#FundacjaAjak…
FOTORELACJA Z ZAJĘĆ PODNOSZĄCYCH ŚWIADOMOŚĆ AUTYZMU WŚRÓD NAJMŁODSZYCH
W kwietniu 2023 r. dzieci 5- i 6-letnich z grupy III ,,Biedronki” miały okazję uczestniczyć w kilku zajęciach, których wspólnym celem było upowszechnienie i pogłębienie wiedzy na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie.
I. W niebieskim kolorze…
Na pierwszych zajęciach edukacyjnych starszaki dowiedziały się, że to, jak spostrzegamy świat zależy w dużej mierze od mózgu, który steruje naszym ciałem. Każdy mózg działa inaczej, dlatego każdy z nas jest dobry w czymś innym. Każdy mózg czuje inaczej, dlatego odczuwamy różne emocje. To co dla jednych przychodzi z łatwością, np. poznawanie nowych ludzi, rozmowa, wspólna zabawa, dla innych stwarza wiele kłopotów. Gdy mózg jest dodatkowo przeciążony doznaniami zmysłowymi np. głośnymi dźwiękami, dziwnymi zapachami, rażącym światłem, pojawiają się problemy z koncentracją uwagi a wszystko to wpływa na sposób odbierania świata.
Przedszkolaki dowiedziały się, że autyzm to dosyć powszechne zaburzenie, skutkujące trudnościami w nauce. Autyzm to nie choroba, nie da się go wyleczyć syropem czy tabletkami. Z autyzmem trzeba nauczyć się żyć.
Dzieci odkryły, że obchodzony 2 kwietnia Dzień Świadomości Autyzmu ma swój kolor. Barwa niebieska kojarzy się z czymś miłym, spokojnym, wyciszającym, pozwala uspokoić myśli w przebodźcowanym i przeciążonym sensorycznie mózgu.
Wzorem lat ubiegłych, symbolicznie przyłączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji pt. „Jesteśmy z Wami niebieskimi motylami”, wykonując następujące zadania: ubraliśmy się na niebiesko, stworzyliśmy dekoracją tematyczną - przepiękne motyle. Dużo radości sprawiło też rysowanie kredą niebieskich owadów na chodniku. Jako placówka oświatowo-wychowawcza jesteśmy solidarni z autystami i przekazujemy niebieską iskierkę przyjaźni osobom z autyzmem i ich rodzinom.
II. Otwieramy magiczne pudło...
Kolejny etap naszej ,,niebieskiej przygody” rozpoczęliśmy od otworzenia wielkiego box’a z niespodziankami z Fundacji A jak…
Znalezione w nim balony wykorzystaliśmy do ułożenia napisu:
i kilku innych zabaw o charakterze sprawnościowym i graficznym.
Taniec z balonem między brzuchami, plecami, kolanami osób stojących w parze, okazał się wspaniałym sposobem do zademonstrowania dzieciom istnienia pewnych utrudnień. Balon dodatkowo stymulował zmysły dzieci (dotyk – śliska powierzchnia, słuch – trzaski, huk, wzrok – kolorowy mix).
Dzieci ćwiczyły wyobraźnię i sprawność dłoni, poprzez dorysowywanie mazakiem elementów, w taki sposób aby literkę na balonie zamienić w postać, urządzenie czy zwierzę. Powstały: zabawne stworki, kotek, auto, korona, miś i wiele innych ciekawych prac.
Inspiracją dla kolejnych zajęć z zakresu poszerzania świadomości autyzmu wśród najmłodszych było wspólne przeczytanie książki pt. ,,Doskonały projekt”. Główny bohater – Krzyś wykazywał typowe cechy i zachowania osób z autyzmem: nie lubił hałasu, tłumu, ostrych świateł, szybko ulegał przestymulowaniu sensorycznemu, dosłownie rozumiał wypowiedzi, miał trudności z rozpoznawaniem emocjonalnych sygnałów i właściwym reagowaniem na nie, wyrażaniem swoich emocji i nawiązywaniem relacji z innymi. Chłopiec o specjalnych potrzebach edukacyjnych potrafił jednak swoją inność wykorzystać w dobrym celu. Nietypowe umiejętności: świetna pamięć i duża wiedza na temat, który go fascynował (pociągi) doprowadziły do wygrania konkursu na najlepszy projekt.
