Materiały do utrwalenia - październik

1. Litery: A,a O,o M,m E,e

 

ZABAWY W ROZPOZNAWANIE POZNANYCH LITER, np. wyszukiwanie wskazanej litery w gazecie;

znajome już dzieciom samogłoski, można łączyć ze spółgłoskami
tworząc sylaby lub krótkie słowa.

przykłady do prób czytania:
 

ma, am, mo, me, om

ma  mam  mama  mamo

2. Liczby: 1, 2, 3, 4

3. Ćwiczenie słuchu fonematycznego - głoskowanie. Głoskowanie, to dzielenie wyrazu na głoski, czyli pojedyncze dźwięki, które dziecko SŁYSZY w wyrazie np.:

mama

2 sylaby ma-ma

4 głoski m-a-m-a

Ćwiczenie I – ustalenie głoski na początku słowa – słowa z samogłoskami.

Zaczynając naukę głoskowania musimy pamiętać, by wybierać słowa proste, krótkie, żeby nie zniechęcić dziecka. Najlepiej zacząć od ustalenia głoski na początku słowa. Ważne, by pierwsze podawane słowa zaczynały się od samogłosek, które możemy delikatnie przedłużyć, aby dziecko miało czas na upewnienie się, co słyszy.

SAMOGŁOSKA – to taka głoska która jest SAMA – nic się do niej nie przyczepia i można ją długo śpiewać np: aaaaaaaaaaa, eeeeeee, iiiiiii, oooooooooo, uuuuuuuuuuuuu, óóóóóóóóó, yyyyyyyyyyyy, ąąą, ęęęę.

Polecenie: Posłuchaj uważnie, kiedy powiem „aa..uto” (mówiąc przeciągamy i podkreślamy artykulację pierwszej głoski) na początku słowa słyszymy „a”. Kiedy powiem „uu..cho” to na początku słychać….(zawieszamy głos, by dać dziecku szansę samodzielnej odpowiedzi). Tak, „u”. Bardzo ładnie!

Zestaw wyrazów do wykorzystania: auto, igła, oko, okno, ucho, ule Ola, Ala, Ela, Ewa, Ula, Iga, Iza, osa…

Ćwiczenie  II – ustalenie głoski na początku słowa – słowa z spółgłoskami.

Jeśli dziecko wykonuje poprawnie, to utrudniamy ćwiczenie i podawane przez nas słowa powinny zaczynać się od spółgłosek. Można zacząć od słów, które często są używane przez dziecko np. mama, tata, dom, lalka, samochód.

SPÓŁGŁOSKA – ma zawsze kogoś do „spółki” czyli jest połączona (najczęściej z yyyyy) np. mówiąc B mówimy tak naprawdę BY. Przy głoskowaniu trzeba ją wymawiać możliwie najkrócej.

Zestaw wyrazów do wykorzystania: nos, kot, but, tor, dym, rym, sok, dom, gil, mak, buk, ząb, dąb, rak, pot, top, lot, hol, bat, gra, dwa, wam, nam, pas, sos, los, kos, mak, pal, jak, dar, dam, nie, tak, lis, pan, lok, miś, mama, tata, dom, lalka, samochód, kura, kula, tort, lala, tama, buty, rura, noga, nuta, sowa, ława, Lila, Lola, płot, tory, smok, krowa, głowa, kotek, motek, ekran, sosna, banan, baran, torba, domek, Romek, Tomek…

Ćwiczenie III – głoskowe zagadki dorosłego.

Dorosły głoskuje słowo a zadaniem dziecka, jest powiedzieć, jakie słowo było głoskowane.

Polecenie: Zgadnij jakie to słowo: l-a-s, dziecko ma odgadnąć, że słowem – zagadką był las.

Zaczynamy od wyrazów 3 głoskowych, jeśli dziecko je opanuje przechodzimy do 4 głoskowych, potem do 5 głoskowych itd.