Materiały edukacyjne do nauki zdalnej popołudniowej 12 - 16. 04.2021r.

Opracowała: Ewelina Ostrowska

Temat: Wiosna na wsi.

Poniedziałek 12.04.2021r.

1. Słuchanie wiersza „Psotna świnka” H. Bechlerowej.

 

Rzekł kaczorek do gąsiorka:

– Świetnie się zabawić można!

Patrz, kartofel wypadł z worka –

będzie z niego piłka nożna.

Leci piłka w różne strony:

wyżej, niżej, w lewo, w prawo...

Patrzy indyk, kot i wrony,

Łatek szczeka: – Brawo, brawo!

Sroka ze wsi przyleciała,

łebkiem kręci, dziób otwiera

i rozgłasza po wsi całej:

– Górą kaczki! Dwa do zera!

Nie skończyły się zawody,

bo malutka Michalinka

otworzyła nagle chlewik

i wypadła stamtąd świnka.

– Dość zabawy! – głośno rzekła,

zjadła piłkę i – uciekła.

 

Rozmowa na temat wiersza.

Kto jest mamą kaczorka, a kto – mamą gąsiorka?

− w co grały kaczki z gąskami?

− Co było piłką?

− Kto wygrywał?

− Kto przyglądał się grze?

− Co zrobiła sroka?

− Czy mecz się skończył? Dlaczego?

 

2. „Uwaga, lis!” – ćwiczenie wyprostne.

Dziecko jest kurą. Porusza się po całym pokoju w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na hasło: Lis, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy i stoi nieruchomo do chwili, aż usłyszy ponowne hasło: spacer, wydane przez rodzica.

 

3. „Ulepię zwierzątko” – praca plastyczna.

Dziecko z pomocą rodzica  lepi z plasteliny ulubione zwierzątko z wiejskiego podwórka.

 

4. „U Dziadka Lulka na wsi” – piosenka, film edukacyjny i gra dla dzieci – lulek.tv

Link: https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q

 

Wtorek 13.04.2021 r.

1. „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – zgaduj, zgadula.

Rodzic rozkłada zdjęcia, obrazki zwierząt na stole lub podłodze. Następnie czyta zagadki. Dziecko, po podaniu rozwiązania zagadki czytanej przez rodzica, wskazuje odpowiednie zdjęcie (odpowiedni obrazek). Można korzystać z książki z wiejskimi zwierzętami, które posiadają państwo w domu.

 

Pasie się na łące i długo przeżuwa,

mówi: mu, mu, mu i ... się nazywa. (krowa)

 

Mruczy, miauczy, prycha,

czasem pije mleko,

czasem myszy szuka. (kot)

 

Chodzi po podwórku

i grzebie łapkami.

Kiedy zniesie jajko

– ko, ko, ko się chwali. (kura)

 

Małe, żółte kuleczki –

dzieci kokoszeczki. (kurczątka)

 

Chodzi po podwórku,

kukuryku – woła.

Ma wspaniały ogon

– to jego ozdoba. (kogut)

 

2. „Nakarm zwierzęta” – praca z książką „Dzieciaki w akcji cz. 3” s. 22 – 23.

Doklej jedzenie tym zwierzętom, które nic jeszcze nie dostały. Naklej wesołą minę obok zwierząt, które zdarzyło ci się spotkać. Przyklej serduszko przy twoim ulubionym zwierzątku.

 

3. „Jestem…” – zabawa z elementem dramy.

Rodzic prosi, aby dziecko prezentowało jakieś zwierzę z wiejskiego podwórka. Zadaniem rodzica jest odgadnąć, co prezentuje dziecko. Potem następuje zamiana ról.

 

4. „Budowanie domów dla zwierząt” – zabawy konstrukcyjne.

Dziecko buduje z klocków domy dla wybranych przez siebie zwierzątek.

 

Środa 14.04.2021 r.

 

1. Słuchanie wiersza „Na wiejskim podwórku” S. Kraszewskiego.

 

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

Krowę – łaciate cielątko,

Kozę – rogate koźlątko,

Owcę – kudłate jagniątko,

Świnkę – różowe prosiątko,

Kurkę – pierzaste kurczątko,

Gąskę – puchate gąsiątko,

Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

Znalazło mamę każde dzieciątko.

 

Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic zadaje dziecku następujące pytania:

– Jakie zwierzęta z wiejskiego podwórka prowadziły swoje dzieci?

– Jak nazywały się ich dzieci?

– Co się stało z dziećmi i dlaczego?

– Kto pomógł matkom?

