MATERIAŁY DO EDUKACJI ZDALNEJ 06 - 09.04.2021

Opracowała: Ewelina Ostrowska

Temat tygodnia: „Gimnastyka smyka –aktywny i zdrowy przedszkolak”.

„Każde dziecko o tym wie.

Chcesz być zdrowy - ruszaj się!

Sport to bardzo ważna sprawa,

Są reguły, jest zabawa...."

Wtorek 06.04.2021r.

1. Przywitanie wg. Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne:

 - witamy się stopami

- witamy swoje kolana poklepując je, później kolana rodzica

- witamy dłonie

 - witamy łokcie

 - witamy plecy – rękoma głaszczemy, poklepujemy

- witamy swoje uszy, później uszy rodzica itp.

2.Wysłuchanie  wiersza A. Majewskiego „ Gimnastyka”

Gdy chcesz być silny, nie chcesz chorować, musisz się często gimnastykować. Wstawaj więc wcześnie, otwieraj okno, nawet, gdy drzewa na dworze mokną, stań w półrozkroku, zacznij od skłonów, w przód, w tył, na boki. Trzy razy ponów. Wymachy ramion wzmacniają ręce, tym są sprawniejsze im ćwiczysz więcej. Teraz przysiady potem podskoki, hop, hop, hop jak zając – w przód, w tył, na boki. Bardzo są ważne tułowia skręty. Podśpiewaj sobie coś dla zachęty, a kiedy będziesz w ćwiczeniach pilny, jak małpa zwinny, jak tygrys silny, zostaniesz mistrzem, więc ćwicz wytrwale, gimnastykować się jest wspaniale!

Rozmowa na temat wiersza:

-Do czego namawia nas autor wiersza?

 -Po co mamy się gimnastykować?

-Czy wy uprawiacie jakieś dyscypliny sportu?

 -Jaki jest wasz ulubiony sport?

 -Jakich znacie polskich sportowców?

3. „W Podskokach – ćwiczenia z liczeniem” – a teraz zapraszam Was do zabaw i ćwiczeń muzyczno – ruchowych opierających się na liczeniu do dziesięciu oraz wspierających koordynację ruchową.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

Powodzenia!

 

 

Środa 07.04.2021r.

1. „Ciała kształt” – zabawa muzyczno – ruchowa

Wskazywanie części ciała i ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=UvA7Fk44JFw

2. „Aktywność fizyczna” – film edukacyjny Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej. Rozmowa z dziećmi na jego temat, spróbuj odpowiedzieć na pytanie „Po co nam aktywność fizyczna?”.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY

3. „Elementarz sportowy” – słuchanie wiersza Edyty Pawlak
/źródło:  www.abcsportu.eu/


Każde dziecko o tym wie:
Chcesz być zdrowy – ruszaj się!
Sport to bardzo ważna sprawa.
Są reguły, jest zabawa.
Jest dyscyplin co nie miara,
część z nich nowa, a część stara.
Od wędkarstwa, sztuk łowieckich,
od antycznych igrzysk greckich,
poprzez dzieje, poprzez lata
aż do współczesnego świata.
Każdy znajdzie coś dla siebie
Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.
Może rolki, koszykówka,
rower, piłka lub siatkówka,
szachy, judo czy pływanie
taniec, skoki, żeglowanie
biegi, sanki i łyżwiarstwo,
hokej, snowboard czy narciarstwo?
Może tenis lub karate?
Namów mamę, siostrę, tatę.
Również dla twojego brata
dobrodziejstwa sportów świata:
refleks, sprawność, orientacja,
walka i rywalizacja.
Ważna jest też ta zasada
(to zaleta jest, nie wada):
nie są ważne tu medale,
lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,
czy szanujesz przeciwnika.
Jaki jesteś, stąd wynika!
Sport nauczyć może wiele.
Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,
a z wszystkiego jedna racja:
górą sport i rekreacja! 

 


Rozmowa na temat wiersza:
- Kto zachęcał dzieci do uprawiania sportu?
- Dlaczego należy uprawiać sport?
- Co ważne jest w uprawianiu sportu?
- W jaki sposób powinniśmy traktować przeciwnika w sporcie?
- Co to znaczy zasada ,,fair, play”?

Dla zabieganych rodziców, możecie Państwo obejrzeć film edukacyjny na temat dyscyplin sportowych, połączony z czytaniem powyższego wiersza.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=eiU2XVGTiLE

4.,,Ruch to zdrowie” – zabawa przy piosence.  Dzieci tworzą  koło, wspólnie śpiewają piosenkę naśladując uprawianie różnych dyscyplin sportowych.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=ImUd_iXFFN4

 

„RUCH TO ZDROWIE”  /piosenka/

1.Zamiast siedzieć przed ekranem
i grać wiecznie w gry te same.
Zmień tryb życia na sportowy. 
Świat  się stanie kolorowy.

Ref.: Warto czasem iść na basen
lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort
- uprawiamy razem sport.

2.Umiesz jeździć na dwóch kołach.
Już wycieczka gna wesoła.
Świnka dziś najszybciej jedzie.
Zobacz znowu jest na przedzie.

Ref.: Warto czasem iść na basen
lub rowerem ruszyć w trasę……

3.Małpka fika po drabinkach.

Hula hop rozkręca świnka.

