WRZESIEŃ 2022
WRZESIEŃ 2022
Już września czar nam nadszedł dzisiaj...
Już wrzosy kwitną w ciemnym lesie.
Zaczęły żółknąć pierwsze liście,
I serce czuje bliską jesień...
Słoneczko świeci miękko, zgrzewa,
I aksamitem świat otula.
W piękności płomienieją drzewa,
Jak w szatach wielmożnego króla.
Te dni przepiękne, czarujące,
Powoli, cicho, ledwie płyną,
Przedziwnych marzeń nić snujące,
Cudowną bajką wnet przeminą...
Bądź sławny wrześniu złotowłosy !
Obfitym plonem nas uraduj.
Jak te kwitnące białe wrzosy,
Życzenia wszystkich zgaduj..
Jeśli wrzesień z pogodą zaczyna, zwykle przez miesiąc pogoda trzyma.
Szron wrześniowy i pajęczyny po ziemi, są snadź znakiem tęgiej zimy.
Gdy wrzesień bez deszczów będzie, w zimie wiatrów pełno wszędzie.
Jeśli wrzesień będzie ciepły i suchy, pewno październik nie oszczędzi pluchy.
Czym dłużej jaskółki we wrześniu zostają, tym dłużej piękne i jasne dni bywają.
Gdy we wrześniu grzybów brak, niezawodny zimy znak.
Urodziny , urodziny,
urodziny !!!
Sto lat będziemy śpiewać:
Olek B
Weronika G
David S
NASZ KĄCIK – czyli
co planujemy we wrześniu
- Jestem już przedszkolakiem. –budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.
- Kodeks przedszkolaka - poznanie zasad i norm postępowania w grupie , wprowadzenie „Kodeksu Przedszkolaka:
- „Bezpieczny przedszkolak” – poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
- „To już jesień” – zapoznanie z porą roku „Jesień” i jej charakterystycznymi cechami.
Piosenka do nauki
„Jestem sobie przedszkolaczek”
Jestem sobie przedszkolaczek,
|
Wiersz do nauki "KTO NAPRAWI MISIA"
Kto misiowi urwał ucho?
No, kto pytam?
Cicho, głucho.
Nikt się jakoś nie przyznaje.
Może jechał miś tramwajem.
Może upadł biegnąc z górki.
Może go dziobały kurki.
Może piesek potarmosił.
urwał ucho, nie przeprosił.
Igła, nitka, rączek para
przyszyjemy uszko zaraz.
O, już sterczą uszka oba,
teraz miś się nam podoba.
KĄCIK DLA RODZICÓW
Ważne informacje:
Przedszkole czynne jest od godz. 6.30 do 17.00
Nasza grupa ”Żabki” – od 6.30 do 16.30, o godzinie 15.00 przechodzimy do grupy „Motylki”
- Do przedszkola przyprowadzamy dzieci do godz. 8.00, najpóźniej 8.30.
- Odbierać dzieci z przedszkola mogą tylko rodzice, opiekunowie prawni lub osoby dorosłe upoważnione przez rodziców.
- Do przedszkola przyprowadzamy dzieci zdrowe ( bez kataru, kaszlu, temperatury)
- Zajęcia z języka angielskiego odbywać się będą we wtorek – 9.00 – 9.20
Konsultacje nauczyciela z opiekunami we wrześniu
- Anna S. – czwartek – piątek : 11.30-12.00
- Dorota Ś. – poniedziałek: 11.30-12.30
„Fabryka misia” –24 wrzesień 2022r godz. 10,00-12.00
- zbieramy się przed wejściem o 9.50.
Ramowy rozkład dnia
6.30-7.00 - schodzenie się dzieci, zabawy swobodne służące realizacji pomysłów w kącikach zainteresowań, gry i zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, słuchanie utworów literackich, rozmowy okolicznościowe.
7.00-8.30- zabawy swobodne, praca indywidualna wspierająca rozwój dziecka, zabawa ruchowa, ćwiczenia poranne, czynności: samoobsługowe, organizacyjne, opiekuńcze oraz porządkowe, przygotowanie do śniadania
8.45- 9.15- śniadanie, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturowych, pełnienie dyżurów.
9.15- 10.30- zajęcia edukacyjne realizowane w grupach zgodnie z zadaniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz realizowanego programu wychowania przedszkolnego, zajęcia i zabawy rozwijające różnorodną aktywność dziecięcą: plastyczną , muzyczną, ruchową, poznawczą, matematyczną, zabawy przygotowujące do posługiwania się jeżykiem angielskim,
10.30- 11.30-pobyt na powietrzu (ogród przedszkolny, gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, spacery, wycieczki lub zabawy w sali zabaw, sali gimnastycznej przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych
11.30-12.00- obiad, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturowych, pełnienie dyżurów.
