmy się o naszej ojczyźnie: Białymstoku, Podlasiu, Polsce, Europie.

Dużo śpiewamy i tańczymy. Jesteśmy dobrze przygotowani do szkoły, a zatem postanowiliśmy nieco zrelaksować się przed wakacjami.

W dniu 18 maja mieliśmy przyjemność gościć u nas w grupie mamę Tymka -  Panią Emilię Pogorzelską. Mama Tymka zaprezentowała nam instrument muzyczny, którym jest wiolonczela. Tymoteusz zaprezentował nam swoje umiejętności muzyczne - pokazał jak gra na tym interesującym instrumencie.  Były zagadki muzyczne i ciekawostki, których do tej pory nie znaliśmy. Bardzo byliśmy ciekawi, ile czasu spędza nasz kolega na treningach gry. Tymek i jego mama bardzo rzetelnie odpowiadali na każde nasze pytania. Serdecznie dziękujemy.

W dniu 18 maja mieliśmy okazję wziąć udział w spotkaniu z członkiniami klubu seniora. Nasi goście pięknie deklamowali wiersze Jana Brzechwy, a następnie wspólnie bawiliśmy się przy piosenkach o tematyce zdrowotnej.

W maju wzięliśmy udział w Programie "Kubusiowi Przyjaciele Natury", w którym uczyliśmy się jak należy chronić przyrodę.

Odwiedziła nas babcia Piotra Czernika, pani Dorota Pękacka - metodyk nauczania muzyki, z którą potrenowaliśmy naukę śpiewu przy akompaniamencie pianina.

W końcówce miesiąca wzięliśmy udział w Cukierkowej Imprezie. 

Zostaliśmy również nagrodzeni za udział w konkursach plastycznych. Wyróżnienie za konkurs " Przedszkolaki kochają przyrodę" otrzymali: Jakub Raszkiewicz i Piotr Letko, a za konkurs "Simona Kossak przyjacielem przyrody" nagrodzono: Maję Matysiuk, Aleksandrę Szypulską, Kubę Uszyńskiego, Michalinę Łukaszewicz i Hannę Wejkowską.

 

 

 

Serdecznie dziękujemy

Serdecznie dziękujemy Pani Emilii Pogorzelskiej- mamie Tymoteusza

za zaangażowanie w sprawy grupy "Pszczółki"

i zaprezentowanie nam instrumentu muzycznego - wiolonczeli.

 

Serdecznie dziękujemy naszemu koledze Tymoteuszowi

za zaangażowanie i odwagę,

którą wykazał się w trakcie prezentacji instrumentu muzycznego.

 

Serdecznie dziękujemy Pani Dorocie Pękackiej- babci Piotra Czernika

za zaangażowanie w sprawy grupy "Pszczółki"

i zajęcia usprawniające umiejętność śpiewu przy akompaniamencie pianina.

 

Kwiecień w grupie "Pszczółek"

W kwietniu poznaliśmy już literę: f, ż, h.

Rozmawialiśmy na temat Świąt wielkanocnych i wiosny. Organizowaliśmy pantomimę i teatr przy wykorzystaniu maskotek żaby i bociana. Rozmawialiśmy o zwierzętach na wsi, nazywaliśmy je, a także ich młode.

Piękna pogoda, która przyszła wraz z nadejściem wiosny pozwala nam na częste przebywanie w ogrodzie przedszkolnym. Dzięki temu oglądamy wiosenne kwiaty. Wypatrujemy klucze ptaków wracających do Polski.

Uczymy się tańców integrujących grupę.

Przygotowaliśmy papierowe żonkile na kwestę fundacji "Pomoż im".

W tym miesiącu wzięliśmy udział w konkursie plastycznym: "Dawne zabawki wokół nas". Laura Borys otrzymała wyróżnienie za swoją pracę.

W tym miesiącu mieliśmy okazję spotkać się z pszczelarzem, który ukazał przed nami świat pszczół i miodu. Mieliśmy okazję podczas tego spotkania spróbować miodu z koniczyny, a także sami tworzyliśmy świece woskowe.

Wzięliśmy udział w programie profilaktycznym: "Czyste powietrze wokół nas".

Wzięliśmy udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Tańca. Pod okiem profesjonalisty uczyliśmy się podstawowych kroków tanecznych.

 

Język angielski - rozkład materiału, kwiecień, maj

Nazwy zawodów: firefighter [fajerfajter] – strażak, doctor [doktor] – lekarz, artist [artyst] – artysta, dentist [dentyst] – dentysta, police officer [polis ofiser] – policjant, nurse [nurs] – pielęgniarka, astronaut [atronot] – astronauta, vet [wet] – weterynarz.

Miejsca pracy: police station [polis stejszon] – posterunek policji, fire station [fajer stejszon] remiza strażacka, hospital [hospital] szpital, clinic [klinik] – klinika, town [tałn] – miasto.

Wyrażenia: I want to be... [aj łant to be] – ja chcę zostać..., Doctor works in a hosptial [doktor łorks in e hospital] – doktor pracuje w szpitalu.

Piosenki utrwalające poznane zawody oraz miejsca pracy.

Liczby: nineteen [najtin] – dziewiętnaście, twenty [tłenti] – dwadzieścia.

 

Marzec w grupie "Pszczółek"

W marcu poznaliśmy już literę: u,c, ł, j.

Rozmawialiśmy na temat dinozaurów i życia na ziemi miliony lat temu. Opowiadaliśmy o zjawiskach atmosferycznych panujących w marcu.

Braliśmy udział w Przedszkoliadzie.

Uroczyście obchodziliśmy pierwszy dzień wiosny. Rodzice wspaniale spisali się i przygotowali nam piękne stroje na tę okazję. W czasie uroczystości pochwaliliśmy się umiejętnością śpiewania piosenek o wiośnie i braliśmy udział w wiosennym pokazie mowy. Obejrzeliśmy radosną, wiosenną inscenizację przygotowaną przez naszych kolegów i koleżanki z grupy "Sowy".

