Pszczółki kodują ...

zajęcia edukacyjne z zakresu kodowania offline w ramach innowacji pedagogicznej ,,Rumiankowy Przedszkolak w zakodowanym świecie”:

 

Umiejętność kodowania jest jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku. W placówkach przedszkolnych zagościły na dobre pojęcia: kodowanie i wstęp do programowania, a technologia cyfrowa zaliczona została do stałych komponentów edukacji. Czy chcemy, czy nie – wszyscy z niej korzystamy, tak samo jak żyjemy w świecie pełnym kodów. Litery to kody językowe, cyfry- kody liczbowe, symbole np. emotikony to kody graficzne a nuty pozwalają kodować dźwięki. W dziecięcym świecie kody spotyka się równie często, co w świecie dorosłych. Jeżeli kody i kodowanie to nasza codzienność, to zabawy przedszkolaków, które zawierają elementy kodowania, także należy uznać za naturalne.

W ramach zajęć dydaktycznych sześciolatki miały okazję doświadczyć przykładowych zabaw z wykorzystaniem maty edukacyjnej Edu Sense, kolorowych kubeczków, strzałek kierunkowych, krążków funkcyjnych oraz kratownic. Dzieci w przedszkolu cechuje największa ciekawość świata. Zaproponowane aktywności miały na celu rozwój logicznego myślenia, aktywnego słuchania, nabywanie umiejętności pracy w zespole i precyzyjnej komunikacji. Przedszkolaki utrwaliły także znajomość cyfr i liter, uczyły się posługiwać współrzędnymi, łączyły cechy jakościowe, utrwalały orientację przestrzenną i kierunki P-L, powtórzyły nazwy kolorów i figur geometrycznych, również tych bardziej zaawansowanych (owal, romb). To tylko niektóre dobrodziejstwa kodowania 😊

 

A oto, w jaki sposób Pszczółki doskonaliły swoje umiejętności ?:

- układanie sudoku z wykorzystaniem kubków, z uwzględnieniem warunku (wg koloru kubka, wg figury geometrycznej ułożonej na kubku).

O co chodzi w sudoku? Należy ułożyć elementy tak, aby kolor lub figura nie powtórzyły się ani w pionie, ani w poziomie.

 

- łączenie cech jakościowych (kolor i kształt) w układzie współrzędnych (mata Edu Sense i krążki matematyczne).

 

- układanie choinki z zielonych kubeczków wg instrukcji nauczyciela, ozdabianie bombkami wg konkretnych współrzędnych (koordynatów) np. B4, H6.

 

- budowanie piramid z takiej samej ilości kubków (praca zespołowa) – szukanie rozwiązań, jak ułożyć budowle o solidnej podstawie, jak najwyższe i w miarę stabilne.

 

- modyfikacja zabawy ,,Mucha wyszła” – wyznaczanie poszczególnych kroków na kratownicy, tak by doprowadzić Mikołaja do komina. Utrudnienie stanowił fakt, że dzieci musiały wyobrazić sobie tę drogę (wizualizacja sytuacji na kratownicy/macie), śledząc wzrokiem instrukcję nauczyciela/kolegi, (np. do góry, w prawo, do dołu itd.) i w momencie, gdy Mikołaj stanął na polu z kominem, krzyknąć: Mikołaj wpadł do komina! Świetne ćwiczenie na koncentrację uwagi.

 

- tworzenie kodu drogi w oparciu o sytuacje na macie edukacyjnej z wykorzystaniem świątecznych akcesoriów (choinka, skrzaty), krążków funkcyjnych (start, stop) i krążków ruchu/kierunkowych (strzałek).

 

- kodowanie w muzyce – zabawa muzyczno-ruchowa do utworu pt. ,,Habanera” z opery ,,Carmen”, z wykorzystaniem krzeseł ustawionych w dwóch rzędach. Dzieci poruszały się zgodnie z zakodowanymi dźwiękami instrumentów: bębenek – 1 krzesło do przodu, janczary – 1 krzesło do tyłu, klawesy – zamiana miejscami z dzieckiem siedzącym naprzeciwko w drugim rzędzie. Zabawa wymaga nie tylko skupienia uwagi na dźwiękach, ale także przełożenia symbolu na ruch fizyczny. Wspaniale pobudza intelekt i pozwala bawić się muzyką klasyczną.

 

Zabawy z zakresu kodowania i programowania offline są bardzo uniwersalne i doskonale korelują z treściami edukacyjnymi, w ramach realizowanej tematyki tygodnia. Tym razem były to w dużej mierze świąteczne klimaty.

Pszczółki chętnie uczestniczyły w zabawach. Zaciekawiło je to narzędzie pracy i zabawy. Z pewnością mata edukacyjna Edu Sense jeszcze zagości na zajęciach! 😊 

 

Autor innowacji i prowadząca zajęcia edukacyjne

Ewa Wróblewska