12.00- 13.45- grupy młodsze (3-4- latki) relaks poobiedni z wykorzystaniem technik relaksacyjnych, muzyki, literatury dziecięcej, doskonalenie czynności samoobsługowych
12.00- 13.45-grupy starsze (5-6-latki)- formy relaksu z wykorzystaniem różnorodnych technik relaksacyjnych, słuchanie literatury dziecięcej czytanej przez nauczyciela lub z nagrań, muzyki klasycznej. Zabawy swobodne /realizacja projektów innowacyjnych i edukacyjnych w grupach. Zajęcia wyrównawcze i indywidualne stymulujące rozwój dziecka, realizacja zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zabawy i ćwiczenia utrwalające wiadomości z zajęć edukacyjnych ( w tym z języka angielskiego). Zabawy muzyczne, rytmiczne, taneczne z wykorzystaniem metod aktywizujących. Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym/obserwacje przyrodnicze , spacery lub/zabawy ruchowe w sali, podejmowanie zabaw badawczych.
13.45- 14.00 - czynności : higieniczne, samoobsługowe, porządkowe.
- podwieczorek, wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole
14.00-17.00- –zabawy swobodne w sali- tematyczne, manipulacyjne i konstrukcyjne, gry edukacyjne
i planszowe przy stolikach lub w ogrodzie przedszkolnym, praca kompensacyjno-korekcyjna i indywidualna wspierająca rozwój dziecka, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, czytanie fragmentów książek, prace porządkowo-użyteczne w sali i w półkach indywidualnych, indywidualny kontakt z rodzicami, rozchodzenie się dzieci.
Realizacja bezpłatnej podstawy programowej odbywa się w godzinach : 7.00-12.00
Ramowy Rozkład dnia stanowi załącznik do uchwały nr 3/2020 z dnia 31.08.2020 r
W ramach ramowego rozkładu dnia realizowane procedury bezpieczeństwa zgodne
z wytycznymi GIS, MEN, MZ w związku ze stanem epidemiologicznym wywołanym wirusem COVID-19 (zamieszczone na stronie internetowej przedszkola)
SYSTEM NAGRADZANIA I KONSEKWENCJE NIEWŁAŚCIWEGO ZACHOWANIA
Konsekwencje złego zachowania:
- naprawianie szkód: posprzątanie po sobie, dziecko pokrzywdzone przeproszone przed całą grupą;
- wyłączenie z sytuacji: np. wykluczenie na pewien czas z zabawy, niesłuchanie jego odpowiedzi, jeśli wcześniej nie podniosło ręki, dziecko siada przy stole i w ciszy oczekuje na możliwość dołączenia do grupy;
- odroczenie możliwości otrzymania kolejnego przywileju do czasu ustania trudnej sytuacji, np. dzieci nie mogą korzystać z nowych zabawek dopóki nie będą regularnie sprzątać po zabawie;
- dziecko samodzielnie wypowiada się na temat jego nie poprawnego zachowania, nazywa regułę, którą złamało.
Nagrody:
- pochwała słowna
- uścisk dłoni
- naklejka samodzielnie wybrana przez dziecko
- drobna nagroda
- tablica motywacyjna (serduszka)
Rola nauczyciela w stosowaniu konsekwencji pozytywnych i negatywnych zachowań dziecka:
- wskazuje dziecku, jak powinno się zachować, zanim zdąży zrobić coś nie ta - sformułujmy zasadę
- wyraża sprzeciw bez oskarżania
- wyraża swoje uczucia i oczekiwania - ocenia zachowanie dziecka, a nie dziecko
- pokazuje, jak naprawić zło - również to wyrządzone przypadkiem
- daje dziecku możliwość wyboru
- daje dziecku odczuć konsekwencje złego zachowania
- jeśli jest to potrzebne - działa zdecydowanie
- kilkakrotnie spokojnie powtarza polecenie
- odsyła dziecko do bezpiecznego, cichego miejsca w sali na pewien czas, do momentu, aż się uspokoi
WAŻNE WYDARZENIA
23 września – Dzień Przedszkolaka
30 września - Dzień Chłopaka
Poza prawidłowościami rozwoju dzieci, należy pamiętać, że już od wczesnych momentów życia w każdym z nas jest ciekawość poznawcza i gotowość do odkrywania świata.