III. Gdy zmysły robią nam psikusa… - zabawy stymulujące zmysły
Osoba dotknięta autyzmem inaczej odbiera świat i inaczej się z nim komunikuje. Doświadcza, myśli, rozmawia, słyszy, widzi i czuje na swój sposób. Zmysły są albo zbyt wrażliwe albo niedostatecznie uwrażliwione. Trudno się skupić, gdy: oczy widzą inny obraz, uszy słyszą inaczej, skóra odczuwa inny dotyk. Dlatego autysta próbuje poradzić sobie z otaczającą rzeczywistością i dostosować ją do swoich zmysłów.
Przedszkolaki obejrzały film, ukazujący przykładowy obraz świata widzianego przez dziecko ze spektrum autyzmu. Płynął z niego prosty przekaz – obraz, dźwięk, zapach – to wszystko może boleć! Taki może być autyzm.
Link: https://youtu.be/vBXEec1dv6Q
Starszaki uczestniczyły w warsztatach, dzięki którym sprawdziły, jak działają nasze zmysły, kiedy mamy pewne utrudnienia, gdy brak synchronizacji bodźców zmysłowych i właściwego ich przetwarzania. Zaproponowane ćwiczenia i zabawy miały na celu samodzielnie doświadczenie przykładowych trudności.
- Inaczej widzę:
- Kreślenie drogi (palcem/mazakiem) w labiryncie, patrząc do lustra;
- Chodzenie po linii w ciemnych okularach z ograniczonym elementem widoczności (po wewnętrznej stronie okularów przyklejona siateczka lub kulki);
- Kaczka czy królik? – jeden obraz, dwie interpretacje; co podpowiada nam nasz mózg?;
- Inaczej słyszę:
- Utrudnienia w przyswajaniu informacji, gdy wokół hałas i zamieszanie;
- Inaczej czuję:
- Wyszukiwanie kulek wśród kasztanów (różnicowanie elementów o zbliżonym kształcie);
- Nawlekanie na sznurówkę przedmiotów o różnych szerokościach otworów;
- Zręczne dłonie – układanie piramid w rękawicach kuchennych;
- Śliskie monety – wyciąganie przedmiotów zatopionych w oleju;
- Rozpoznawanie kształtu cyfr poprzez dotyk i umieszczanie ich w odpowiednich ramkach;
- Dotykanie przedmiotów i odrysowywanie ich kształtu z zasłoniętymi oczami;
- Turlanie po dywanie – każdy lubi inną siłę docisku;
- Inaczej czuję smak i węch:
- Rozpoznawanie produktów spożywczych;
(zdjęcia archiwalne z zajęć dydaktycznych w okresie zimowym)
Dodatkową aktywnością o charakterze sensorycznym było wykonanie plakatu pod hasłem: ,,Jesteśmy z Wami autystami”. Dzieci stemplowały dłonią pokrytą farbą plakatową.
Własne ciało jest świetnym narzędziem do odwzorowywania kształtu liter. W taki oto sposób powstało żywe hasło - AUTYZM:
W zdrowym ciele zdrowy duch – tor przeszkód;
IV. Emocje, interakcje społeczne i komunikacja
Na zakończenie cyklu zajęć w ramach udziału w akcji dzieci otrzymały upominki z Fundacji A jak...: naklejki, cukierki krówki, kolorowanki.
Podjętą inicjatywę wsparły także dzieci najmłodsze z grupy I ,,Motylki” pod kierunkiem Pani Urszuli.
Trzylatki:
- uczyły się rozpoznawać i nazywać emocje w oparciu o ilustracje i własne twarze;
- obejrzały animację pt. ,,Jaś i niebieski motyl”, dzięki której poznały niektóre symptomy autyzmu;
- przygotowały piękne motyle, które z wielką radością malowały niebieską farbą:
- odbijały niebieski balon, ćwicząc koordynację wzrokowo-ruchową i współpracę:
opr. Ewa Wróblewska