Materiały do utrwalenia

 

W październiku poznaliśmy litery: M,T, I.

  1. Utrwalać poznane litery miedzy innymi przez wyszukiwanie ich w tekście. Możemy dać dziecku wydrukowany teks a dziecko ma odnaleźć litery np. M, m i otoczyć je pętlą.
  2. Ćwiczenia słuchowe:- dzielenie wyrazów na sylaby i głoski zaczynamy od wyrazów krótkich, o prostej budowie fonetycznej w których pisownia jest  zgodna z  wymową ( kot, koza, kula, balon itp.).
  3.  „Co słyszysz?” – podajemy wyraz sylabami, a dziecko mówi co usłyszało, zaczynamy  od krótkich wyrazów i przechodzimy do coraz dłuższych-mo-tyl -motyl, no-ga – noga, la-to – lato, lal-ka – lalka, no-sek – nosek, ze-szyt – zeszyt.
  4.  Wskazywanie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie- wymienianie głosek w wyrazie, przeliczanie sylab i głosek- dziecko może ułożyć tyle klocków ile jest sylab. Wyszukiwanie wyrazów na daną głoskę np. szukamy wyrazów na głoskę– m-motyl, l-lalka, a- abażur, r- rower.
  5.  Pisanie poznanych liter w liniaturze- (litery pisane).
  6. Czytanie dziecku tekstu i zadawanie pytań- sprawdzamy czy dziecko słuchało uważnie i czy  potrafi na nie odpowiedzieć. Zwracamy uwagę na wypowiedzi pełnym zdaniem a nie pojedynczymi wyrazami.
  7.  Znamy już cyfry 1,2,3,4. Kilka propozycji do utrwalenia poznanych przez dzieci cyfr.

a) Karty pracy z poznanymi cyframi:
- wyszukiwanie danej cyfry wśród innych cyfr
- kolorowanie/rysowanie określonej liczby przedmiotów
- pisanie cyfry w kratkach

b) Zabawa sensoryczna - potrzebujemy: 
- tackę/blaszkę do pieczenia
- ryż/kaszę
- kolorową kartkę
Kolorową kartkę umieszczamy na dnie tacki/blaszki do pieczenia i prosimy o rysowanie cyfr 1-4 palcem w kaszy/ryżu.

c) Sortowanie
Przygotowujemy 4 miseczki, kubeczki czy rolki po papierze toaletowym. Numerujemy je kolejno od 1 do 4. W osobnym pojemniku trzymamy przedmioty, które będą segregowane. Mogą to być guziki, kasztany, patyczki czy jakiekolwiek inne skarby. Dziecko wrzuca do środka liczbę przedmiotów odpowiadającą cyfrze podanej na pojemniku.