Ćwiczył miś aż się zasapał,

lecz kondycji trochę złapał.

Ref.: Warto czasem iść na basen
lub rowerem ruszyć w trasę….

4.Jeśli zostać chcesz piłkarzem,

wpisz się do drużyny marzeń.

Zagraj z przyjaciółmi

Misia Wielki puchar zdobądź dzisiaj!

Ref.: Warto czasem iść na basen
lub rowerem ruszyć w trasę.

 

Czwartek 08.04.2021r.

1. „Porządki Pana Języczka” – zabawa logopedyczna.

 Pan Języczek, który mieszka w buzi, postanowił posprzątać swój dom:
 

 umył ściany (dzieci przesuwają język po wewnętrznej stronie policzków);
 

 przetarł sufit (dzieci przesuwają język po podniebieniu); 
 

umył okna od zewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od zewnątrz); 
 

a później od wewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od wewnątrz); 
 

 po oknach przyszła kolej na drzwi (dzieci oblizują wargi w koło); 
 

 gdy szorował drzwi, zobaczył swojego sąsiada, który akurat przechodził obok, więc radośnie mu pomachał (dzieci machają językiem od jednego kącika ust do drugiego); 
 

 na zakończenie – wytrzepał dywan (dzieci wysuwają język jak najdalej na brodę); 
 

a gdy skończył sprzątanie, zmęczony poszedł spać (dzieci naśladują odgłos chrapania)

2. „Owoce i warzywa” – rozpoznawanie i nazywanie.

 Dzieci nazywają je i dzielą na dwie grupy: osobno owoce i osobno warzywa.

3. „Jaki smak” – zabawa sensoryczna.

Zasłaniamy oczy chusteczką, dziecko ma za zadanie, używając zmysłów zapachu i smaku, rozpoznać owoc lub warzywo, którego spróbowało. Określenie smaku: słodki, słony, gorzki, cierpki, kwaśny.

4. „Dlaczego jemy warzywa?” – burza mózgów.

Dziecko podaje swoje propozycje.

5. Wspólne przygotowywanie sałatki owocowej.

6. „Wesoła gimnastyka” – zabawa muzyczno – ruchowa

 /Jolanta Kucharczyk/

Link: https://www.youtube.com/watch?v=rGT_bHtPsI8

 

 

Piątek 09.04.2021r.

1. „Głowa, ramiona, kolana…” – zabawa muzyczno – ruchowa.

Dziecko oraz rodzic pokazuje poszczególne  części ciała wymienione w piosence w coraz szybszym tempie demonstrowanym przez pokazującego.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=wVs408x3s88

2. „Prawda czy fałsz?” – quiz o ruchu.

Rodzic czyta kolejno zdania. Gdy dziecko uzna, że zdanie jest prawdziwe, podnosi ręce w górę i pokazuje, a gdy uzna, że zdanie jest fałszywe, uderza dłońmi o podłogę.

3. „Zrób to co ja” – zabawa, kształtowanie pamięci ruchowej.

Rodzic  wykonuje wymyśloną przez siebie sekwencję ruchów z piłką, np. 2 razy odbija piłkę od podłogi, raz rzuca piłkę w górę. Dzieci odtwarzają wiernie pokazane przez rodzica ruchy.

4. „Koło ćwiczeń” – naciśnij koło z propozycją ćwiczenia, a następnie z ilością powtórzeń i bawcie się dobrze.

Link: https://view.genial.ly/5ec120f58e243b0d5a335066/interactive-content-cwiczenia-przedszkolaka

5. „Sport to zdrowie” – bajka edukacyjna.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=sZZKiGbu40w

DLA CHĘTNYCH: 

„Duża piłka i mała piłka” – zabawa z elementem podskoku.

 Dziecko na hasło: Małe piłki podskakuje delikatnie na palcach. Gdy usłyszy hasło: Duże piłki, podskakują ciężko na całych stopach.

ćwiczenia klasyfikacyjne.

2. „Segregowanie piłek według wielkości” – ćwiczenia klasyfikacyjne.

Potrzebne będą dwie obręcze w różnych kolorach oraz małe i duże piłki. Mogą to być np. dwa związane szaliki lub grube sznurki. Jeśli nie mamy piłek można je zastąpić zrobionymi wcześniej kulkami ze starych gazet (kulki w dwóch rozmiarach). Rodzic przygotowuje dwie obręcze w różnych kolorach, np. czerwoną i żółtą, oraz siedem piłek: trzy małe i cztery duże.

3. Zabawa ruchowa z elementem toczenia – toczymy piłkę do celu. Potrzebne będą skakanki lub coś innego, z czego można ułożyć koło na podłodze oraz piłki. Rodzic układa w jednym końcu pokoju koło ze skakanek. Dziecko z drugiego końca pomieszczenia toczy kolejno piłki do wyznaczonego celu (można też toczyć po śladzie, np. po pasku bibuły lub toczyć w labiryncie np. tekturową rolką po ręczniku papierowym).

 

4. „Zrób do przodu cztery kroki ...” – poruszanie się według słów rymowanki, przeliczanie kroków.

Zrób do przodu cztery kroki,

I rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa, Ta zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok,

Przysiad i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

By koledze otrzeć łzy.

Klaśnij w ręce razy pięć,

Na klaskanie też nasz chęć.