Listopad w grupie ,,Żabki"

 

Tydzień 4 - Jak leśne zwierzęta przygotowują się do zimy?

                 Świętujemy Dzień Kredki i Dzień Pluszowego Misia.              

W tym tygodniu, przyglądając się zmieniającej się pogodzie, rozmawialiśmy na temat przygotowań leśnych zwierząt do zimy. Przedszkolaki wysłuchały polskiej wersji opowiadania inspirowanego bajką pt. „Sleepy Mood”. Poznały jesienne zwyczaje: niedźwiedzia, wiewiórki, jeża. Dzięki pięknym ilustracjom zapoznały się z nazwami mieszkań zwierząt leśnych oraz ćwiczyły podział na sylaby oraz wyodrębnianie pierwszej głoski w wybranych słowach /5-latki/.

Nasze Żabki przyswoiły piosenkę pt. ,,Jesienne zapasy”, nauczyły się wiersza ilustrowanego ruchem pt. Idą jeże” oraz niedźwiadkowego pląsu.

W tym tygodniu dzieci były dosyć aktywne plastycznie. Niemal codziennie ćwiczyły wycinanie, wyklejanie, dorysowywały brakujące elementy. W ten sposób powstały dwa rodzaje prac przestrzennych, które tworzyliśmy etapami. Oto niektóre z nich:

    

Wykonaliśmy także ,,jeżykowe koperty”, które posłużą nam do zabaw z rozsypanką literową. Póki nie znamy wszystkich liter, ćwiczymy układanie własnych imion, w oparciu o wizytówkę imienną lub z pamięci (realizacja innowacji pedagogicznej pt. ,,Wszystko zaczyna się od imienia”).

W ramach zabaw z zakresu matematyki klasyfikowaliśmy elementy z uwzględnieniem cechy jakościowej. W taki oto sposób drewniane klocki w kształcie różnych figur podzieliliśmy ze względu na: wielkość, kształt i kolor. Ponadto dzieci ćwiczyły odwzorowywanie układów wg wzoru, doskonaląc percepcję wzrokową i uwagę. Miały też okazję do realizacji własnych pomysłów w tym zakresie. Dzieci ćwiczyły umiejętność dodawania w oparciu o liczmany – kolorowe klocki. Każde z nich otrzymało po dwa obrazki z przysmakami wiewiórki (liczba przysmaków zapisana w postaci kropek), które należało zilustrować poprzez ułożenie dwóch wieży w dwóch kolorach (np. zbiór orzechów i zbiór szyszek). Połączenie wieży w całość to nic innego jak dodanie do siebie dwóch zbiorów. Po przeliczeniu klocków dzieci określały zasobność wiewiórczej spiżarni.

W tym tygodniu celebrowaliśmy dwa święta: Dzień Kredki (22 listopada) i Dzień Pluszowego Misia (25 listopada).

Kredki to wspaniały przedmiot – dostępny dla każdego, pozwalający wyrazić swoje myśli i uczucia poprzez tworzenie fantazyjnych, kolorowych obrazków. Na wczesnym etapie życia są one niezbędnym narzędziem do dobrej zabawy, ale i poznawania świata kolorów, kształtów, rozwijania wyobraźni, kreatywności, zdolności manualnych   wyrażania swoich emocji i uczuć. Warto więc pilnować, by dzieci jak najczęściej używały kredek.

Dzień Pluszowego Misia minął nam w duchu zabaw ogólnorozwojowych. W ramach cotygodniowego kodowania, układaliśmy misiowe sudoku na macie edukacyjnej. Szukaliśmy różnic pomiędzy dwoma łudząco podobnymi do siebie obrazkami. Były zabawy integracyjne i słodki poczęstunek w postaci Misiów Lubisiów. Wszyscy rysowali misie: 4-latki ćwiczyły grafomotorykę poprzez pisanie po śladzie i kolorowanie, 5-latki samodzielnie dorysowywały prawą stronę pluszaka (symetria obrazu). Chętni w ramach zabaw popołudniowych wykonali wesołę misie na bazie płyt CD. Dzieci wysłuchały tematyczny audiobook z przesłaniem. ,,Serduszko pluszowego misia” to nie tylko bajka dla dzieci. To historia o transplantacji widziana oczami dziecka. Wsłuchajcie się jeszcze raz w to pełne emocji i dźwięku nagranie….

https://youtu.be/CRnZownCLR0

Z okazji Dnia Pluszowego Misia jedna z naszych wychowanek – Maja stworzyła dwie prace konkursowe. Czekamy na rozstrzygnięcie i trzymamy kciuki.  

=================================================================

Tydzień 3: O radości, smutku i innych ważnych sprawach – emocje, magiczne słowa i prawa dziecka.