Rozpoczęcie edukacji to bardzo ważna chwila w życiu małego człowieka, dlatego tak ważne jest przygotowanie dziecka na tę chwilę i wybranie odpowiedniego momentu.
Sprawdzian dla trzylatka - co naprawdę musi umieć?
Trzylatek jest ciekawy świata
- Wiele rzeczy go interesuje i chętnie o nie pyta („A co to?”, „A po co?”).
- Ma coraz lepszą pamięć, może się już nauczyć prostej piosenki albo wierszyka (jeśli zechce!).
- Wie, jakiej jest płci i jak ma na imię.
- Rozumie, do czego służą przedmioty codziennego użytku.
- Potrafi rozwiązywać proste problemy, np. wie, że trzeba dosunąć do regału krzesło, by dosięgnąć czegoś, co znajduje się wysoko na półce.
- Radzi sobie z prostą układanką.
- Wie, ile to jest jeden (klocek, miś), ile dwa (samochody), a co znaczy „wiele”. Rozumie pojęcia w rodzaju „mniej”, „więcej”, „mniejszy”, większy”. Potrafi segregować przedmioty (np. do jednego pudełka wkłada klocki, do drugiego misie). Te umiejętności są ważniejsze od wymieniania cyferek po kolei (mnóstwo dzieci recytuje „jeden – dwa – trzy”, ale nic to dla nich nie znaczy).
Jeśli dziecko nie zadaje pytań, nie jest zainteresowane otoczeniem, nie układa prostych układanek, spróbuj poświęcać mu więcej czasu. Baw się z nim i rozbudzaj jego ciekawość.
Trzylatek całkiem nieźle mówi
- Używa kilkuset słów (a rozumie jeszcze więcej) i prawie wszystkich części mowy (czasowników rzeczowników, przymiotników itp.).
- Buduje zdania, także przeczące.
- Choć stosuje reguły gramatyczne, wciąż robi błędy. Większość trzylatków opuszcza trudne głoski lub zastępuje je innymi, przestawia sylaby, ale nawet obce osoby mogą wiele zrozumieć z tego, co dziecko mówi.
- Może się zacinać, zwłaszcza gdy jest przejęte lub się spieszy. Nie zwracaj na to uwagi, nie upominaj. Bo gdy smyk uzna, że ma problem z mówieniem, trudniej mu będzie przekroczyć ten etap.
- Maluch w tym wieku mówi już o sobie w pierwszej osobie („Chcę iść na dwór”, zamiast „Jaś chce...”).
- Rozumie polecenia i przynosi właściwą zabawkę, nawet jeśli nie pokażesz jej palcem.
- Potrafi wskazać wiele części ciała.
- Jest w stanie śledzić akcję bardziej złożonych bajek.
Jeśli twój trzylatek prawie nie mówi, zabierz go do logopedy, który sprawdzi, czy nie kryje się za tym jakiś problem. Zbada, czy malec dobrze rozumie, co się do niego mówi, w razie potrzeby poprosi o konsultację psychologa, laryngologa lub foniatrę. Niezależnie od przyczyn kłopotów pomoże malucha „rozgadać”.
Do logopedy trzeba pójść także wtedy, gdy trzylatek mówi tak niewyraźnie, że rozumieją go jedynie najbliżsi.
Trzylatek ma coraz sprawniejsze rączki
- Ruchy rąk są coraz lepiej skoordynowane.
- Jedna ręka zaczyna dominować.
- Dziecko rysuje i maluje, a jego rysunki są coraz mniej przypadkowe, choć na ogół trudno odgadnąć, co przedstawiają.
- Rysuje zamknięte kółko, próbuje kolorować obrazki, choć robi to niedokładnie.
- Umie ulepić wałeczek z plasteliny i nawlec duży koralik na sznurówkę.
- Z zapałem pomaga w ugniataniu ciasta.
- Próbuje używać nożyczek, choć sprawia mu to sporo trudności.
- Buduje wieżę z około ośmiu drewnianych klocków.
Jeśli twoje dziecko ma mało sprawne rączki, zachęcaj je do prac plastycznych. Dostarcz mu różnych przyborów plastycznych (kredki, farby, plastelina, koraliki). Pozwól malować palcami na dużych powierzchniach (np. arkuszu szarego papieru). Doceniaj wysiłek malucha i zbieraj jego prace, żeby wiedział, że są dla ciebie ważne.
