WRZESIEŃ 2022

 

WRZESIEŃ   2022

 

Już września czar nam nadszedł dzisiaj...
Już wrzosy kwitną w ciemnym lesie.
Zaczęły żółknąć pierwsze liście,
I serce czuje bliską jesień...

Słoneczko świeci miękko, zgrzewa,
I aksamitem świat otula.
W piękności płomienieją drzewa,
Jak w szatach wielmożnego króla.

Te dni przepiękne, czarujące,
Powoli, cicho, ledwie płyną,
Przedziwnych marzeń nić snujące,
Cudowną bajką wnet przeminą...

Bądź sławny wrześniu złotowłosy !
Obfitym plonem nas uraduj.
Jak te kwitn
ące białe wrzosy,
Życzenia wszystkich zgaduj..

Jeśli wrzesień z pogodą zaczyna, zwykle przez miesiąc pogoda trzyma.


Szron wrześniowy i pajęczyny po ziemi, są snadź znakiem tęgiej zimy.
Gdy wrzesień bez deszczów będzie, w zimie wiatrów pełno wszędzie.

Jeśli wrzesień będzie ciepły i suchy, pewno październik nie oszczędzi pluchy.
Czym dłużej jaskółki we wrześniu zostają, tym dłużej piękne i jasne dni bywają.

Gdy we wrześniu grzybów brak, niezawodny zimy znak.

 

Urodziny ,   urodziny,    

              urodziny !!!

Sto  lat będziemy śpiewać:

                                              

                  

Olek B

Weronika G

David S

 

 

 

 

 

 

 

NASZ KĄCIK – czyli

co planujemy we wrześniu

  1. Jestem już przedszkolakiem. –budowanie poczucia przynależności  do grupy i integrowanie się z nią.
  2. Kodeks przedszkolaka - poznanie zasad i norm postępowania w grupie ,                                wprowadzenie „Kodeksu Przedszkolaka:
  3. „Bezpieczny przedszkolak” – poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
  4. „To już jesień” – zapoznanie z porą roku „Jesień” i jej charakterystycznymi cechami.

Piosenka do nauki

 

 

„Jestem sobie przedszkolaczek”

                                                     

Jestem sobie przedszkolaczek,
nie grymaszę i nie płaczę,
na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam.

Mamy klocki, kredki, farby,
to są nasze wspólne skarby,
bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam.

Kto jest beksą i mazgajem,                        
ten się do nas nie nadaje,
niechaj w domu siedzi sam,
ram tam tam, ram tam tam.

           

     Wiersz do nauki  "KTO NAPRAWI MISIA"  

Kto misiowi urwał ucho?

No, kto pytam?

Cicho, głucho.

Nikt się jakoś nie przyznaje.

Może jechał miś tramwajem.

Może upadł biegnąc z górki.

Może go dziobały kurki.

Może piesek potarmosił.

urwał ucho, nie przeprosił.

Igła, nitka, rączek para

przyszyjemy uszko zaraz.

O, już sterczą uszka oba,

teraz miś się nam podoba.

 

                                       

KĄCIK  DLA RODZICÓW

Ważne informacje:

 Przedszkole czynne jest od godz. 6.30 do 17.00

 Nasza grupa  ”Żabki” – od 6.30 do 16.30, o godzinie 15.00 przechodzimy do grupy „Motylki”

Konsultacje nauczyciela z opiekunami we wrześniu

 

  1. Anna S. – czwartek – piątek : 11.30-12.00
  2. Dorota Ś. – poniedziałek: 11.30-12.30

„Fabryka misia” –24 wrzesień 2022r godz. 10,00-12.00

- zbieramy się przed wejściem o 9.50.

Ramowy rozkład dnia

6.30-7.00 - schodzenie się dzieci, zabawy swobodne służące realizacji pomysłów w kącikach zainteresowań, gry i zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, słuchanie utworów literackich, rozmowy okolicznościowe.

7.00-8.30-  zabawy swobodne,  praca indywidualna  wspierająca rozwój dziecka, zabawa ruchowa, ćwiczenia poranne, czynności: samoobsługowe, organizacyjne, opiekuńcze oraz porządkowe, przygotowanie do śniadania

8.45- 9.15śniadanie, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturowych, pełnienie dyżurów.

