Materiały do pracy zdalnej 29.03.-02.04.2021 r.

opr. Anna Sosnowska

29.03. PONIEDZIAŁEK

1. Słuchanie wiersza pt. "Komu potrzebne są święta".

Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą- kurą i tatą-kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wskakiwać na płot i piać donośnie- kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo.
Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesna wiosna, kurczątko spostrzegło, ze rodzice nie mają już dla niego tyle czasu.
-Pii, pii ... pobaw się ze mną, mamo- prosiło kurczątko.
-Ko,ko,ko –gdakała kura, nie mama dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko,ko,ko Wielkanoc już blisko! pobaw się samo maleństwo.
I kura poszła znosić jajka.
Kurczątko pobiegło do taty koguta.
-Pi, pi ... Nudzi mi się ... Pobaw się ze mną tatusiu! 
-Kukuryku ! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynie i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie –kukuryku!
Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka.
- Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo ? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee...
- Pi,pii... Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta?
- Jak to, bee...nie wiesz? No to posłuchaj:
- Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat
- Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta: baby i mazurki
- Święta potrzebne są tatusiom, żeby ukryć prezenty od wielkanocnego zajączka.
- Święta potrzebne są też dzieciom, żeby mogły zaczarować jajka w kolorowe pisanki

Aha ! Pi, pi teraz już rozumiem, muszę szybko przeprosić rodziców, że byłem niegrzeczne, a potem pobiegnę sprawdzić czy wszystko już gotowe do Wielkanocy, pi, pii Do widzenia baranku ! 

2. Rozmowa na temat -wiersza.

·         Kto występował w wierszu?

·         Gdzie mieszkało kurczątko? Z kim?

·         Dlaczego rodzice nie mieli czasu dla kurczątka?

·         Co zrobiło? Kogo spotkało?

·         Komu potrzebne są Święta Wielkanocne?

 

3. Zabawa integracyjna wg - B. Strauss z wykorzystaniem chusty lub cienkiego kocyka.

Dzieci są kurczątkami. Rodzice trzymają chustę, która pełni rolę skrzydeł kwoki.- Deszczyk pada, deszczyk pada - dzieci trzymając chustę, wykonują przysiady dwukrotnie.- Wiatr wieje, wiatr wieje - dzieci potrząsają chustą.-Błyskawica - grzmot, błyskawica - grzmot - dzieci mocno potrząsają chustą, a na słowo "grzmot" tupią nogą.
- I słoneczko do nas się śmieje - dzieci unoszą chustę wysoko i wachlują nią.

4. Ćwiczenia ruchowe.

   

    

    

 

30.03. WTOREK

1. Słuchanie wiersza Legenda o białym baranku

Autor: Urszula Pukała
„Legenda o białym baranku”

Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują

Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

2. „Wielkanocny koszyczek” – rozmowa na temat produktów, które należy włożyć do koszyczka inspirowana wysłuchanym wierszem. Rozwiązywanie zagadek przez dzieci.

3. Wyjaśnienie symboli rzeczy, które powinny się znaleźć w koszyczku.

1. Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,

Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)

2. Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,

i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)

3. Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane,

Na Wielkanoc darowane, (pisanki)

4. Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,

głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)

5. Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,

On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie, (baranek)

6. Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare.

Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec. (bazie)

7. Przeważnie jestem biały i na stole leżę.

Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze. (obrus)

8. Tańczy się go żwawo, parami lub w kole,

inny - słodki leży na świątecznym stole. (mazurek)

4. Praca plastyczno-techniczna „Pisanki”:

https://www.youtube.com/watch?v=HIbC8Egnwvs

 

31.03. ŚRODA


1. Słuchanie opowiadania „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy.

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek,

a kurczątko z zającem

podskakują na łące.

Wielkanocne kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

wierzbę pytają.

Rozmowa na podst. opow.



3. Piosenka do nauki - "Pisanki, pisanki"

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY



01.04. CZWARTEK

1.Wprowadzenie litery F, f-  Zapoznanie z symbolem graficznym litery F, f pisanej i drukowanej na podstawie wyrazu- farby.

Etapy wprowadzania litery

1.Wyodrębnienie wyrazu podstawowego (wyraz rozpoczynający się literą, którą chcemy wprowadzić);

- Ten etap możemy rozpocząć od omawiania treści obrazka, ilustracji, na której znajduje się przedmiot, którego nazwa zaczyna się wybraną przez nas głoską albo możemy przeczytać zagadkę lub wiersz.

W jednym pudełku
mieszka ich wiele.
A do tych krążków
śpieszy pędzelek.

 

1. Określenie jaką głoskę słyszymy na początku podanego słowa.

2. Wyszukiwanie słów, które rozpoczynają się podaną głoską.

3. Wyszukiwanie słów, w których podana głoska występuje w środku.

4. Budowanie schematu, modelu wyrazu podstawowego- dzielenie wyrazu na sylaby i układanie odpowiedniej ilości białych kartoników (ile sylab tyle kartoników ułożonych w szeregu).