Trzylatek biega, skacze, lubi ruch
- Trzylatek bez kłopotu biega, omija przeszkody i nie wywraca się z byle powodu.
- Schodzi ze schodów, stawiając nóżki na przemian.
- Na spacerach uwielbia urozmaicać sobie marszrutę: chodzi po krawężnikach, podjazdach dla wózków, schodkach.
- Potrafi kręcić się wokół własnej osi, podskakiwać, kucać, chodzić na palcach, stać na jednej nodze i zeskoczyć ze schodka, nie tracąc równowagi podczas lądowania.
- Wspina się po drabinkach, zjeżdża ze zjeżdżalni, jeździ na trzykołowym rowerku.
- Próbuje naśladować czyjeś ruchy.
- Łapie i rzuca piłkę.
Jeśli twoje dziecko jest mało sprawne fizycznie, postaraj się, by miało jak najwięcej okazji do zabawy na świeżym powietrzu. Pozwól mu korzystać z urządzeń na placu zabaw, nie strasz („Spadniesz, nabijesz sobie guza, złamiesz rękę”), ale czuwaj nad nim. Jeśli jest bardzo niezdarny i masz wrażenie, że pozostaje daleko w tyle za rówieśnikami, wybierzcie się do pediatry.
Trzylatek radzi sobie bez mamy
Trzylatek rozumie, że rozstanie z tobą to nie tragedia, bo za kilka godzin wrócisz. Jeśli zostawiasz go pod opieką babci czy niani, dobrze już to wie. Kłopot może być wtedy, gdy dotąd nie rozstawał się z tobą nawet na chwilę.
Uwaga: Jeśli twoja pociecha bardzo źle znosi rozstania, spróbuj przyzwyczaić ją do nich stopniowo. Najpierw zostawiaj malca z dziadkami czy nianią na dwie godziny, potem na cztery itd. Nie żegnaj go ze łzami w oczach, nie przedłużaj pożegnania w nieskończoność, ale też nie wychodź po kryjomu – bo dziecko straci poczucie bezpieczeństwa. Zawsze mów, gdzie będziesz („Idę do pracy”, „Na zakupy”) i kiedy wrócisz („Zjesz obiadek, pobawisz się i wtedy po ciebie przyjdę”).
Trzylatek interesuje się innymi dziećmi
Niektóre dzieci są bardzo towarzyskie, a inne mniej. Ale wszystkie trzylatki interesują się rówieśnikami i potrzebują ich. Trzylatek potrafi okazywać współczucie, bawić się z kimś, zawierać znajomości, a nawet się zaprzyjaźniać.
Jeśli malec jest odludkiem, postaraj się, by miał jak najwięcej okazji do przebywania wśród rówieśników. Chce się bawić z dziećmi? Świetnie. Woli obserwować z boku? Też dobrze. Nie przejmuj się wojnami w piaskownicy, ale reaguj, gdy smyk wyrywa zabawki albo ciągnie kogoś za włosy: on dopiero uczy się reguł i ktoś musi mu powiedzieć, że tak się nie robi. Jeżeli dziecko jest wyjątkowo nieśmiałe, nie steruj nim („Podejdź do chłopca i powiedz, jak masz na imię”), lecz daj mu szansę, by włączyło się do zabawy z własnej inicjatywy. Będzie mu łatwiej, jeśli spotka się z jednym rówieśnikiem, a nie całą rozbrykaną grupką.
Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ale...
Jeżeli twój trzylatek w jakiejś dziedzinie wyraźnie odstaje od rówieśników (pamiętaj: od WIĘKSZOŚCI z nich, a nie od wyjątkowo utalentowanych jednostek), np. jest o wiele mniej sprawny ruchowo albo dużo gorzej rysuje, spróbuj ustalić przyczyny tej sytuacji.
Im wcześniej zaczniecie pracować nad tym, co sprawia dziecku kłopoty, tym większa szansa, że dogoni ono rówieśników.
Oczywiście nie każdy brzdąc musi być świetnym rysownikiem albo sportowcem, ale każdy powinien robić postępy i rozwijać się harmonijnie (dlatego nie wolno .zaniedbywać rozwoju fizycznego na rzecz umysłowego lub odwrotnie)
Wszystkim Przedszkolakom w tym nowym roku szkolnym życzymy dużo radości
w zdobywaniu wiedzy, wesołej zabawy, nowych przyjaźni i niezapomnianych przeżyć,
a Rodzicom udanej współpracy i zadowolenia.