9.15- 10.30zajęcia edukacyjne realizowane w grupach  zgodnie z zadaniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz realizowanego programu wychowania przedszkolnego, zajęcia i zabawy rozwijające różnorodną aktywność dziecięcą: plastyczną , muzyczną, ruchową, poznawczą, matematyczną, zabawy przygotowujące do posługiwania się jeżykiem angielskim,

10.30- 11.30-pobyt na powietrzu (ogród przedszkolny, gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, spacery, wycieczki lub zabawy w sali zabaw, sali gimnastycznej przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych

11.30-12.00 obiad, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturowych, pełnienie dyżurów.

12.00- 13.45- grupy młodsze (3-4- latki) relaks poobiedni z wykorzystaniem technik relaksacyjnych,  muzyki, literatury dziecięcej, doskonalenie czynności samoobsługowych

12.00- 13.45-grupy starsze (5-6-latki)-  formy relaksu  z wykorzystaniem różnorodnych technik relaksacyjnych, słuchanie literatury dziecięcej czytanej przez nauczyciela lub z nagrań, muzyki klasycznej.  Zabawy swobodne /realizacja projektów innowacyjnych i edukacyjnych w grupach.  Zajęcia wyrównawcze i  indywidualne stymulujące rozwój dziecka, realizacja zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zabawy i ćwiczenia utrwalające wiadomości z zajęć edukacyjnych ( w tym z języka angielskiego). Zabawy muzyczne, rytmiczne, taneczne z wykorzystaniem metod aktywizujących. Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym/obserwacje  przyrodnicze , spacery lub/zabawy ruchowe  w sali, podejmowanie zabaw badawczych.

13.45- 14.00 - czynności : higieniczne, samoobsługowe, porządkowe.

               - podwieczorek, wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole

14.00-17.00-   –zabawy swobodne w sali- tematyczne, manipulacyjne i konstrukcyjne, gry edukacyjne
i planszowe przy stolikach lub w ogrodzie przedszkolnym, praca kompensacyjno-korekcyjna i indywidualna wspierająca rozwój dziecka, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, czytanie fragmentów książek, prace porządkowo-użyteczne w sali i w półkach indywidualnych,  indywidualny kontakt z rodzicami, rozchodzenie się dzieci.

Realizacja bezpłatnej podstawy programowej odbywa się w godzinach : 7.00-12.00

Ramowy Rozkład dnia stanowi załącznik do uchwały nr 3/2020 z dnia 31.08.2020 r

W ramach ramowego rozkładu dnia realizowane procedury bezpieczeństwa zgodne

z  wytycznymi GIS, MEN, MZ w związku ze stanem epidemiologicznym wywołanym wirusem COVID-19   (zamieszczone na stronie internetowej przedszkola)

 

SYSTEM NAGRADZANIA I KONSEKWENCJE NIEWŁAŚCIWEGO ZACHOWANIA

Konsekwencje złego zachowania:

Nagrody:

Rola nauczyciela w stosowaniu konsekwencji pozytywnych i negatywnych zachowań dziecka:

WAŻNE WYDARZENIA

23 września – Dzień Przedszkolaka

30 września - Dzień Chłopaka


Poza prawidłowościami rozwoju dzieci, należy pamiętać, że już od wczesnych momentów życia w każdym z nas jest ciekawość poznawcza i gotowość do odkrywania świata.

Rozpoczęcie edukacji to bardzo ważna chwila w życiu małego człowieka, dlatego tak ważne jest przygotowanie dziecka na tę chwilę i wybranie odpowiedniego momentu.

Sprawdzian dla trzylatka - co naprawdę musi umieć?

Trzylatek jest ciekawy świata

Jeśli dziecko nie zadaje pytań, nie jest zainteresowane otoczeniem, nie układa prostych układanek, spróbuj poświęcać mu więcej czasu. Baw się z nim i rozbudzaj jego ciekawość.

Trzylatek całkiem nieźle mówi

Jeśli twój trzylatek prawie nie mówi, zabierz go do logopedy,  który sprawdzi, czy nie kryje się za tym jakiś problem. Zbada, czy malec dobrze rozumie, co się do niego mówi, w razie potrzeby poprosi o konsultację psychologa, laryngologa lub foniatrę. Niezależnie od przyczyn kłopotów pomoże malucha „rozgadać”.

