Materiały do pracy zdalnej
06. 04. 2021 - 09. 04. 2021 r.
opracowanie: Karolina Faszcza, Urszula Czykwin
Przed nami kolejny tydzień pełen nowych wyzwań. W tym tygodniu nasza tematyka związana będzie ze zwierzętami mieszkającymi na wsi. Propozycje na dziś:
Wtorek 06.04.2021 r.
Zajęcia ranne
1. Słuchanie wiersza „W gospodarstwie” T. M. Massalskiej.
"W gospodarstwie"
Pieje kogut już od świtu;
- Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: - W lewo!
Gdacze: - W prawo!
Kaczka kwacze: - Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: - Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: - Jestem zuch!
Świnka chrumka: - Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: - Miau!
A pies szczeka: - Hau! Hau! Hau!
2. Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
- Jaki głos wydaje kogut, jaki kura, a jaki kaczka?
- Gdzie możemy spotkać te zwierzęta?
3. Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.
Zajęcia popołudniowe
1.. Oglądanie filmiku edukacyjnego ,,Zwierzęta w gospodarstwie''
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Dziecko wymienia jakie zwierzęta pojawiły sie na filmiku.
2. Kaczki – zabawa rytmiczno-ruchowa.
Dziecko chodzi po okręgu i odpowiednio do słów, przystając przy tym, tupie nogą (w podanym rytmie).
Jak to miło być kaczuszką, machać sobie prawą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie, prawą nóżką tupać sobie.
Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup.
Idzie kaczka nieboraczka, śmiesznie człapie w luźnych laczkach.
Za tą kaczką druga kaczka, idzie kaczek cała paczka.
Jak to miło być kaczuszką, machać sobie lewą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie, lewą nóżką tupać sobie.
Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup
Środa 07.04.2021 r.
Zajęcia ranne
- B. Forma: Przetwory z mleka – posłuchajcie wiersza
B. Forma: Przetwory z mleka
Na zakupy wyruszamy,
dużą torbę zabieramy.
Trzeba kupić serek biały
i ser żółty w dziury cały.
Smaczny jogurt waniliowy,
naturalny, truskawkowy.
I koniecznie też maślankę,
ser topiony i śmietankę.
Różne są przetwory z mleka,
zatem niechaj nikt nie zwleka.
Dnia każdego - to zasada
coś z nabiału niechaj zjada.
- Rozmowa na temat treści wiersza
- Jakie produkty zostały kupione w sklepie?
- Jakie smaki jogurtów i sery trafiły do koszyka?
- Zachęcam do wykonania eksperymentu z mlekiem. Potrzebne będą:
- płyn do mycia naczyń
- barwnik spożywczy lub farba
- mleko
- patyczki higieniczne
Instrukcja do wykonania eksperymentu znajduje się w linku:
https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g
zajęcia popołudniowe
- Kodowanie – znajdź drogę zwierząt do farmy.
W linku znajduje się karta pracy z zakodowaną drogą zwierząt do farmy. Zaprowadź zwierzęta do zagrody:
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/KodowanieZwierzeta.pdf
- Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10
Dzieci liczą ,,jajka'' na klockach/zabawkach
- Policz ile masz jajek,
- Jak możesz podzielić jajka (wg koloru, wielkości)
Dzieci wykonują 4 zadania na dodawanie i 4 zadania na odejmowanie np.
- Ułóż w obręczy 6 jajek małych i 3 jajka duże, policz ile jest razem, zapisz wynik na kartce
- Weź 7 jajek dużych, odsuń dwa, ile zostało, zapisz wynik na kartce
- Wykonanie zwierząt wiejskich z origami:
Do wykonania zwierząt potrzebne będą:
- koła w różnych kolorach i rozmiarach
- klej
- kartka
Instrukcja do wykonania zwierząt znajduje się w linku:
http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html
Czwartek 08.04.2021 r.
Zajęcia ranne
Wprowadzenie litery J, j- Zapoznanie z symbolem graficznym litery J, j pisanej i drukowanej na podstawie wyrazu - jajko.
Etapy wprowadzania litery
Wyodrębnienie wyrazu podstawowego (wyraz rozpoczynający się literą, którą chcemy wprowadzić);
- Ten etap możemy rozpocząć od omawiania treści obrazka, ilustracji, na której znajduje się przedmiot, którego nazwa zaczyna się wybraną przez nas głoską albo możemy przeczytać zagadkę lub wiersz.
Ma skorupkę, tak jak orzech,
ale bardzo, bardzo cienką,
na śniadanie zjeść je możesz,
raz na twardo, raz na miękko.