W tym tygodniu przypomnieliśmy sobie trzy magiczne słowa: „PROSZĘ”, „DZIĘKUJE”, „PRZEPRASZAM”.  Rozmawialiśmy o różnych zachowaniach społecznych i kategoryzowaliśmy je na dobre i mniej pożądane. Przedszkolaki trafnie rozpoznają zachowania akceptowalne społecznie i wiedzą, jak ważne jest używanie magicznych słów w codziennym życiu.

Poruszaliśmy temat życzliwości i pomagania innym. Świetnie bawiliśmy się przy piosence, śpiewając i tańcząc. Dzieci wykonały prace plastyczną pt. „Kolorowe rączki” - odrysowały własne dłonie i wykorzystując  paluszki ozdobiły je specjalnymi farbami.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=rRK_VQQonrU

We środę rozmawialiśmy o emocjach. Temat bardzo ważny, ale nie łatwy, warto dawać dzieciom przyzwolenie na wszystkie emocje i znaleźć skuteczny sposób na radzenie sobie z nimi.  Przedszkolaki rozpoznawały emocje na podstawie prezentowanych  fotografii i starały się pokazać jak się zachowują, kiedy czują ZŁOŚĆ, GNIEW, STRACH, czy RADOŚĆ.  Znaleźliśmy  wspólnie kilka sposobów na rozładowanie emocji, z którymi trudno sobie poradzić.

„ Jestem  ważny, tak jak każdy!" - W związku z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka rozmawialiśmy o prawach dzieci na całym świecie. Podczas zabawy dydaktycznej podróżowaliśmy po świecie, bawiąc się z dziećmi żyjącymi w innych kulturach.

W piątek 19 listopada 2021 r. przedszkolaki  były w  Białostockim Teatrze Lalek na przedstawieniu pt. „Kaszalot”.

„Kaszalot obudził się jakiś nieswój…” - ten dzień był inny niż wszystkie. Niby taki sam, niby podobny, a jednak niosący mnóstwo nurtujących pytań: czy można nazywać się Kaszalotem, a nie należeć do ssaków tego gatunku? Czy można mieć spiczasty nosek i nie być podobnym do lisa? Czy słowne podobieństwo Kaszalota do kasztana jest wystarczające, aby poczuć się jak w rodzinie?

Spektakl teatralny to niezwykła historia Kaszalota, którego wciąż nurtowały pytania. Wybrał się więc w daleką podróż, w towarzystwie zaprzyjaźnionej Pchły, aby odnaleźć odpowiedzi i upragniony spokój. Czy mu się udało?

To baśń sceniczna z cennym i mądrym przesłaniem: „Zacznij od siebie. Jesteś dobry, pokochaj sam siebie. Odszukaj siebie, wsłuchaj się w siebie, a wtedy wszystko, co najcenniejsze przyjdzie samo. Odnajdziesz swoje miejsce na świecie, sens swojego istnienia." Kaszalot zaczął realizować tę radę. Od tej chwili życie przemierzał ze swoją najlepszą przyjaciółką Pchłą, która przez większą część spektaklu zwraca się do niego pieszczotliwie „Kaszalotku". Od tej chwili troski dzielili na pół, a radości mnożyli.

Dzieci z wielkim zaciekawieniem obejrzały sztukę, z zapartym tchem śledziły przygody  dwojga przyjaciół. Bliskość sceny i grających na niej aktorów, zmienne elementy dekoracji i ich mobilność oraz dynamizm przykuwały uwagę dzieci. Również sam przejazd autokarem wzbudził wiele emocji :)

Dzieci już czekają na kolejny wyjazd!

=================================================================

Tydzień 2: Dziecko to taki patriota mały… – Polska Niepodległa

W tym tygodniu rozmawialiśmy o patriotyzmie i przynależności narodowej. I choć są to zagadnienia trudne, i często nie zrozumiałe, warto już od najmłodszych lat budzić w dzieciach miłość do małej i wielkiej Ojczyzny poprzez ugruntowanie poczucia tożsamości i kształtowanie dumy narodowej.

Zasadność działań w tym temacie jest bardzo ważna w przededniu 103 rocznicy Święta Odzyskania przez Polskę Niepodległości, oraz poparta realizacją jednego z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.

W naszej grupie podjęliśmy szereg działań edukacyjnych, aby przybliżyć dzieciom treści patriotyczne, w tym ideę święta 11 listopada oraz budować przywiązanie do Ojczyzny.

W poniedziałek przedszkolaki obejrzały film edukacyjny na temat polskich symboli narodowych, utrwaliły wiersz W. Bełzy pt. ,,Kto Ty jesteś? – Polak mały!”, poznały też interpretację utworu, skierowaną do dziewczynek – małych Polek. Przybliżono im także historię powstania państwa polskiego na motywach legendy o trzech braciach. W ramach kodowania wykonały kartę pracy, ukierunkowaną na ćwiczenia w układzie współrzędnych – łączyły cechy ze względu na wielkość i kształt.

