Materiały do edukacji zdalnej 29.03.- 31.03.2021
Temat: Wielkanoc.
opr. Beata Filipczuk
Poniedziałek 29.03.2021
1. Ilustracja ruchowa wiersza H. Kruk pt. „Świeci słonko”:
Świeci słoneczko jasne, (unosimy ręce do góry)
wieje wiosenny wiatr. (machanie rękami nad głową)
I każdy ma ochotę (marsz w rożnych kierunkach)
wędrować sobie w świat.
Grzeje słoneczko jasne, (pokazywanie słoneczka nad głową)
pada wiosenny deszcz. (przysiad, stukanie palcami o podłogę)
Urosną śliczne kwiatki (powolne unoszenie się do pozycji stojącej)
my urośniemy też. (wspinanie się na palce)
2. Wiersz B. Formy pt. „Wielkanoc”:
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.
Upiekliśmy z ciasta
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
Pisanki, kraszanki
razem dziś zrobimy,
wszystkie kolorowe –
bardzo się cieszymy.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.
Rozmowa na temat wiersza:
- Jak nazywają się zbliżające święta?
- Jakie ciasta wtedy pieczemy?
- Co znajduje się na wielkanocnym stole?
3. „Baranki, kurczaczki i zajączki”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Do zabawy można wykorzystać tamburyno, bębenek, jak również dwie puste butelki PET. Kiedy rodzic gra wolno na instrumencie, dziecko- baranek chodzi na czworakach i beczy beee, kiedy gra szybko: dziecko- kurczaczek podskakuje w pozycji w kucki i piszczy pi pi pi, kiedy rodzic przestaje grać, dziecko- zając wyskakuje jak najwyżej w górę i mówi hyc.
4. Film edukacyjny „Symbole wielkanocne”
https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU
oraz animowana piosenka o tematyce wielkanocnej
https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g
Wtorek 29.03.2021
1. Interpretacja ruchowa piosenki pt. „Zając”:
(dzieci poruszają się tak jak podpowiadają im słowa i tempo muzyczne)
https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc
2. „Wyścig z jajkiem”- zabawa bieżna. Rodzic wyznacza linię startu i mety. Dziecko z jajkiem ugotowanym na twardo (ew. mała piłeczka) ułożonym na łyżce, próbuje jak najszybciej pokonać wyznaczoną trasę, uważając jednocześnie by jajko nie spadło na podłogę.
3. „Kury i kurczątka”- ćwiczenia w liczeniu w oparciu o zbiory kur i kurczątek
Potrzebne będą: wycięte powyższe obrazki kur i kurczątek, 2 kartki
Dziecko siada przy stoliku lub na podłodze i układa przed sobą 2 kartki, następnie Rodzic prosi aby:
- dziecko położyło na jednej z kartek 1 kurczątko a na drugiej kartce 2 kury (można zadawać pytania dodatkowe- co robią ptaki, jak się zachowują, jakie mają miny?)
- pokaż na jednej ręce tyle palców ile masz kurczątek. Następnie na drugiej ręce pokaż tyle palców ile masz kur. Jeden i dwa to ile razem?
- dziecko dokłada 1 kurczątko na pierwszą kartkę. Ile ptaszków jest na pierwszej kartce ile na drugiej? Gdzie jest więcej? (ważne, by dziecko użyło sformułowania ‘tyle samo’)
- do drużyny kurczątek dołączyły jeszcze 2, do drużyny kur- 3. Pokaż na palcach jednej ręki ile mamy kurczątek, a ile kur? Gdzie jest więcej? O ile? Co możemy zrobić, by było tyle samo kurczątek i kur? (dokładamy 1 kurczątko, tzw. dopełnianie zbioru)
Emblematy ptaszków można wykorzystać w dowolnych przeliczeniach, jak tylko wyobraźnia i czas pozwolą :)
4. "Żółte kurczątko"- składanka techniką origami:
- wycinamy z żółtego papieru 3 koła o różnej wielkości (3 cm, 5 cm, 7 cm)
- dziecko przykleja na kartkę największe koło (tułów), nad nim- tak by się stykały- najmniejsze koło (głowa)
- dziecko zagina na pół średnie koło (skrzydło) i przykleja w połowie największego koła
- dorysowuje nóżki, dziobek i oczko. Potem jeszcze trawkę i ziarenka.
Środa 31.03.2021
1. „Serwetka do koszyczka”- wycinanka. Dzieci oglądają różnego rodzaju serwetki, bieżniki, obrusy (dostępne w domu), zdobione w różne ornamenty, wzory, elementy ludowe. Dzieci opisują je. Następnie wykorzystując kwadratowe kolorowe serwetki (papierowe) spróbują z pomocą Rodziców stworzyć własne ozdoby do wielkanocnego koszyczka.
- serwetkę składamy na pół i wycinamy w niej prosty dowolny kształt, rozkładamy serwetkę i sprawdzamy jaki wzór powstał
- kolejno składamy serwetkę na cztery i ponownie wycinamy kształt
- można wykonać kilka egzemplarzy swojej pracy i sprawdzić, która podoba się dziecku najbardziej. Wybraną wycinankę przyklejamy do serwetki w innym kolorze.
2. "Muzyczny poranek"
"Podróż"
"Tu jest"
"Co potrafią"
3. „Baranek na wiosennej łące”- praca plastyczno- techniczna z wykorzystaniem uprażonych ziaren kukurydzy (popcorn)
- wycięcie szablonu baranka
- pokolorowanie kredkami pyszczka oraz nóg zwierzątka, a następnie wyklejanie popcornem barankowego ciała
- przyklejenie baranka na niebieską kartkę, rwanie/cięcie nożyczkami zielonego papieru na cieniutkie paseczki (trawa) oraz formowanie kuleczek z kolorowej bibuły lub papieru (kwiatki). Kwiaty oraz trawę można oczywiście dorysować kredkami lub domalować farbami.
4. Wielkanocne karty pracy (do wyboru):
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-1-1.pdf
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-2-4.pdf
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-3-4.pdf