Zanim dziecko pójdzie do szkoły

 

Przykłady ćwiczeń usprawniających różne obszary funkcjonowania dziecka w ramach przygotowania do nauki szkolnej.

opracowanie: Anna Sosnowska- logopeda; Urszula Czykwin - terapeuta pedagogiczny

 

Ćwiczenia usprawniające rozwój motoryczny dziecka (motoryka duża).

 – bieganie, wchodzenie i schodzenie po schodach, po drabinie, pokonywanie przeszkód, wykorzystywanie placów zabaw i miejsc specjalnie do tego przygotowanych w celu rozwijania sprawności ruchowej

 – stanie na jednej nodze, wykonywanie podskoków obunóż  i na jednej nodze

 – rzucanie i łapanie piłki w grze, z różnych odległości

 – rzucanie piłeczkami, lotkami, kulami z papieru

 – przerzucanie piłki z jednej ręki do drugiej

 – uczestnictwo w zabawach ruchowych, grupowych, zwracanie uwagi na aktywność fizyczną

Ćwiczenia rozwijające funkcje wzrokowe dziecka:

- odnajdywanie na obrazkach drobnych szczegółów (pokaż gdzie jest.…)

 – odnajdywanie podobieństw i różnic w prezentowanych dziecku obrazkach o tej samej tematyce

 – dobieranie par jednakowych obrazków – można wykorzystać grę „memory”

 – składanie obrazka pociętego na części (można wykorzystać pocztówki)

 – układanie elementów wg wzoru – klocki, puzzle, pocztówki

 – dobieranie elementów do całości obrazka – np. sklep z warzywami, spożywczy; poszukujemy odpo­wiednich produktów pasujących do danego sklepu

 – rysowanie kompozycji z figur geometrycznych za pomocą szablonów; powtarzanie elementów wg. schematu

 – rysowanie demonstrowanych przedmiotów np. samochodu, domku, drzewa

 -  spostrzeganie zmian w układaniu elementów ( dół, góra, prawa, lewa strona itd.)

 – klasyfikowanie przedmiotów według rodzaju, kształtu, ilości, koloru

 – rysowanie po śladzie (łączenie kresek w linie tworzące element)

 – kalkowanie przez kalkę techniczną

 – przerysowywanie figur geometrycznych (według wzoru)

Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe dziecka:

- dzielenie zdań na wyrazy

 – wyszukiwanie obrazków na dana głoskę np. „p” – „pies”

 – dzielenie wyrazów na sylaby z klaskaniem np. „ka-wa”

 – rozróżnianie dźwięków np.: pluskanie w wodzie, gniecenie papieru, rozpoznawanie po głosie różnych osób

 – gry i zabawy rytmiczne (wykonywanie ruchów na hasło muzyczne)

 – wydzielanie głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu

 – nauka krótkich wierszyków i piosenek

 – ćwiczenie różnicowania dźwięków z otoczenia (co teraz słychać?)

 – odtwarzanie struktur dźwiękowych w układach przestrzennych np. z klocków

 – grupowanie obrazków na tą samą głoskę (pies, pióro, papier)

 – odgadywanie głosek na początku wyrazu i szukanie kolejnych, podejmowanie prób tworzenia sylab i czytanie prostych wyrazów

Ćwiczenia usprawniające precyzję ruchów rąk i koordynację wzrokowo – ruchową dziecka

- ćwiczenia dłoni (machanie, krążenie, klaskanie, naśladowanie np. gry na skrzypcach, na trąbce, ukła­danie modeli z dłoni np. dziób, kula, kwiat, piramidka, wchodzenie po schodach)

 – ćwiczenia palców (naśladowanie pisania na komputerze, gry na pianinie, deszczu, rysowania kółek w powietrzu, składanie i rozkładanie palców, układanie modeli z palców np. koszyk, koło)

 – lepienie z plasteliny, również gliny prostych kształtów (np. kulek, wałków, rogalików, ludzi, koszy­ków, liter, zwierząt i innych elementów)

 – wycinanie nożyczkami pasków z papieru i innych wzorów

 – malowanie palcem i pęczkiem waty umaczanym w farbie

 – zamalowanie kartki farbami (z góry w dół, od lewej do prawej strony)

 – odrysowanie własnej dłoni, odrysowywanie płaskich przedmiotów np. monet, talerzyków itp.