W marcu wielkimi krokami szykowaliśmy się do mających nadejść Świąt Wielkanocnych. Przygotowywaliśmy ozdoby wielkanocne, które można było obejrzeć na kiermaszu wielkanocnym. Pieniądze pozyskane ze sprzedaży ozdób zasiliły konto Fundacji "Pomóż Im".

Wzięliśmy udział we Mszy Świętej przygotowanej przez księdza Pawła Kamińskiego w ramach wielkopostnych rekolekcji.

Nasi wychowankowie zdobyli liczne nagrody w konkursie literackim  z okazji 100 - letniej rocznicy niepodległości Polski, jak również w konkursie Dawna zabawka. Konkursy te były zorganizowane przez zaprzyjaźnione przedszkola. Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy wzięli udział w tych konkursach.

Język angielski - rozkład materiału, marzec

Słownictwo (produkty spożywcze): Cheese [cziz] - ser, a chicken [e cziken] - kurczak, bread [bred] - chleb, eggs [egz] - jajka, an apple [en epul] - jabłko, a banana [e banana] - banan, an orange [en orindż] - pomarańcza, a pear [e per] - gruszka, milk [mylk] - mleko, a cake [e kejk] - tort, cherries [czeriz] - wiśnie, plums [plamz] - śliwki, strawberries [strooberyz] – truskawki, spaghetti [spageti] – spagetti, pizza [pica] – pizza, water [łoter] – woda, meat [mit] - mięso.

Liczba mnoga wybranych produktów spożywczych, np.: apples [epulz] – jabłka.

Piosenki utrwalające poznane słownictwo z rozdziału o jedzeniu.

Wyrażenia: Yuck [jak], Yum [jum], It’s delicious [its deliszez].  Dzieci określają co lubią, a czego nie. I like ... [aj lajk], I don't like ... [aj dont lajk]. Pytają dzieci w grupie czy coś lubią czy nie. „Do you like...?” [du ju lajk]. “My favourite food is...”. [maj feiweryt fud iz] – moje ulubione jedzenie to...

Zabawa w restaurację: “What would you like?” [wot wud you lajk] – co Państwo sobie życzą?. A cake , please. [e kejk pliz] – tort, proszę. An apple pliz [an epl pliz] – jabłko, proszę.

 Liczby: seventeen [sewentin] – siedemnaście, eighteen [ejtin] – osiemnaście.

Podstawowe słownictwo i zwroty Wielkanocne:

Easter bunny [ister bani] – króliczek wielkanocny, Easter egg [ister eg] – pisanka, basket [basket] - koszyczek, a rabbit[e rabit] – króliczek, a horse [e hors] – koń, a chick[ e czik] – pisklak, a lamb [e lamb] - baranek, a flower[e flałer] – kwiatek.

Życzenia: happy Easter [hepi ister].

Piosenka utrwalająca poznane słownictwo z rozdziału “Wielkanoc”.

 

Luty w grupie "Pszczółek"

W lutym powitaliśmy w naszej grupie nową panią wychowawczynię Panią Katarzynę Janowicz - Timofiejew.

W tym miesiącu nauczyliśmy się liter: p, g, w.

Dużo rozmawialiśmy o planetach, zabawach zimowych, bezpieczeństwie w czasie zimowych harców. Myślimy też o zwierzętach. Dokarmiamy ptaki, które odwiedzają nasz zimowy przedszkolny ogród.

Lataliśmy w kosmos, odwiedziliśmy sawannę. Rozmawialiśmy o zegarach.

Odwiedziły nas panie studentki, które próbowały swoich sił w prowadzeniu zajęć.

Byliśmy również w szkole. Dobrze zaopiekowani przez starszych kolegów i koleżanki zwiedziliśmy szkolną bibliotekę, świetlicę, zimowy plac zabaw. Obejrzeliśmy również przedstawienie przygotowane przez uczniów. To było miłe doświadczenie.

Dużo wychodzimy na podwórko. Bawimy się w sali, wykonujemy mnóstwo prac plastycznych. Jesteśmy coraz lepiej przygotowani do podjęcia obowiązku szkolnego.

Język angielski - rozkład materiału, luty

Nazywanie i rozpoznawanie zwierząt:

This is a... [dis iz e] - to jest..., a bird [e byrd] - ptak, an elephant [en elefant] - słoń, a crocodile [e krokodajl] - krokodyl, a giraffe [e dżiraf] - żyrafa, a hippo [e hipo] – hipopotam, a rhino [e rajno] – nosorożec, a zebra [e zebra] – zebra, a lion [e lajon] – lew, a bear [e ber] – niedźwiedź, a monkey [e monkej] – małpa, sea lion [si lajon] – lew morski, a bat [e bat] – nietoperz, a penguin [e pengłin] – pingwin.

Zwroty: I have a [aj hew e] (ja mam). It’s ... [its] - to jest..., What’s this? [wots dis] – co to jest? What colour is ... [wot kolor iz] – jakiego koloru jest..., What’s your favourite animal? [wots jor fejverit animul] – jakie jest Twoje ulubine zwierzę? My favourite animal is a... [maj fejverit animul iz e] – moje ulubine zwierzę to... How many (elephants) can you see [hał meni elefants ken ju si] – ile widzisz (słoni). Rabbits eat carrots [rebits it kerots] – króliki jedzą marchewki.

Piosenki utrwalające dział o zwierzętach.

Przyporządkowywanie odgłosów i dźwięków do zwierząt.

Przyporządkowywanie kolorów do zwierząt: white [wajt], grey [grej], black [blak], orange [orindż], yellow [jeloł], green [grin], pink [pink], grey [grej] - szary.