Do logopedy trzeba pójść także wtedy, gdy trzylatek mówi tak niewyraźnie, że rozumieją go jedynie najbliżsi.
  

Trzylatek ma coraz sprawniejsze rączki

Jeśli twoje dziecko ma mało sprawne rączki, zachęcaj je do prac plastycznych. Dostarcz mu różnych przyborów plastycznych (kredki, farby, plastelina, koraliki). Pozwól malować palcami na dużych powierzchniach (np. arkuszu szarego papieru). Doceniaj wysiłek malucha i zbieraj jego prace, żeby wiedział, że są dla ciebie ważne.

Trzylatek biega, skacze, lubi ruch

Jeśli twoje dziecko jest mało sprawne fizycznie, postaraj się, by miało jak najwięcej okazji do zabawy na świeżym powietrzu. Pozwól mu korzystać z urządzeń na placu zabaw, nie strasz („Spadniesz, nabijesz sobie guza, złamiesz rękę”), ale czuwaj nad nim. Jeśli jest bardzo niezdarny i masz wrażenie, że pozostaje daleko w tyle za rówieśnikami, wybierzcie się do pediatry.

Trzylatek radzi sobie bez mamy

Trzylatek rozumie, że rozstanie z tobą to nie tragedia, bo za kilka godzin wrócisz. Jeśli zostawiasz go pod opieką babci czy niani, dobrze już to wie. Kłopot może być wtedy, gdy dotąd nie rozstawał się z tobą nawet na chwilę.

Uwaga: Jeśli twoja pociecha bardzo źle znosi rozstania, spróbuj przyzwyczaić ją do nich stopniowo. Najpierw zostawiaj malca z dziadkami czy nianią na dwie godziny, potem na cztery itd. Nie żegnaj go ze łzami w oczach, nie przedłużaj pożegnania w nieskończoność, ale też nie wychodź po kryjomu – bo dziecko straci poczucie bezpieczeństwa. Zawsze mów, gdzie będziesz („Idę do pracy”, „Na zakupy”) i kiedy wrócisz („Zjesz obiadek, pobawisz się i wtedy po ciebie przyjdę”).

Trzylatek interesuje się innymi dziećmi

Niektóre dzieci  są bardzo towarzyskie, a inne mniej. Ale wszystkie trzylatki interesują się rówieśnikami i potrzebują ich. Trzylatek potrafi okazywać współczucie, bawić się z kimś, zawierać znajomości, a nawet się zaprzyjaźniać.
 

Jeśli malec jest odludkiem, postaraj się, by miał jak najwięcej okazji do przebywania wśród rówieśników. Chce się bawić z dziećmi? Świetnie. Woli obserwować z boku? Też dobrze. Nie przejmuj się wojnami w piaskownicy, ale reaguj, gdy smyk wyrywa zabawki albo ciągnie kogoś za włosy: on dopiero uczy się reguł i ktoś musi mu powiedzieć, że tak się nie robi. Jeżeli dziecko jest wyjątkowo nieśmiałe, nie steruj nim („Podejdź do chłopca i powiedz, jak masz na imię”), lecz daj mu szansę, by włączyło się do zabawy z własnej inicjatywy. Będzie mu łatwiej, jeśli spotka się z jednym rówieśnikiem, a nie całą rozbrykaną grupką.

Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ale...

Jeżeli twój trzylatek w jakiejś dziedzinie wyraźnie odstaje od rówieśników (pamiętaj: od WIĘKSZOŚCI z nich, a nie od wyjątkowo utalentowanych jednostek), np. jest o wiele mniej sprawny ruchowo albo dużo gorzej rysuje, spróbuj ustalić przyczyny tej sytuacji.
Im wcześniej zaczniecie pracować nad tym, co sprawia dziecku kłopoty, tym większa szansa, że dogoni ono rówieśników.
Oczywiście nie każdy brzdąc musi być świetnym rysownikiem albo sportowcem, ale każdy powinien robić postępy i rozwijać się harmonijnie (dlatego nie wolno .zaniedbywać rozwoju fizycznego na rzecz umysłowego lub odwrotnie)

 

Wszystkim Przedszkolakom w tym nowym roku szkolnym życzymy dużo radości
w zdobywaniu wiedzy, wesołej zabawy, nowych przyjaźni i niezapomnianych przeżyć,
a Rodzicom udanej współpracy i zadowolenia.