 –  układanie i przyklejanie na kartce wzorów z kolorowego papieru

 – naklejanie nalepek na właściwy schemat na kartce papieru

 – robienie kulek z bibułki lub krepiny, wyklejanie nimi konturów

 – obrysowywanie konturów (pogrubienie konturów, kalkowanie)

 – rysowanie równocześnie obiema rękami tych samych elementów

 – łączenie kropek obrazujących różne przedmioty

 – rysowanie szlaczków i wzorów z elementów litero podobnych

 – nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory, szycie igłą z wykorzystywaniem zabawek dla dzieci

 – wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny

 – zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania

 – odrysowywanie szablonów

 – wciskanie w tablicę korkową pinezek – wyjmowanie ich z podłoża

 – zbieranie palcami drobnych elementów (pinezki, ziarenka, guziczki) – dwoma palcami, kciukiem i wskazującym, zbieranie wyżej wymienionych elementów pęsetą

 – cięcie nożyczkami po narysowanych liniach – prostych, falistych

 – wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru koloro­wego

 – wyrabianie ciasta podczas prac domowych

 – stemplowanie wzorów na kartkach papieru w różnych układach

 – wydzieranie kawałków kolorowego papieru i naklejanie na narysowany schemat zamiast malowa­nia kredkami

 – strząsanie wody z palców

 – zgniatanie większego papieru jedną ręką, dwoma rękoma w kulkę

 – zabawy z użyciem pacynek (manipulacja rękoma)

 – próby przyszywania dużych guzików (pod opieką dorosłego)

 – szycie prostymi ściegami

 – krążenia palcami, np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego, wokół siebie obu palców

 – zabawa w kominiarza (wchodzi kominiarz po drabinie…)

 – ściskanie miękkich piłek

 – zwijanie palcami chusteczek, apaszek, bibułki, robienie wałeczków z ciasta, plasteliny

 – rysowanie patykiem po ziemi, po piachu

 – przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką – zabawa w naukę pływania

 – zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół

 – zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie

 – gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy

 – rzucanie woreczków lub piłeczek – kto dalej (do usprawniających całe ręce)

 – toczenie piłki do dołka

 – podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki

 – wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie samymi palcami

 – „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu

 – układanie z elementów geometrycznych postaci ludzi, zwierząt  itp.

 – układanie z patyczków, np. płotów

 – zabawy z wykorzystywaniem drobnych elementów, tworzenie na siatkach wzorów

 – wykonywanie budowli z drobnych klocków lego

Ćwiczenia na koncentrację uwagi:

- wykorzystywanie zabaw wymagających skupienia uwagi np. : budowle wg wzoru, rozwiązywanie rebusów, krzyżówek

 – opisywanie w co jest ubrana któraś osoba z domu (w danej chwili niewidoczna)

 – rozpoznawanie kształtów przez dotyk z wyłączaniem wzroku, rysowanie tego przedmiotu z pamięci

 – zabawy z użyciem gier planszowych

 – nauka wierszyków i piosenek

 – dbałość o kończenie rozpoczętego zadania

Działania usprawniające procesy poznawcze  oraz wzbogacające wiadomości o otaczającym świecie

- dostarczenie informacji na temat rodziny, miejsca zamieszkania, wykonywanej pracy

 – zaznajamianie  z najbliższym otoczeniem, miastem, ulicą, na której mieszka dziecko, obiektami kul­turowymi

 – prowadzenie rozmów na różne tematy, zadawanie pytań odtwórczych, problemowych, oczekiwanie rozwiniętych wypowiedzi

 – czytanie dziecku książeczek, prowadzenie rozmów dotyczących ich treści, stosowanie  pytań o postaci, fakty, sytuacje, sprawdzanie rozumienia tekstu

 – rozwiązywanie zagadek

 – prowadzenie zabaw w oparciu o zabawki dydaktyczne rozwijające myślenie

 – zadawanie pytań co trzeba zrobić żeby… np.  upiec ciasto, zrobić sobie kanapkę (dziecko ma wymie­nić następujące po sobie czynności)

 – wykorzystywać układanki obrazkowe tworzące historyjkę

 – prowadzenie zabaw uczących klasyfikacji rozpoznawania podobieństw i różnic, tworzenia zbiorów, liczebników porządkowych, dodawania i odejmowania

Działania wpływające na rozwój emocjonalny dziecka i kontakty społeczne

- życzliwy, przyjazny stosunek do dziecka

 – cierpliwe wysłuchiwanie dziecka

 – chwalenie dziecka za wykonywane prace, polecenia, współdziałanie

 – sprawianie dziecku przyjemności

 – rozpoznawanie potrzeb dziecka i ich zaspokajanie

 – wyjaśnienie norm i zasad obowiązujących w życiu społecznym

 – dostarczanie informacji jak się należy zachować w sytuacji konfliktu  z drugim dzieckiem

 – umożliwienie kontaktu z innym dzieckiem poza przedszkolem, stwarzanie warunków do wspólnych zabaw

 – organizowanie urodzin w towarzystwie dzieci z przedszkola i sąsiedztwa

 – właściwe reagowanie na złość, smutek i inne negatywne emocje

 – ustalenie i egzekwowanie (przyjazne) norm i zasad społecznych

RODZICU, ZANIM WYŚLESZ DZIECKO DO SZKOŁY !!!

ODWIEDŹ GABINET OKULISTYCZNY I LARYNGOLOGICZNY