Dark red [dark red] – ciemny czerwony, light blue [lajt blu] – jasny niebieski.

Animal shop, sklep ze zwierzętami: An elephant, please. [En elefant, pliz] – Poproszę słonia.

 

Styczeń w grupie "Pszczółek"

Styczeń w naszej grupie był bardzo interesującym miesiącem. Na początku stycznia odwiedziliśmy Dom Pomocy Społecznej, w którym przedstawiliśmy Występ Jasełkowy. Wszyscy mieszkańcy Domu bardzo byli szczęśliwi z naszego przybycia i w dowód wdzięczności otrzymaliśmy od nich pyszne pierniczki. 

W styczniu wzięliśmy również udział w Balu Choinkowym w Restauracji Mozart. W tym dniu pięknie ubrani bawiliśmy się na wielkiej sali balowej, robiliśmy pamiątkowe fotografie.

W tym miesiącu przygotowywaliśmy się do wielkiego wydarzenia - uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka. Wykonaliśmy własnoręcznie upominki dla naszych najbliższych. Trenowaliśmy role, taniec i śpiew, a także grę na dzwonkach chromatycznych. W dniu uroczystości nie mogliśmy się doczekać naszych najbliższych sercu Babć i Dziadków. Wystąpiliśmy wspaniale. Tańczyliśmy, śpiewaliśmy, najodważniejsze dzieci czytały fragment książki Pani Simony Kossak. Wszyscy byliśmy bardzo szczęśliwi. Na koniec wspólnie z babciami i dziadkami zatańczyliśmy zimowego walca. To był wspaniały czas.

Ten miesiąc obfitował w zabawy na śniegu. Codziennie chodziliśmy do naszego przedszkolnego ogrodu i lepiliśmy bałwana, staczaliśmy się ze śnieżnej górki, wykonywaliśmy doświadczenia związane z lodem i śniegiem. Poznaliśmy również nowe literki: b, s, n oraz cyfry 7, 8, 9.

Czas ferii zimowych spędzaliśmy integrując się z koleżankami i kolegami z innych grup.

W tym miesiącu zostaliśmy sprawdzeni jak jesteśmy przygotowani do podjęcia obowiązku szkolnego. Całkiem nieźle wypadła ta diagnoza. Niektórzy z nas powinni jeszcze trochę popracować nad niektórymi zagadnieniami, ale już możemy powiedzieć, że poradzimy sobie w szkole i to całkiem nieźle !!!

Język angielski - rozkład materiału, styczeń/grudzień

Rozpoznawanie i nazywanie zabawek.

A ball [e bol] - piłka, a doll [e dol] - lalka, a boat [e bołt] - łódka, a teddy bear [e tedi ber] - miś, a car [e kar] - samochód, a kite [e kajt] - latawiec, a train [e trein] - pociąg.

Piosenki utrwalające poznane słownictwo z rozdziału zabawek.

Utrwalanie przymiotników big [big] - duży i small [smol] - mały. Big ball [big bol], small teddy bear [smol tedi ber].

Figury geometryczne: a square [e skłer], a triangle [e trajengl], a circle [e sirkl], a rectangle [e rektangl].

Toy shop, sklep z zabawkami: A car, please [e kar, pliz]. – Poproszę samochód. Here you are. [hir ju ar] – proszę bardzo.

Zwroty: „What toys have they got?” [wot tojs haw dej got] – jakie oni mają zabawki?, “I’ve got a...” [ajw got e] – ja mam..., What colour is the (boat) [wot kolor iz de bołt] – jakiego koloru jest (łódka). Can I have (a doll) [ken aj hew e dol] – czy mogę dostać lalkę (lalkę)? Do you like (cars). [du ju lajk kars] – czy lubisz (samochody)?

Dzieci mówią nauczycielowi jakie są ich ulubione zabawki. “My favourite toy is...”. [maj feiweryt toj iz]. 

Liczby:  fifteen [fiftin] – piętnaście, sixteen [sixtin] – szesnaście.

Podstawowe słownictwo i zwroty Bożonarodzeniowe: Christmas tree [krismas tri] – choinka, present [prezent] - prezent, Santa Claus [santa klałs] Mikołaj, a stocking [e stoking] – skarpetana prezenty, happy Christmas [hepi krismas] – wesołych świąt Bożego Narodzenia, a star [e star] – gwiazdka, pudding [puding] – puding, turkey [turki] – indyk, reindeer [reindir] – renifer.

Nauka piosenki "We wish you a Merry Christmas" oraz “Jingle Bells”.

Zwrot: I like (presents). [aj lajk prezentz] – ja lubię (prezenty).

 

Serdecznie dziękujemy

Serdecznie dziękujemy za umilenie nam czasu swoją osobą

i podzielenie się pomysłami na świąteczne ozdoby,

a także zasponsorowanie materiałów plastycznych na ten cel

Pani Urszuli Wejkowskiej - mamie Hani.

 

Szanowni Państwo pragniemy zaprezentować Państwu wszystkie prace, które powstały przy współudziale dzieci i rodziców. Wszystkim, którzy włączyli się aktywnie w poznawanie Polski serdecznie dziękujemy i gratulujemy wspaniałych pomysłów. Już niebawem na korytarzu przedszkolnym zagości wystawa zdjęć z udziałem fotografii z Państwa rodzin. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia wystawy.

Książka „Moja polska historia” Wiktoria Tylenda

„Polska” autorstwa Wiktorii Tylendy

STOLICA POLSKI

TO WARSZAWA

RZEKA POLSKI TO

WISŁA

GÓRY TO
TATRY

MORZE TO BAŁTYK

JA MIESZKAM

W BJAŁYM  STOKU

MAM IMIE

WIKTORIA .T

 

„Mój wiersz o Polsce” Gosia Rogowska

Mamo, Tato !