1. Określenie jaką głoskę słyszymy na początku podanego słowa.
2. Wyszukiwanie słów, które rozpoczynają się podaną głoską.
3. Wyszukiwanie słów, w których podana głoska występuje w środku.
4. Budowanie schematu, modelu wyrazu podstawowego- dzielenie wyrazu na sylaby i układanie odpowiedniej ilości białych kartoników (ile sylab tyle kartoników ułożonych w szeregu).
5.Dzielenie wyrazu na głoski i układanie właściwej ilości białych kartoników (ile głosek tyle kartoników ułożonych w szeregu). Określanie rodzaju głoski (czy nasza głoska jest spółgłoską czy samogłoską).
6.Budowanie modelu wyrazu z uwzględnieniem podziału na spółgłoski i samogłoski. Pod schematem zbudowanym z białych cegiełek umieszczamy schemat zbudowany z niebieskich i czerwonych kartoników. Samogłoski oznaczamy czerwonymi kartonikami, spółgłoski niebieskimi kartonikami.
7. Prezentacja małej i wielkiej, drukowanej i pisanej wprowadzanej litery.
Podczas tego etapu można wspólnie się zastanowić jaką inną, znaną już literę przypomina nasza wprowadzana litera albo do jakiej rzeczy podobny ma kształt.
Próby czytania sylab, krótkich wyrazów zawierających wprowadzaną literę
9. Zabawy z literą-wyszukiwanie i zaznaczanie małych i wielkich liter w tekście np. w gazecie.
- Kreślenie palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica kształtu wprowadzanej litery,
- Pisanie wprowadzanej litery na kartce po śladzie (początkowo litera może być napisana na całej powierzchni kartki),
- Pisanie litery po śladzie w liniaturze,
- Samodzielne pisanie litery w liniaturze
Zajęcia popołudniowe:
- Film edukacyjne: „Zwierzęta na wsi”
Obejrzyj film i porozmawiaj na temat życia zwierząt na wsi.
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
- Piosenka: „W chlewiku mieszka świnka.”
Wysłuchaj piosenkę i spróbuj się jej nauczyć.
https://www.youtube.com/watch?v=sY1jT8_LIx0
Piątek 09.04.2021 r.
Zajęcia ranne
1. „Na wsi zawsze jest wesoło, tyle różnych zwierząt wkoło”- zachęcam Was do wykonania pracy plastycznej „Zwierzątka z zagrody”.
Proponuje dwie techniki:
– malowanie dłonią,
– zwierzątka z odrysowanych dłoni.
Potrzebne wam będą: farby lub kredki – w zależności jaką technikę plastyczną wybierzecie – blok rysunkowy, możecie też wykorzystać papier kolorowy, kolorowe gazety itp.
Krok pierwszy – odrysujcie swoją dłoń, możecie też odrysować dłoń mamy lub taty na kartce. Możecie też zrobić odcisk dłoni zamoczonej w farbie i odbić na kartce.
Krok drugi – dorysujcie różne elementy tak, aby powstało jakieś ciekawe zwierzątko z zagrody wiejskiej. Jakie to może być zwierzę?
Krok trzeci – pokolorujcie narysowane zwierzątko, dorysujcie np. trawkę, słonko, itp Jakie jeszcze zwierzęta mogą powstać z dłoni ? Kurczak? Kotek? Co jeszcze? Może teraz odrysujcie stopę? Na jakie zwierzaki możecie ją przerobić? Puśćcie wodze fantazji.
Pracę plastyczną możecie wykonywać słuchając utworu muzycznego J. S. Bacha Orchestral Suite Menuet
https://www.youtube.com/watch?v=jhZ86qwEwug
2.Obejrzyjcie filmik edukacyjny z którego dowiecie się co jedzą wiejskie zwierzęta?
- zapamiętajcie co jedzą zwierzęta
https://www.youtube.com/watch?v=2LOpSLZe2RA
zajęcia popołudniowe
1. Króliczek – przepis na wesołą kanapkę
1 wafel ryżowy
masło
1 plaster szynki
1 plasterek żółtego sera
1 czarna oliwka
1 kawałek pora/szczypiorku
1 kawałek papryki
Wafel przykładamy do szynki i wycinamy nożem dokładny jego obrys. Z pozostałych fragmentów wycinamy uszka króliczka. Z żółtego sera wycinamy wewnętrzne części uszek. Wafel smarujemy masłem i kładziemy na nim koło z szynki. Następnie pod szynkę wsuwamy uszy i jedno z nich zaginamy. Z oliwek wycinamy oczka i nosek, z pora wąsy, a z papryki uśmiechniętą buzię. Smacznego :-)!
2. Zabawa muzyczno - ruchowa: "Rytmiczna rozgrzewka w podskokach"
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo