Materiały do nauki zdalnej - 29.11.2021 r.
opr. Ewa Wróblewska
Temat dnia: Gdy za oknem ciemno i ponuro – odczarujmy listopadową pogodę!
Cele:
-
zapoznanie ze sposobem uzyskiwania kolorów pochodnych poprzez mieszanie farb w kolorach podstawowych, zachęcanie dzieci do eksperymentowania z farbami, rozwijanie sprawności manualnej;
-
stworzenie dzieciom możliwości przeżywania sukcesu i radości z efektów samodzielnej pracy, podnoszenie poczucia własnej wartości, budowanie pewności siebie;
-
stymulowanie rozwoju mowy, rozbudzanie zainteresowania światem przyrody;
-
doskonalenie orientacji w schemacie ciała i wyznaczanie kierunków P-L;
PRZEBIEG ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH:
1. ,,Szara godzina" - słuchanie wiersza i rozmowa kierowana:
Poproś Rodzica o przeczytanie wiersza i odpowiedz na pytania w oparciu o jego treść:
,,Szare chmury za oknem, szare drzewa w sadzie.
Szary deszcz się na wszystkim szarą mgiełką kładzie.
Szary piesek pod piecem krótką pali fajkę.
I szaremu kotkowi prawi długą bajkę.
O małej, szarej myszce, która siedzi w norze.
I wcale w ten dzień słotny, na dwór wyjść nie może.”
(Ewa Szelburg-Zarembina)
Pytania:
-
Jaki kolor ukrył się w wierszu?
-
Wymień szarych bohaterów z rymowanki.
-
Nazwij 2 przedmioty w Twoim domu w kolorze szarym; podziel ich nazwy na sylaby; wyklaszcz; jaką głoską zaczyna się każda z tych nazw?/5-latki/
-
Kolor szary jest barwą smutną czy wesołą?
Wiersz możesz przeczytać wspólnie z Rodzicem – dziecko nazywa obrazek, Rodzic czyta tekst:
2. ,,Odczarujmy listopadową pogodę" - zabawa badawcza z farbami plakatowymi:
Przygotuj: wybrane farby w kolorach podstawowych: biały, czarny, żółty, czerwony i niebieski, tackę aluminiową lub tekturę A4 owiniętą w folię spożywczą jako paleta do mieszania farb, pędzel, wodę w kubeczku, chusteczkę do osuszania pędzla, grubszą kartkę, np. z bloku technicznego, na której będziesz malować.
Poproś Rodzica o wyciśnięcie na tackę lub tekturę w/w kolorów farb. Nazwij te kolory.
Wyczarowywanie nowych kolorów poprzez mieszanie farb podstawowych.
- Listopad to szary, mglisty i deszczowy miesiąc. Czy wiesz, jakie barwy połączyć ze sobą, aby powstał kolor szary?
+
- Jakie inne kolory można uzyskać poprzez zmieszanie białego z dostępnymi barwami podstawowymi?
Biały + czerwony = różowy
Biały + żółty = jasno żółty
Biały + niebieski = błękitny
-
A teraz postaraj się zmieszać ze sobą: czerwony i żółty, żółty i niebieski, czerwony i niebieski. Jakie kolory pochodne otrzymałeś/-aś?
-
Każdy otrzymany kolor pochodny nanieś na grubszą kartkę, malując pasy pionowe lub poziome. W taki oto sposób listopad nie jest już taki smutny! 😊 Gdy tło pracy wyschnie, możesz na nim przykleić dowolny rysunek np. postać radosnego Mikołaja, wykonany dowolną techniką plastyczną. Dodaj zimowe akcenty: papierowe śnieżynki i watę. Twoja praca jest już gotowa. Poproś Rodziców o zrobienie zdjęcia i przesłanie go na grupowego maila. Pracę plastyczną możesz także przynieść 6 grudnia do przedszkola - będzie piękną dekoracją gazetki ściennej!
-
Przedszkolaku, pamiętaj o posprzątaniu swego miejsca pracy.
3. ,,Kręć się, co sił" - zabawa muzyczno-ruchowa rozwijająca orientację w schemacie ciała i kierunki P-L:
Na koniec obejrzyj animację, po czym spróbuj zatańczyć razem z dziewczynką.
https://youtu.be/tGx6Lhp82IQ?list=PLAWq554mnB2CSi0eTG86XnVUxSvlPf_I_
KARTY PRACY DLA CHĘTNYCH:
licz w zakresie 4, dorysuj lub skresl.pdf
Nie wszystkie karty pracy wymagają wydrukowania. Rozwiązanie można przedstawić ustnie.
PIOSENKA DO POSŁUCHANIA: