PAŹDZIERNIK

„Pokochaj jesień"

 


 

Spróbuj pokochać jesień

z niesamowitymi urokami.

Spójrz ile piękna niesie

obdarzając cię nowymi dniami.

Kolorowo jak wiosną

barwne liście ostatki zieleni

Dadzą chwilę radosną,

twą szarość mogą odmienić.

Wieczór szybciej nastaje,

słońce też znika wcześniej niż latem

Lecz nowe -  czy nie daje

chwile spokoju.

Skorzystaj zatem.

                                    Tadeusz Karasiewicz

 

Polskie przysłowia

Gdy październik ze śniegiem przybieży, na wiosnę długo śnieg na polach leży.

 

Liść na drzewie mocno trzyma - nie tak prędko przyjdzie zima.

 

W październiku kawek gromada, słotne dni nam zapowiada.

 

Gdy w październiku śniegi, lody, to w styczniu będzie dużo wody.

 

W październiku, gdy liść z drzewa niesporo opada, późną to wiosnę zapowiada.

 

Październik ciepły - będzie luty skrzepły.

 

Gdy październik mokro trzyma, zwykle potem ostra zima.

 

Sto  lat będziemy śpiewać:

Idze K

 

 

NASZ KĄCIK – czyli

co planujemy w październiku

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  1. Nadeszła jesień    -  utrwalenie nazw pór roku, nazwy miesięcy

-  utrwalenie charakterystycznych cech wczesnej jesieni

  1. Jesień w sadzie     -  dostrzeganie zmian zachodzących jesienią w sadzie,

                                               -  rozpoznawanie i nazywanie owoców po dotyku, smaku

  1. Jesień w ogrodzie - wdrażanie do spożywania warzyw w różnej postaci,  

rozumienie pojęcia „ogród”         

  1. Jesień w parku     - utrwalenie charakterystycznych cech wczesnej jesieni

       - ćwiczenie słuchu fonematycznego,

       - wprowadzenie samogłosek – „i, e”

       - rozwijanie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami

                 - doskonalenie ręki  wiodącej poprzez rysowanie elementów  litero podobnych.

 

 

Piosenki do nauki

Znaki jesieni” - posłuchaj

 

 

  1. Pierwsze liście zerwał wiatr i ze sobą niesie,

i to właśnie pierwszy znak, że nadeszła jesień.

 

Ref.    Złota i czerwona, wrzosami pachnąca,

coraz więcej mokrych dni i coraz mniej słońca.

 

  1. Na swym grzbiecie mały jeż świeże jabłka niesie,

i to jest następny znak, że nadeszła jesień.

 

Ref. Złota i czerwona...

 

  1. Ptaki odlatują gdzieś, echo krzyk ich niesie,

i to jest kolejny znak, że nadeszła jesień.

 

Ref. Złota i czerwona...

 

Idzie jesień  - posłuchaj

 

 

  1. Idzie jesień, plony niesie,
    jesień kolorowa..
    Jabłka, gruszki, winogrona,
    wszystko w koszu chowa.

         Ref.:
        Jesień – deszcz i słota
        Jesień -złote liście
        Jesień -dużo grzybów oczywiście.
        Jesień – jarzębina
 
      Jesień -klon, kalina
 
      Jesień - co nam przyniesie?

 

2.   Idzie jesień, plony niesie,
    
      jesień kolorowa.
     
     Marchew, buraki i ziemniaki
     
     wszystko w koszu chowa.

 

Ref.:
       Jesień – stos orzechów
      
Jesień - to żołędzie
       Jesień - kasztanów pełno wszędzie.
       Jesień – odlot ptaków 

       Jesień - dookoła
      
Jesień, jesień nas woła.

 

 

WAŻNE WYDARZENIA W PAŹDZIERNIKU

 

14 październik – Dzień  Edukacji Narodowej

 

Co to Dzień Nauczyciela?

– Każde Dziecko wie

Lecz poprawnie w kalendarzu

Inaczej się zwie.

 

Dzień Komisji Edukacji

To właściwa nazwa

Powtórz kilka razy

Bo jest bardzo ważna

 

Swoim świętem obejmuje

Bardzo wielu ludzi,

Co nad pracą w Twej placówce

Codziennie się trudzi

 

Tych, co uczą, szkolą

Tych, co zarządzają

Ogród pielęgnują

Karmią i sprzątają

 

Dzisiaj święto mają

Za swoje zasługi

Sekretarki, Panie z kuchni,

I Panie z obsługi

 

Nie tylko Dyrektor

I Nauczyciele

Osób w szkole czy w przedszkolu

Do pracy jest wiele

 

 

O zawodzie nauczyciel przedszkola


Praca w charakterze nauczyciela przedszkola to bardzo trudny i odpowiedzialny zawód. To właśnie nauczyciele przedszkolni są zaraz po rodzicach pierwszymi autorytetami naszych pociech. To właśnie one mają ogromny wpływ na ich intelektualny, fizyczny i emocjonalny rozwój.

Nauczyciel przedszkola -zajmuje się opieką, kształceniem i wspomaganiem wychowania nad dziećmi w wieku od 3 do 7 lat.

Określenie Przedszkolanka” nie jest już używane, bo odnosiło się do osób, które ukończyły licea pedagogiczne lub studium nauczycielskie. Dawniej z powodu deficytu na pracowników
z wyższym wykształceniem takie osoby były często zatrudniano. Obecnie, nauczyciel
w  przedszkolu musi posiadać wyższe wykształcenie magisterskie, często też studia podyplomowe. Obowiązkiem nauczyciela jest  dokształcanie się na różnych kursach, warsztatach przez cały okres swojej kariery zawodowej.  Głównym zadaniem nauczyciela przedszkola jest przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole czyli powinien on rozwijać u swoich podopiecznych tzw. dojrzałość szkolną dotyczącą sfery umysłowej, fizycznej, emocjonalnej
i społecznej. Nauczyciel przedszkola  czuwa nad prawidłowym rozwojem każdego dziecka
i w przypadku zauważenia nieprawidłowości lub faktu przejawiania w jakimś kierunku niezwykłych talentów, powiadomić rodziców.

W ramach swoich obowiązków nauczyciel przedszkola prowadzi zajęcia z wychowania zdrowotnego, wychowania umysłowego, wychowania plastyczno- technicznego, wychowania estetycznego, wychowania moralno-społecznego, wychowania patriotycznego. Nauczyciel
w swojej pracy z dziećmi realizuje podstawę programową, w której uwzględnione są obszary:

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się
w tym, co jest dobre, a co złe;

 3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie
w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

 4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi;

 5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

 6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach
i grach sportowych;

7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,

9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej : do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtuje te wiadomości i umiejętności, które są ważne
w edukacji szkolnej;

11) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych


Ponadto nauczyciel w przedszkolu:

– planuje i realizuje zajęcia dydaktyczne stosując nowoczesne metody pracy z dziećmi,
– rozwija zdolności i zainteresowania każdego dziecka.
– prowadzi dokumentację nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
– realizuje zalecenia dyrektora placówki oraz innych organów nadzorujących.
– współdziała z rodzicami oraz opiekunami prawnymi.

 

 

 

KĄCIK DLA RODZICÓW

 

  1. Zajęcia dodatkowe płatne: taniec mix, szachy rozpoczynają się w październiku.

Umowę otrzymają Państwo niezwłocznie po dostarczeniu nam jej przez prowadzących. .Koszt zajęć z szachów - 60 zł., taniec mix 45 zł.

     

  1. Proszę o dostarczenie po jednym owocu i warzywie do kącika przyrody

 

  • Zajęcia dodatkowe płatne: taniec mix, szachy rozpoczynają się w październiku.

Umowę otrzymają Państwo niezwłocznie po dostarczeniu nam jej przez prowadzących. .Koszt zajęć z szachów - 60zł., taniec mix 45 zł.

  • Proszę o dostarczenie po jednym owocu i warzywie do kącika przyrody

 KONKURSY !

1 .„Słoneczniki Vincenta” - konkurs plastyczny

 Termin: 10 października 2021

Konkurs skierowany jest do dzieci 5-6letnich

Temat pracy plastycznej nawiązuje do obrazów Vincenta van Gogha.