5.Dzielenie wyrazu na głoski i układanie właściwej ilości białych kartoników (ile głosek tyle kartoników ułożonych w szeregu). Określanie rodzaju głoski (czy nasza głoska jest spółgłoską czy samogłoską).

6.Budowanie modelu wyrazu z uwzględnieniem podziału na spółgłoski  i samogłoski. Pod schematem zbudowanym z białych cegiełek umieszczamy schemat zbudowany z niebieskich i czerwonych kartoników. Samogłoski oznaczamy czerwonymi kartonikami, spółgłoski niebieskimi kartonikami.

7. Prezentacja małej i wielkiej, drukowanej i pisanej wprowadzanej litery.

Podczas tego etapu można wspólnie się zastanowić jaką inną, znaną już literę przypomina nasza wprowadzana litera albo do jakiej rzeczy podobny ma kształt.

8. Próby czytania sylab, krótkich wyrazów zawierających wprowadzaną literę

9. Zabawy z literą-wyszukiwanie i zaznaczanie małych i wielkich liter w tekście np. w gazecie.

- Kreślenie palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica kształtu wprowadzanej litery,

- Pisanie wprowadzanej litery na kartce po śladzie (początkowo litera może być napisana na całej  powierzchni kartki),

- Pisanie litery po śladzie w liniaturze,

- Samodzielne pisanie litery w liniaturze

10. Utrwalanie litery. 

11. Praca w książce- „Dzieciaki w akcji”- str. 52-53 z literą "F, f" oraz w „Popisankach” str. 26

 

02.04. PIĄTEK

1. „Wesołe kurczaki”- zabawa ruchowo-ortofoniczna(zachęcamy wszystkich domowników). Dzieci swobodnie chodzą po pokoju naśladując kurczaki. Na hasło: Kurczaki uczą się latać! –dzieci zatrzymują się, wykonują głęboki wdech nosem i podnoszą ręce do góry, przy wydechu opuszczają ręce, naśladują ruch ptasich skrzydeł. Na hasło: Kurczaki się witają! –dzieci podchodzą do domowników i witają się wołając: pi, pi, pi,. Na hasło: kurczaki jedzą! –„Kurczaczki” biegają po pokoju udając dziobanie ziarenek i popijanie wody.

2. “Zając w kurniku” – zabawa matematyczna. Zapraszam do stołu, proszę o przygotowanie 10 pisanek lub sylwet jajek liczy je razem z dzieckiem. Poprośmy aby dziecko zamieniło się w zajączka skacząc okrąża stół podczas mówienia rymowanki „Skacze zając…” , w tym czasie chowamy kilka pisanek lub jajek, dziecko wraca i próbuje odpowiedzieć, ile jaj-pisanek jest na stole a ile zniknęło, po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi zabawa rozpoczyna się od nowa.

„Skacze zając po kurniku, nagle szybko znika.

Powiedz, ile jajek zabrał zajączek z kurnika.”

3. „Robimy porządki”- Przeczytaj wiersz, porozmawiaj na temat jego treści z dzieckiem, poproś dziecko o stworzenie ilustracji ruchowej do wiersza, pokaż jak to zrobić, czytaj tekst i pokazujcie ruchem. Pytania do wiersza:

„Robimy porządki”- wiersz

Wymieciemy wszystkie kurze  –dłońmi gest wycierania, ruchy poziome

Na dole i na górze.          –dłońmi ruchy koliste poziome -w górze- na dole

Rozwiesimy całe pranie,    -skłon jakbyśmy chcieli coś podnieść z podłogi, po czym wyciągnąć ręce przed siebie

Żeby wietrzyk powiał na nie.  –dmuchamy delikatnie

Wymyjemy w oknach szyby,  -ruchy koliste pionowe

Tak dokładnie- nie na niby!   -powtarzamy jak wyże

Ułożymy na regale          

Książki, puzzle, auta, lale.  –otwartymi dłońmi zataczamy coraz większe koła w powietrzu

I podłogę pościeramy,       -klęk podparty, demonstrujemy mycie podłogi

Choć już sił prawie nie mamy.     –ocieramy pot z czoła

A gdy wszystko będzie lśnić,      -wstajemy, gestem wskazujemy całe pomieszczenie

Nie będziemy robić nic.          –kładziemy się na plecach z rękami założonymi pod głowę

4.Wielkanocna kartka”- technika dowolna, zachęcamy do projektowania swojej kartki świątecznej, można rysować kredkami wycinać nożyczkami, wyklejać plasteliną lub bibułą.

5. Wielkanocne puzzle znajdziemy na stronie.

https://puzzlefactory.pl/pl/tagi/Wielkanoc