 

2. „Ziarno dla kury” –  ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dziecko stoi  w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulkę – to ziarno dla zwierząt – i trzyma ją oburącz przed sobą. Na sygnał rodzica, dziecko przenosi kulkę z gazety oburącz za głowę, puszcza na podłogę za plecami (wysypuje ziarno), a następnie zamienia się w kurkę - wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tyłu i podnosi ją do góry na znak wykonania zadania.

3. „Ukryte ziarno” –  ćwiczenie mięśni brzucha .

Dziecko leży na brzuchu. Kulkę układa przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na  podłodze jedna na drugiej. Na sygnał rodzica wkłada kulkę pod brodę, wyciągając ręce w przód, podnosi klatkę piersiową i utrzymuje przez chwilę taką pozycję. Następnie wraca do  pozycji wyjściowej.

 

4. „Konik” – zabawa wyrabiająca reakcję na zmiany tempa.

Rodzic wyklaskuje rytm w wolnym tempie. Dziecko (konik) naśladuje rżenie, parskanie konia, poruszanie ogonem, głową. Kiedy usłyszy szybkie wyklaskiwanie rytmu przez rodzica, koń wyrusza na wycieczkę: podskakuje, porusza się chodem bocznym, następnie podskakuje rytmie przeskakując z nogi na nogę.

 

Czwartek 15.04.2021r.

 

1. „Muzyczna zagroda” – zabawa muzyczna, śpiewanie znanych piosenek głosami zwierząt z wiejskiego podwórka.

Rodzic pokazuje zdjęcie (obrazek) kaczki, dziecko stara się śpiewać wybraną przez siebie piosenkę głosem kaczki. Gdy rodzic pokaże zdjęcie kury (obrazek), dziecko śpiewa dalszą część piosenki głosem kury. itd.

 

2. „Na wsi” – dzielenie nazw zwierząt na sylaby. Rozpoznawanie nazw zwierząt.

Rodzic układa na stole sylwety różnych wiejskich zwierząt (można wykorzystać pomoce z poprzednich zajęć). Następnie rytmicznie (sylabami) wymawia ich nazwy. Dziecko łączy sylaby, wypowiada całe słowo i wskazuje odpowiedni obrazek. Następnie ponownie dzieli nazwę rytmicznie (na sylaby), układa odpowiednią liczbę klocków, głośno je liczy i podaje wynik. Wymawiać sylaby może również dziecko. Wtedy rodzic odgaduje słowo i wskazuje odpowiedni obrazek.

 

3. „Gdzie ja mieszka?” – zabawa dydaktyczna. Nauka zwierząt z gospodarstwa, nazwy ich domów i odgłosów.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

Dziecko próbuje nazywać domy i dopasowywać obrazki zwierząt - można wykorzystać książeczki o wsi. Rodzic czyta dziecku nazwy zwierząt i możliwe nazwy domów. Dziecko wybiera właściwe:

Kury, kogut – kurnik

Świnki – chlew

Koń – stajnia

Krowa – obora

Pies – buda

 

4. „Co jedzą zwierzęta na wsi?” – bajka edukacyjna

Link: https://www.youtube.com/watch?v=x5cNDfkzY88

 

Piątek 16.04.2021r.

 

1.  „Tak jak piórko” –  zabawa  ruchowo – naśladowcza .

Rodzic pokazuje, jak delikatnie opada na ziemię piórko, gdy je puści. Prosi dziecko, żeby głośno liczyło, ile czasu potrzeba, żeby piórko, które teraz wypuści, upadło na ziemię. Potem dziecko wstaje, a rodzic mówi:

Wyobraź sobie, że jesteś małym, ślicznym piórkiem, które zgubiła kura, gdy wychodziła z kurnika. Opadaj więc powoli na ziemię, jak robiło to piórko, i licz przy tym do pięciu. Kiedy już opadniesz na podłogę, możesz na niej przez chwilę poleżeć. Ja będę liczyć razem z Tobą, abyś opadał bardzo powoli.

 

2. „Tupnij lub skacz” – quiz ruchowy.

Rodzic czyta informacje o wiejskich zwierzętach. Gdy dziecko usłyszy właściwe zdanie podskakuje, a gdy usłyszy nieprawdziwe tupie.

 

3. „Latające piórko” – ćwiczenia oddechowe.

Dziecko leży na brzuchu. Piórko lub małą kulkę z papieru układa przed sobą. Stara się dmuchać na piórko lub  kulkę, tak mocno, aby przesuwało się w dowolną stronę.

 

4. „Dziadek fajną farmę miał” – zabawa muzyczno – naśladowcza.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