Prace mogą być wykonane dowolną, płaską  techniką ( kredki, pastele, farby, wycinanki) w formacie A3;

2 .Konkurs „Baśniowa Rodzina w Obiektywie” - konkurs fotograficzny

Siedziba Organizatora:

Szkoła Podstawowa im. Baśni Polskiej 39-107 Niedźwiada 40 Tel. 172213393 mail: spniedzwiadadolna@gmail.com

Uczestnicy konkursu wykonują zdjęcie przedstawiające członków swojej rodziny w wybranej scenie
i strojach z dowolnej baśni literackiej lub legendy.

Na zdjęciu mają być widoczne całe postacie.

Wielkość zdjęcia to format A4.

Dozwolony jest papier błyszczący lub matowy.

Zdjęcie powinno posiadać wysoką jakość techniczną.

Zdjęcia nie oprawiamy w ramkę.

3. „100 kartek urodzinowych na 30-lecie Akademii Jasia i Małgosi

 Termin: do 10. 10

 

PS 64 w Białymstoku - konkurs plastyczny

Zadaniem uczestników konkursu jest wykonanie kartki urodzinowej dla ww. przedszkola

zainspirowanej baśnią braci Grimm pt. „Jaś i Małgosia”.

format A4, płaska bez elementów sypkich

 

Czas złotej jesieni to czas zabawy dla całej rodziny. Podczas długich spacerów zbieramy kolorowe liście, z których możemy robić piękne bukiety. Dookoła nas pojawiły się już kasztany i żołędzie, z których w domu powstają przeróżne postacie. Każda mama i babcia będzie szczęśliwa jak dostanie od dziecka śliczne korale z jarzębiny. Jesień to także czas grzybów. Wspólna wyprawa do lasu przyniesie każdemu wiele radości. Lecz najważniejsze jest to, że jest to czas spędzony wspólnie z rodziną, która jest przecież dla nas najważniejsza.       

                             

Jesień jest cudowną porą roku na spożywanie świeżych owoców i warzyw.

Racjonalne żywienie dziecka może pomóc mu nie tylko
w utrzymaniu zdrowia, ale sprzyja jego lepszemu  funkcjonowaniu. Nieprawidłowa dieta zawierająca np. nadmiar słodyczy, chipsów, napojów gazowanych Powoduje narastanie niepokoju ruchowego, agresji, trudności w koncentracji uwagi, problemów w zachowaniu. Wpływa również negatywnie na uczenie się i pamięci. Dlatego też możliwie jak najwcześniej powinniśmy uczyć swoje dzieci jeść owoce i warzywa, które zawierają witaminy, składniki mineralne, błonnik i pierwiastki niezbędne dla ich prawidłowego rozwoju. Podanie dzieciom różnorodnych owoców i warzyw konieczne jest również ze względów smakowo-zapachowych
i kolorystycznych. W ten sposób możemy stymulować wszystkie zmysły. Jeżeli dziecko będzie przyjmowało owoce jako np. rodzaj nagrody tym chętniej będzie po nie sięgało.  Należy zachęcać dzieci do jedzenia owoców i warzyw, podawać je przy każdym posiłku, oraz informować o tym jak bardzo  potrzebne są dla zdrowego stylu życia.

  • JABŁKA– zawierają witaminy: C, A, B1, B2, PP i B3.Witaminy chronią przed zbyt wczesnym starzeniem się, regulują wszystkie procesy życiowe, pomagają w walce z infekcjami.

 

  • GRUSZKI– zawierają witaminy A, B, B6,mająnieco wyższą niż jabłka zawartość węglowodanów, białka i błonnika. Zawierają dużo potasu, magnezy, żelaza i kwasu foliowego.

 

  • ŚLIWKI – witaminy A i B, regulują trawienie, chronią przed wolnymi rodnikami, zapobiegają rozwojowi nowotworów, a nawet poprawiają humor. Dlatego warto jeść śliwki świeże, suszone oraz w postaci dżemów i kompotów.

 

  • MARCHEWKA- korzeń marchwi zawiera odżywcze cukry-węglowodany, m.in. sacharozę
    i glukozę, białko, liczne karoteny, olejek lotny, witaminy B1 i B2, B6, C, E, H, K, PP oraz wapń, żelazo, miedź i fosfor, a także pektyny.

 

  • BURAKI- zawierają oprócz dużej ilości witaminy C, B1, karotenu i witaminy P, wiele makro-
    i mikroelementów; jest w nim dużo wapnia, magnezu, sodu, potasu oraz dwa rzadkie metale: rubid i cez. Ten skład chemiczny buraków ma bardzo duże znaczenie w zwalczaniu nowotworów.

 

  • POMIDORY- zawierają witaminy C, E, B, PP, K, mikroelementy (potas, wapń, magnez , żelazo) ponadto pomidory wzmacniają odporność i przyspieszają gojenie się ran, wzmacniają wzrok, działają korzystnie na układ nerwowy

 

 

 

POCZYTAJMY WSPÓLNIE…

„ Leśni tancerze”

 

Wiał ciepły, ale dosyć silny wiatr. Listki krzewów i drzewek z całych sił, trzymały się swych łodyżek. Ale wcale nie było to, takie łatwe!

- Ojej! Ojej! – popiskiwały cieniutkimi głosikami – Zaraz spadniemy, co tu robić ? Co tu robić ? Gałązki ratujcie ! Dorosłe siostry konary, trzymajcie nas mocno ! ... Mamo! Tato! Co się dzieje ?

- Cicho ... Cicho... – uspokajały je drzewa – to nic! Nie bójcie się, to tylko wiatr ! On nic złego wam, nie zrobi ! On tylko przechwala się, swoją siłą ! Nie wierzcie mu ! Cieszcie się jego podmuchami, możecie przecież tańczyć. Trzeba tylko, zdobyć się na odwagę i pozwolić by wami swobodnie kołysał, a wtedy będziecie robić nawet piruety. Spróbujcie ! I listki, jeden po drugim rozluźniały się, zaczynały się uśmiechać i pozwalały, by wiatr porywał je do tańca.

Okazało się wtedy, że taniec ten, sprawia im dużo radości, więc zaczęły się śmiać, a śmiech ich szumiący, niósł się po całym lesie. Las przyglądał się zaciekawiony i wpadał w zadumę nad melodiami, które wnikały wprost do serc, wszystkich jego mieszkańców. Nawet zapracowane krasnale, przystawały na chwilę i radośnie spoglądając, wsłuchiwały się w szumy i świsty, które tworzyły tę leśną symfonię. Zwierzęta zadzierały do góry główki i z zainteresowaniem obserwowały listkowy balet, chwilami zazdroszcząc owym tancerzom ich lekkości i zgrabnych, giętkich ruchów. Tylko gąsienice zielone i brązowe, gładkie i włochate , duże i małe, wszelkich kształtów i rozmiarów, były niezadowolone. Pospadały z listków i z wielkim trudem, próbowały wspiąć się na nie z powrotem. Nadeszła dla większości z nich, pora zmian. Coś im szeptało do ucha, że muszą wspinać się na listki i małe gałązki, by przyczepić się tam i zbudować sobie przytulne domki. Czas płynął nieubłaganie i jakaś

nieznana im dotąd siła gnała je, by nie szczędząc sił, przędły nić. Nić, potrzebną do budowy nowego schronienia. Wiatr wciąż wiał i małe gąsieniczki, nie dając sobie rady z tak trudnym zadaniem, zaczynały już popłakiwać. Wtem, wiatr jakby przycichł, a listki zwolniły swój pełen energii taniec. Połyskujące iskierki bajecznie kolorowego światła, zaczęły przenikać pomiędzy listowiem, rozświetlając soczystą zieleń lasu. - Co to ? ... Co to ? ... – słychać było zewsząd zdziwione głosy.  Las pokrywał się kolorami. Zielone listki, przyozdobione delikatnymi okruchami piękna, połyskiwały tysiącem barw. Wyglądało to tak, jakby ktoś czarodziejskim proszkiem posypał całą, leśną roślinność.

- To Tęczowa Wróżka ! To Tęczowa Wróżka, przybyła nam z pomocą – podskakiwały z radości zielone gąsieniczki. - Teraz bez problemu zbudujemy nasze domy ! - Cieszyły się włochate zwierzaczki. Wróżka przelatywała od drzewa do drzewa, od jednego źdźbła trawy do drugiego
i swą czarodziejską nicią oplatała leśne gąsieniczki, które w oka mgnieniu chowały się w małych kokonkach.

- Co ty robisz ? Dlaczego, zamykasz te biedne stworzonka ? – pytał zdziwiony Żuczek Jelonek – przecież one niczego złego ci nie zrobiły !

- Kochany Żuczku – powiedziała wzruszona i pięknie uśmiechnięta Tęczowa Wróżka – Cieszy mnie twoje dobre serduszko, ale trochę rozbawia twoja niewiedza. Widzisz tego krasnala siedzącego na liściu paproci ? Idź do niego, on ci wszystko wytłumaczy. Ja mam niestety, mało czasu i muszę lecieć dalej, bo las jest wielki i czeka na mnie jeszcze wiele pracy. To mówiąc, Wróżka wzbiła się w powietrze na swych tęczowych skrzydełkach i tęczową nicią oplatając gąsieniczki, zniknęła zdziwionemu owadowi z oczu. - Krasnalku, o co tu chodzi ? – pytał Żuczek. - To wielka leśna tajemnica. Tęczowa Wróżka jest czarodziejką. Przyjdź tu za kilka dni, a zobaczysz, co się wydarzy. Lecz Żuczek był niecierpliwym stworzonkiem i nie chciał czekać. Niestety wszyscy, których pytał, uśmiechali się tylko i niczego mu nie wyjaśniali. - Mam tego dosyć ! – żalił się Czerwonej Biedronce – Wszyscy są tacy tajemniczy ... Siedzę tu pod tą paprocią, siedzę i nic ... zupełnie nic się nie dzieje. - To nie prawda – powiedział czyjś dźwięczny głos, za plecami Żuczka Jelonka – patrz uważnie, bo za chwilę stanie się jeden z cudów Matki Natury. - To mówiąc, Tęczowa Wróżka wskazała wiszący nieopodal kokon. A kokon ten, jakby na jej rozkaz począł  pękać i ze środka jakaś postać, powoli gramoliła się na zewnątrz.

- Kto to? – pytał zaskoczony Żuczek – Gdzie jest gąsienica?

- To mój przyrodni brat, a tam dalej siostra. Właśnie zaczynają nowy etap, w swoim życiu. – Mówiła Tęczowa Wróżka.

- Eee ... To nie możliwe ! – protestował Żuczek – Ty jesteś kolorowa i piękna, zachwycasz swym lotem i czynisz las barwniejszym.

- Pozory często mylą, poczekaj tu jeszcze chwilę, a zobaczysz, co zrobi słońce. Tymczasem ciepłe promyki słoneczka, dodawały sił nowym mieszkańcom lasu, a Tęczowa Wróżka posypując kolorowym pyłem, zachęcała do rozpostarcia skrzydeł i wzbicia się w powietrze. Oczy Żuczka
z zachwytu i zdziwienia, robiły się coraz okrąglejsze. Bo oto, wzlatywały ku słonku, jeden po drugim bajecznie kolorowe motyle. Tańcząc wśród zielonych listków, urzekająco piękny, motyli taniec. Młode listki klonów i dębów, próbowały naśladować ruchy motylich skrzydeł. W czasie tych paru czarodziejskich chwil, w lesie odbywało się w Wielkie Święto Napowietrznego Tańca. Żuczek długo nie mógł zapomnieć, tego, co zobaczył. Przez wiele dni, przychodził na leśną polanę, by podziwiać uroczy, tęczowy balet owadzich mistrzów, do którego romantycznie przygrywała liskowa orkiestra dyrygowana wiatrem. Każdego popołudnia gromada krasnalowych dzieciaków, z wielkim zainteresowaniem, słuchała opowieści Żuczka Jelonka
o motylich narodzinach. Wszystkie marzyły o tym, by spotkać kiedyś na swej drodze, piękną Tęczową Wróżkę i na własne oczy zobaczyć cud motylich  narodzin.

 

 

Pod koniec miesiąca zostaną zamieszczone materiały do utrwalenia

                                                         |
                                                         |
                                                         |
                                                        V