Jak piękny jest świat!

Gdy wychodzę na podwórko

I wieje na mnie wiatr

 

Zawsze gdy wychodzę

Chce bawić mi się

Po podwórku chodzą owce

I zielono wkoło jest

 

Tylko u Nas, tylko w Polsce

Jest tak pięknie i wesoło

Zawsze dla nas świeci słońce

A kwiaty kwitnął wkoło

 

A gdy zimą mróz przyciśnie

Zmrozi pola oraz lasy

To bociany odlatują

Do ciepłych krajów na wczasy.

 

„Kocham Polskę” Laura Borys

„Kocham Polskę, bo to mój kraj,

Tu swoich znajomych i rodzinę mam.

Gdy Święto Narodowe się zbliża,

Tata biało – czerwoną flagę za oknem wiesza.

Wszyscy znamy też hymn narodowy,

Ty pewnie też, więc bądź gotowy!

Zachowaj odpowiednią postawę,

Bo to nie jest zwykła piosenka – zdaj sobie sprawę!

Godło Polski znane wszystkim,

Biały orzeł na czerwonym tle błyszczy.

Takie wyjątkowe są nasze symbole,

A ja jestem Polką ! niech każdy się dowie!”

 

„Lekcja historii w praktyce” Zofia Uszyńska

Pod koniec września pojechałam z rodzicami i bratem do Krakowa. Droga była dość długa i jechaliśmy wiele godzin więc tata opowiedział mi o tym, że Kraków był kiedyś stolicą Polski i  mieszkali w nim dawni królowie. Tata powiedział, że będziemy zwiedzać zamek, w którym mieszkali polscy władcy.

Kiedy dojechaliśmy na miejsce padał duży deszcz i zwiedzanie nie było bardzo przyjemne ale zamek – Wawel – i tak zrobił na mnie duże wrażenie. Najbardziej mi i mojemu bratu podobała się smocza jama. Przy wyjściu ze smoczej jamy widzieliśmy smoka wawelskiego – niestety nie zionął ogniem ale i tak był fajny. Widzieliśmy też Kościół Mariacki- bardzo stary zabytek z drewnianym ołtarzem, pięknymi organami i gwieździstym sufitem. Podobały mi się też Sukiennice i poruszające się po uliczkach Starego Miasta piękne, białe bryczki zaprzężone w prześliczne konie, które były ozdobione i miały zaplecione ogony i grzywy.

Kolejnego dnia pojechaliśmy do Wieliczki, gdzie zjechaliśmy pod ziemię zwiedzić jedną z najstarszych i najpiękniejszych kopalni soli. Przewodnik w specjalnym mundurze podobnym do galowego ubrania górnika opowiedział – oprócz historii wydobycia soli – kilka ciekawostek. O tym, że czasami kopalnia była zalewana wodą, niekiedy dochodziło w niej do groźnych wybuchów. O tym, że w kopalni pracowały konie, które nigdy nie wyjeżdżały na powierzchnię i niektóre zupełnie traciły wzrok. Mogłam samodzielnie sprawdzić jak pracowało jedno z urządzeń służących do wyciągania beczek z solą. Byłam w dużej kaplicy, w której wszystko było wykonane z soli.

Nasz wyjazd miał jeszcze jeden przystanek z historią w tle. Znaleźliśmy się w Niepołomicach. Wzięliśmy udział w wydarzeniu o nazwie „Pola chwały”. W okolicy zamku, który podobno jest nazywany drugim Wawelem odbywała się impreza, w której uczestniczą rekonstruktorzy przypominający o różnych wydarzeniach z historii Polski. Były obozowiska rycerzy i żołnierzy z różnych epok. Sama wzięłam udział w lekcji epokowych tańców oraz w defiladzie, w której uczestniczyłam ubrana w strój z epoki napoleońskiej z drewnianym karabinem na ramieniu. Mój tata był Dowódcą Dywizji Księstwa Warszawskiego. Chociaż przez chwilę mogłam poczuć się jak żołnierz, który w 1809 r. wyzwolił Kraków z rąk Austriaków. Bardzo chciałam zostać na noc w namiocie, ale mama martwiła się, że się rozchoruję, bo noc była zimna i trochę padało.

Przed wyruszeniem w drogę powrotną przy pięknej, słonecznej pogodzie obejrzeliśmy jeszcze Barbakan czyli część średniowiecznej fortyfikacji Krakowa. Doszliśmy do niego przechodząc przez historyczną Bramę Floriańską.

Mam nadzieję, że jeszcze nieraz uda nam się połączyć zwiedzanie miejsc z ważnymi wydarzeniami z historii Polski z zabawą w polskie wojsko sprzed 200 lat.

„O Trzęsaczu” Tymoteusz Pogorzelski

Jest takie ciekawe miejsce nad naszym polskim morzem, które odwiedziłem z całą rodziną na te wakacje. Jest to bardzo małe miasteczko o śmiesznej nazwie Trzęsacz. Nie, nie tam wcale nie trzęsie!

Wysoko na skarpie, tuż nad morzem, stoi ściana bardzo starego kościoła. Dawno, dawno temu ten kościół znajdował się aż 2 km od Bałtyku. Ale woda coraz bardziej zbliżała się do budynku, a gdy kościół znajdował się już na brzegu, morze podczas sztormu stopniowo podmywało klif. Takie zjawisko nazywamy abrazją. W ten sposób z dużego kościoła została tylko jedna ściana, a wszystkie pozostałe zabrało wzburzone morze. Dziś wybrzeże jest już zabezpieczone i ściana kościoła jest bezpieczna. O wszystkim dowiedzieliśmy się w Multimedialnym Muzeum „Na klifia”. Było to tak ciekawe, że cały kolejny dzień razem z tatą i siostrą budowaliśmy zamki z piasku tak, by wytworzyć zjawisko abrazji.

Z Trzęsaczem wiąże się też bardzo ciekawa legenda. Ale o tym opowiem innym razem.

„Polska” Kuba Uszyński

Mieszkam w Polsce, w pięknym kraju

w Białymstoku słońce wstaje

Jest Warszawa w centrum kraju.

A koziołki są w poznaniu

Kraków smoka ma artystę

Neptun w Gdańsku żegna Wisłę

Drogi, mosty łączą ludzi.

Wczasy, plaża, smaczna ryba

Do zabawy morze wzywa.

Chcesz na narty, tylko w góry.

Parki, łąki i niziny

Na Mazurach puszcza dzika.

Jestem dumny z tego kraju

Jeszcze długo tu zostaję.

„Polska” Lena i Marlena Wojcieszuk

Idzie Lenka przez Polskę

Z zadartym do góry noskiem

Maszeruje wesoło

W dłoni trzyma flagę biało – czerwoną

 

Towarzyszą jej dzieci z grupy „Pszczółki”

Które mają w rumiankowym przedszkolu książek pełne półki

Wszystko wiedzą o historii Polski:

Że flaga jest biało – czerwona,

Że Mazurek Dąbrowskiego to pieśń narodowa

Że w godle Polski jest orzeł biały

Piękny, dumny i wspaniały,

Że 11 listopada 1918 roku Polska niepodległość odzyskała

I po 123 latach w kraju radość nastała

 

Wiwat Polsko!

 

Wiwat rodacy!

 

Kochamy Cię Polsko!

- Twoi Polacy!

 

„Moja Ojczyzna” Piotr Letko”

Ludzie są świata ciekawi.

Podróż po Polsce ich wcale nie bawi.

Zwiedzają dalekie kraje,

I wciąż się im wydaje,

 

że Paryż nocą jest cudny,

a Madryt zawsze pogodny,

że w Hiszpanii są super plaże,

a w Egipcie najciekawsze na wielbłądach wojaże.

 

Nie widzą piękna w ojczystym kraju,

Łąk zielonych, szumiącego gaju.

I tyle barwnych kwiatów tam kwitnących,

i tyle  rzadkich zwierząt w nich żyjących.

 

Puszcza Białowieska prastara,

a w niej żubrów ogromne stada.

Są też stare drzewa rosnące,

dawne czasy pamiętające.

 

Mazury – krajobraz jezior malowany,

wśród pięknych lasów schowany.

Żagle, biwaki i woda

Tu spotka nas pyszna przygoda.

 

Zaś niedaleko Malbork się wznosi,

w historyczną podróż nas zaprosi.

Wielki zamek co rycerskie czasy pamięta,

Krzyżaków wielka potęga.

 

Czas na podróż po dawnej stolicy,

odkryć piękno Mariackiej kaplicy.

Zobaczyć Wawel i sukiennice,

Gdzie smok pożerał piękne dziewice.

 

A w środku kraju Warszawa leży

nad piękną rzeką co zwie się Wisła.

Warszawa to jest nasza stolica,

więc dla Polaków sercu jest bliska.

 

Można w Warszawie pójść na Stare Miasto,

Albo nad Wisłę zobaczyć Syrenkę,

Która z wniesionym mieczem w ręku,

Broni Warszawy nie czując lęku.

 

Polska pięknem historii i przyrody rozbrzmiewa,

mogą nam wszystkie ptaki zaśpiewać.

Choć lecą na zimę w ciepłe klimaty,

Zawsze wracają, by tutaj dalej swe życie prowadzić.

 

Grudzień w grupie "Pszczółek"

Grudzień w naszej grupie to miesiąc oczekiwania na święta. Wielkimi krokami zbliżamy się do tego radosnego czasu. Przygotowujemy ozdoby świąteczne. Trenujemy role na Jasełka. Dużo śpiewamy. Ćwiczymy dykcję i autoprezentację na scenie.

W tym miesiącu poznaliśmy już litery: l i y oraz cyfry 6 i 0.

Wzięliśmy udział w imprezie z okazji imienin Świętego Mikołaja oraz audycji teatralnej teatru Co Nieco.

8 grudnia naszą grupę odwiedziła Pani Urszula Wejkowska, mama Hani, która pomogła nam wykonać ozdoby świąteczne. Zabawa była przednia, bo przy udziale mamy Hani stworzyliśmy cudowne choineczki, które udekorują nasze świąteczne domy.

14 grudnia w naszej grupie odbyły się Jasełka. Spotkanie przebiegło w miłej świątecznej atmosferze. Odwiedzili nas nasi rodzice, babcie i dziadkowie.

15 grudnia dzieci z naszej grupy zaprosiły wszystkie przedszkolaki do obejrzenia Jasełek. Odwiedzili nas również ksiądz Paweł Kamiński i Pan Tomasz Koniczek. Wszystkim bardzo spodobał się nasz spontaniczny występ.

 

Serdecznie dziękujemy

 

Serdecznie dziękujemy za umilenie nam czasu swoją osobą

i przeczytanie fragmentu książki o wartościach:

Panience Dorocie Uszyńskiej - siostrze Kuby Uszyńskiego.

Młodzieńcowi Jakubowi Zawadzkiemu - braciszkowi Szymona Zawadzkiego.

Panience Patrycji Malinowskiej - absolwentce naszego przedszkola.

Panu Pawłowi Wejkowskiemu - tatusiowi Hani Wejkowskiej.

Pani Marcie Szypulskiej - mamie Oli Szypulskiej.

 

Serdecznie dziękujemy Pani Urszuli Wejkowskiej - mamie Hani 

za zaangażowanie w sprawy grupy "Pszczółki"

i pomoc w przygotowaniu tekstu gawędy do czytania.

 

Język angielski - rozkład materiału, grudzień/styczeń

Rozpoznawanie i nazywanie zabawek.

A ball [e bol] - piłka, a doll [e dol] - lalka, a boat [e bołt] - łódka, a teddy bear [e tedi ber] - miś, a car [e kar] - samochód, a kite [e kajt] - latawiec, a train [e trein] - pociąg.

Piosenki utrwalające poznane słownictwo z rozdziału zabawek.

Utrwalanie przymiotników big [big] - duży i small [smol] - mały. Big ball [big bol], small teddy bear [smol tedi ber].

Figury geometryczne: a square [e skłer], a triangle [e trajengl], a circle [e sirkl], a rectangle [e rektangl].

Toy shop, sklep z zabawkami: A car, please [e kar, pliz]. – Poproszę samochód. Here you are. [hir ju ar] – proszę bardzo.

Zwroty: „What toys have they got?” [wot tojs haw dej got] – jakie oni mają zabawki?, “I’ve got a...” [ajw got e] – ja mam..., What colour is the (boat) [wot kolor iz de bołt] – jakiego koloru jest (łódka). Can I have (a doll) [ken aj hew e dol] – czy mogę dostać lalkę (lalkę)? Do you like (cars). [du ju lajk kars] – czy lubisz (samochody)?

Dzieci mówią nauczycielowi jakie są ich ulubione zabawki. “My favourite toy is...”. [maj feiweryt toj iz]. 

Liczby:  fifteen [fiftin] – piętnaście, sixteen [sixtin] – szesnaście.

Podstawowe słownictwo i zwroty Bożonarodzeniowe: Christmas tree [krismas tri] – choinka, present [prezent] - prezent, Santa Claus [santa klałs] Mikołaj, a stocking [e stoking] – skarpetana prezenty, happy Christmas [hepi krismas] – wesołych świąt Bożego Narodzenia, a star [e star] – gwiazdka, pudding [puding] – puding, turkey [turki] – indyk, reindeer [reindir] – renifer.

Nauka piosenki "We wish you a Merry Christmas" oraz “Jingle Bells”.

Zwrot: I like (presents). [aj lajk prezentz] – ja lubię (prezenty).

Listopad w grupie "Pszczółek"

Listopad w naszej grupie rozpoczęliśmy jesiennym bajaniem. Śpiewaliśmy kujawiaczka. 

W tym miesiącu szczególnie dużo mówimy o Polsce. Przypominamy polskich bohaterów narodowych. 

Wykonaliśmy też wiele ciekawych prac na różnorodne konkursy plastyczne. 

W tym miesiącu w tramach Programu "Bezpieczne dziecko w Bezpiecznym świecie":

- przeczytaliśmy książkę: "Pamiętnik Blumki" Iwony Chmielewskiej

- zapoznaliśmy się z książką: "Wojna nie jest dla dziewczyn" Pawła Beręsewicza

- poznaliśmy: "7 zasad szczęśliwego dziecka"Sean Coveya

- zaprosiliśmy członków naszych rodzin do wspólnego czytania książki: "12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach"

W tym miesiącu wzięliśmy udział w zajęciach z Robotyki.

Uczestniczyliśmy w spektaklu teatralnym Teatru Pod Orzełkiem pt. "Opowieści starego kredensu".

Nauczyliśmy się litery "t" oraz liczby "5".

W tym miesiącu odbyła się wojewódzka edycja przeglądu recytatorskiego, którą uświetnił występ naszych kolegów i koleżanek. Niektórzy z nas śpiewali hymn przedszkola. Hania Wejkowska i Piotr Czernik odczytali fragment gawędy Simony Kossak. Byliśmy z nich naprawdę bardzo dumni.

 

Język angielski - rozkład materiału, listopad

Słownictwo, nazwy ubrań: a hat [e hat] – kapelusz, trousers [trałzerz] – spodnie, a T-shirt [e tiszyrt] – koszulka, shoes [szułz] – buty, a skirt [e skirt] – spódniczka, a dress [e dres] – sukienka, a coat [e kołt] – płaszcz, a sweater [e słeter] – sweter, a jacket [e dżakit] – kurtka, sox [soks] - skarpety.

Clothes shop – sklep z ubraniami. Zwrot „Ile to kosztuje?” How much is...? [hał macz iz],  Here you are. [hir ju ar] – proszę bardzo.

Zwroty: I’m wearing (a dress) [Ajm łering e dres] – noszę sukienkę. What colour are your shoes? [wot kolor ar jor shułz] – jakiego koloru są Twoje buty. What is (he) wearing? [wot iz hi łering] – co on ma na sobie? Put on your (hat). [put on jor hat] – nałóż swój kapelusz.

Piosenki utrawalające poznane słownictwo rozdziału oraz zwrot “Put on your...”.

Liczby: thirteen [thirtin] – trzynaście, fourteen [fortin] – czternaście, hundred [handred] - sto.

Październik w grupie "Pszczółek"

Nowy miesiąc jest dla naszej grupy bardzo pracowity. Mieliśmy już okazję poznać kilka liter: a, o, m, e, i oraz poznajemy cyfry:1, 2, 3, 4.

Była u nas z wizytą pani dyrektor i oglądała zajęcia z wprowadzenia litery. Bardzo podobało jej się w naszej grupie.

W tym miesiącu rozmawiamy o Pani Jesieni, sadach i ogrodach w czasie tej pory roku. Nazywamy warzywa i owoce. Tworzymy zbiory darów jesieni.

Wzięliśmy udział w przedstawieniu teatralnym Teatru "Co Nieco" o przygodach Anki Jagodzianki.

W tym miesiącu obchodziliśmy bardzo uroczyście Dzień Edukacji Narodowej. Nasza grupa była odpowiedzialna za przygotowanie spotkania. Wypadliśmy bardzo dobrze. Panie i Panowie zaproszeni na uroczystość byli pod wielkim wrażeniem naszego talentu recytatorskiego. Wzruszenie w tym dniu nas nie opuszczało, zwłaszcza podczas tańca pszczół i kwiatów, który wykonaliśmy na zakończenie uroczystości. Przygotowania do tego wystąpienia trwały długo i pracowicie, zwłaszcza, że wykonaliśmy również drobne upominki w postaci zakładek do książek. To był niezwykły czas.

Wybraliśmy się z wizytą do Nadleśnictwa Dojlidy. Spotkaliśmy się tam z panią leśnik, która w czasie spaceru po lesie opowiedziała nam wiele interesujących historii na temat mieszkańców lasu. Na swojej drodze spotkaliśmy nawet tropy dzika.

Wzięliśmy udział w przedstawieniu multimedialnym Teatru Show, w wyniku którego część spośród naszych kolegów z przedszkola wcielało się w prawdziwych aktorów, w trakcie nagrywania filmu.

W październiku skupiliśmy się na pracy indywidualnej. Wykonaliśmy pod okiem pani wiele pięknych prac plastycznych, które wysłaliśmy na różnorodne konkursy. Zaczynamy też przygotowania do przeglądu recytatorskiego.

Dużo czytamy w czasie relaksu. Byliśmy z wizytą w bibliotece. To wyjście zainspirowało nas do założenia naszej grupowej biblioteki. Chętnie bawimy się też w czytelnię i bibliotekę. Rozpoczęliśmy akcję czytania w domu. Każdy z nas, po kolei, na tydzień dostaje czerwony plecak z książkami.

Na co dzień dużo pracujemy w książkach, czytamy, głoskujemy, liczymy. Dużo ćwiczymy i spacerujemy po ogrodzie przedszkolnym. Nie zapominamy o zabawie. Ostatnio najchętniej bawimy się w dom, sklep, Lubimy też układać konstrukcje z klocków.

 

Język angielski - rozkład materiału, październik

Nazwy części twarzy: eyes [ajs] - oczy, ears [irs] - uszy, mouth [małf] - buzia, nose [nołz] - nos, face [fejs] – twarz,  hair [her] – włosy.

Kolory: purple [purpl] – fioletowy, orange [orindż] – pomarańczowy, brown [brałn] – brązowy, pink [pink] - różowy.

Uczucia: happy [hepi] – szczęśliwy, sad [sed] – smutny, thirsty [firsty] – spragniony, hungry [hangri] – głodny, scared [skerd] – przestraszony, excited [eksajted] – podekscytowany, angry [engri] – zdenerwowany, tired [tajerd] – zmęczony.

Zwroty: Who’s this? [hułs dis] – kto to jest? Touch your (eyes). [tacz jor ajs] – dotknij swoich oczu. Point to (the ears) [pojnt tu de irs] – wskaż na uszy. I’m happy [ajm hepi] – jestem szczęśliwy, I’m sad [ajm sad] – jestem smutny.

Dzieci uczą się nazywać części ciała: My body, [maj bodi] – moje ciało, my hands [maj hends] – moje dłonie, my arms [maj aams] – moje ręce, my head [maj hed] – moja głowa, my feet [maj fit] moje stopy, legs [legz] - nogi, tummy [tami] – brzuszek, fingers [fingerz] – palce u rąk, toes [tołz] palce u nóg, my face [maj fejs] – moja twarz.

Rozpoznawanie i reagowanie na zwroty: Touch your head [tacz jor hed] – dotknij swojej głowy, legs [legz] - nogi, arms [armz] - ręce, belly [beli] - brzuszek, head [hed] - głowa.

Clap your hands [klap jor hendz] – klaszczemy, stamp your feet [stamp jor fit] – tupiemy.

Słowa: big [big] - duży, small [smol] - mały.

Piosenki utrwalające części twarzy i części ciała.

Liczby: eleven [ilewen] – jedenaście, twelve [tłelw] – dwanaście.

 

Wrzesień w grupie "Pszczółek"

Nowy rok szkolny przywitaliśmy w towarzystwie 23: sześciolatków i 2: pięciolatków.

Nowy rok szkolny już w pełni. Jesteśmy bardzo zapracowani, bo codziennie czeka na nas wiele rozmaitych wrażeń. Już od pierwszych spotkań zaczęliśmy dzielnie przygotowywać się do naszej szkolnej przygody, która już za rok. Wycinamy, lepimy, rysujemy szlaczki. Pracujemy również w książkach. Dużo rozmawiamy. Nie zapominamy również o relaksie, zwłaszcza poobiednim, w czasie którego nasze panie czytają nam ulubione książki, a także słuchamy muzyki relaksacyjnej.

Uczyliśmy się o zasadach zachowania w przedszkolu i w domu, stworzyliśmy kodeks grupowy. Hucznie obchodziliśmy Święto Przedszkolaka.

Mieliśmy okazję uczestniczyć w Spektaklu Teatralnym Teatru "Narwal", w którym dowiedzieliśmy się, że trzeba robić zapasy na zimę i być pracowitym. 

Wzięliśmy udział w Akcji Sprzątania Świata.

Uczyliśmy się o zmysłach: wąchaliśmy i próbowaliśmy przyprawy, nazywamy już dokładnie części ciała. Jeszcze czasami mylimy stronę prawą i stronę lewą, ale pracujemy nad tym.

Utrwaliliśmy pojęcia przestrzenne: nad, pod, obok, za, przed. Trenujemy nazywanie figur geometrycznych: koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt.

Uczymy się o zasadach ruchu drogowego.

Codziennie jesteśmy na podwórku. Spacerujemy nawet w deszczu - z parasolami i w kaloszach, skaczemy po kałużach, nieraz potrzebujemy przebrać się po tej mokrej wędrówce.

Zbieramy dary natury. Mamy już niezłą kolekcję kasztanów. Dziadek Krzysia podarował nam piękny okaz grzyba. Naszą salę zdobią zioła, które chętnie podskubujemy, a także cudne wrzosy, które wprowadzają do wnętrza atmosferę lasu.

Pożegnaliśmy naszego przyjaciela patyczaka Zippiego. Wyprawiliśmy mu piękny pogrzeb w pobliżu naszej kochanej lipki Simony.

Przez chwilę zamieszkał z nami konik polny, ale postanowiliśmy darować mu wolność i wypuściliśmy go na trawę.

 

Serdecznie dziękujemy

Państwu Chojnowskim - rodzicom Izabeli

za podarowanie na rzecz grupy Pszczółki zabawek.

Państwu Mieleszko - rodzicom Filipa

za podarowanie na rzecz grupy Pszczółek materiałów plastycznych.

Państwu Wojcieszuk - rodzicom Lenki

za podarowanie na rzecz grupy "Pszczółki" zabawek.

Państwu Pęza - rodzicom Oliwiera

za podarowanie książek na rzecz dzieci z przedszkola.

Absolwentom przedszkola Adasiowi i Annie Gierasimiuk

za podarowanie zabawek na rzecz grupy "Pszczółki".

Państwu Letko - rodzicom Piotra

za uświetnienie Dnia Edukacji Narodowej

i podarowanie na rzecz pracowników przedszkola słodkiego poczęstunku.

Język angielski - rozkład materiału, wrzesień

Słownictwo:  Hello! [heloł] – witaj, Goodbye! [gudbaj] – do widzenia, Yes [jes] – tak, No [noł] – nie, a teacher [e ticzer] – nauczyciel, children [czildren] – dzieci. Hello children [heloł czildren] - witajcie dzieci. Hello teacher [heloł ticzer] - witaj nauczycielu. Goodbye children [gudbaj czildren] - dowidzenia dzieci. Goodbye teacher [gudbaj ticzer] - dowidzenia nauczycielu.

Kolory: red [red] – czerwony, blue [blu] – niebieski, green [grin] – zielony, yellow [jelow] – zółty, orange [orindż] – pomarańczowy, brown [brałn] – brązowy, pink [pink] – różowy, white [łajt] – biały, black [blek] - czarny. Red, please [red plis] - poproszę czerwony.

Liczby: One [łan] - jeden, Two [tu] - dwa, Three [fri] - trzy, Four [for] - cztery, Five [fajv] - pięć, Six [siks] - sześć, seven [sewen] - siedem, eight [ejt] - osiem, nine [najn] - dziewięć, ten [ten] - dziesięć.

Zwroty:  Dzieci rozumieją, wykonują lub odpowiadają na polecenia: stand up[stend ap] – wstań, sit down [sit dałn] – usiądź, jump - [dżamp] - podskocz. What’s this? [wots dis] – co to jest? What colour is it? [wot kolor iz it] – jakiego jest koloru?

Say hello [sej heloł] – powiedz cześć. Say goodbye [sej gudbaj] – powiedz do widzenia. My name is... [maj nejm iz] – mam na imię... I’m five. [ajm fajw] – Mam pięć lat. Very good [weri gud] - bardzo dobrze. Cross your legs [kros jor legz] - usiądź po turecku. Thank you [fenk ju] – dziękuję. What colour is it? [łot kolor iz it] – jaki to kolor? It's blue. [itz blu] - to niebieski. How do you feel? [hał du juł fil] - jak się czujesz? I'm here [ajm hir] - tutaj jestem. Clap your hands [klap jor hendz] – klaśnij w swoje dłonie. Stamp your feet [stamp jor fit] – tupnij swoimi stopami. Quiet, please [kłajet pliz] – proszę o ciszę.

Słownictwo: Nazwy przyborow szkolnych: a pen [e pen] - długopis, a pencil [e pencil] – ołówek, a rubber [e raber] – gumka, a book [e buk] – książka, a school bag [e skul beg] – plecak.

Przypomnienie niektórych produktów spożywczych – bread [bred] - chleb, cheese [cziz] - ser, biscuit [bisket] - ciasteczko, apple [epul] - jabłko, milk [mylk] -mleko.

Przypomnienie niektórych zwierząt: horse [hors] - koń, butterfly [baterflaj] - motyl, dog [dog] - pies, cat [ket] – kot, bird [berd] – ptak.

Kwiecień w przedszkolu



Marzec w przedszkolu



Luty w przedszkolu



Styczeń w przedszkolu



Bawimy się powietrzem



Warsztaty taneczne



Badamy właściwości powietrza



Nasze prace



Uczymy się czytać



Przedszkoliada



Marzymy o podróżach



Lubimy zabawy z matematyką



Mija czas



Grudzień w przedszkolu



Listopad w przedszkolu



Październik w przedszkolu



Wazonik dla mamy i taty



Zabawy z kostką



Audycja muzyczna "Koziołek Matołek w krainie muzyki"



Czytanie w grupie- Pani Maria Andrzejczyk



Zabawy badawcze

Rozpuszczalność substancji w wodzie



Jesienią w sadzie



gimnastyka



Wrzesień w przedszkolu



Moja droga do przedszkola



Urodzinki - fotogaleria wrzesień - październik



wycieczka do aeroklubu (rok szkolny 2016/2017)


 




grupy
Przedszkole Samorządowe nr 77 "Rumiankowe Przedszkole" im.Simony Kossak w Białymstoku
ul. Rumiankowa 15, 15-665 Białystok   
tel: 85 661-38-55 ,   e-mail: ps77@um.bialystok.pl