We wtorek utrwalaliśmy instrumentację hymnu:

 https://drive.google.com/file/d/1cyV6jK_Z_7dLskkiqfg78Ma8sMvqR_ny/view?usp=sharing

oraz działaliśmy plastycznie. Dzieci wycinały i kleiły serca w barwach narodowych jako element dekoracji ściennej w naszej sali oraz ,,odwrócone” kotyliony.

   

We środę w naszej grupie było bardzo uroczyście. Od rana na holu przedszkolnym rozbrzmiewały pieśni patriotyczne, w tym nagrania archiwalne z okresu początku XX wieku. Nasze ,,Żabki” poznały piosenkę pt. ,,O mój rozmarynie”, którą będziemy sukcesywnie utrwalać w najbliższym tygodniu. Tego dnia niemal wszystkie przedszkolaki były ubrane na galowo. Po śniadaniu, przyozdobione własnoręcznie wykonanymi kotylionami, odśpiewały Hymn Polski, którego dwie zwrotki są dostępne pod linkiem:

https://drive.google.com/file/d/178ef486DRaLYhKCx_h1VwCh4yO-gsQIn/view?usp=sharing

Drugi raz zaśpiewaliśmy ,,Mazurka Dąbrowskiego” o godz. 11.11, aby zjednoczyć się z całą Polską w tym symbolicznym wydarzeniu i tym samym wesprzeć akcję społeczną MEiN - ,,Szkoła do Hymnu”.

Rozmawialiśmy także o niepodległości, czym jest dla Polaków, dlaczego jest tak ważna. Dzieci poznały postać Marszałka Józefa Piłsudskiego. W celu przypomnienia wiadomości zachęcamy do odtworzenia filmu i piosenki:

Materiały edukacyjne:

grupy/biedronki/blog/2021-11-09,1521;Materialy_edukacyjne_do_nauki_zdalnej_-_10112021_r/

Piosenka o niepodległości:  https://youtu.be/-mI645aCTgo

Niespełna dwa tygodnie temu w naszym przedszkolu gościliśmy Marszałka Józefa Piłsudskiego, a konkretnie jego sobowtóra – Pana Czesława Jakubowicza. Spotkanie, w którym wzięły udział dzieci z poszczególnych grup przedszkolnych zostało przygotowane i poprowadzone we współpracy z Panem Robertem - tatą Juliana z grupy "Pszczółki". Zacni goście opowiedzieli dzieciom o historii walk i trudach, jakie napotkali żołnierze polscy w walce o niepodległą Ojczyznę.

Chętne ,,Żabki”: Hania A., Maja i Dawid wzięły udział w konkursie plastycznym pt. ,,Kocham Cię Polsko”, organizowanym przez Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Podróżnicy” w Białymstoku. Wpłynęły 3 prace, za które bardzo dziękujemy. Ogłoszenie wyników po długim weekendzie. Trzymamy kciuki i gratulujemy wszystkim nagrodzonym.

=================================================================

Tydzień 1 – Jesienne nastroje - jesienne zwyczaje.

W pierwszym tygodniu listopada przedszkolaki utrwalały pory roku, ze szczególnym uwzględnieniem jesieni i poznały nazwę kolejnego miesiąca. Słuchając zagadek, dokonywały charakterystyki późnej jesieni, poznawały typowe zjawiska atmosferyczne tj. deszcz, wiatr, mgła, przymrozek. Podczas spacerów i zabaw w okolicy przedszkola dostrzegały zmiany, jakie zaszły w przyrodzie. Podczas zabawy badawczej pt. „Skąd się biorą chmury?”, przedszkolaki miały okazję dowiedzieć się, jak powstaje deszcz /innowacja przyrodnicza „Dlaczego w trawie piszczy?”/. Z ogromną ciekawością obserwowały skraplającą się wodę i ciekawie opisywały zjawisko. Podczas ćwiczeń matematycznych tworzyły zbiory z kropelek deszczu, określając pojęcia „mniej-więcej-tyle samo”. Wykonały pracę plastyczną pt. „Kolorowe parasole”- wyklejały kontury kulkami z bibuły. Na kartkach papieru rytmicznie kreśliły kreski symbolizujące padający deszcz. Poznały także piosenkę pt. ,,Zła pogoda”, której ortofoniczno-ruchowy charakter dał podstawy do zabaw instrumentalnych, paluszkowych i rytmiczno-graficznych (tło do pracy plastycznej – System ,,Edukacja przez Ruch” Doroty Dziamskiej).

W nawiązaniu do „Święta Zmarłych” i ,,Zaduszek” dzieci obejrzały film edukacyjny pt. ,,1 listopada- Karolek i Dzień Wszystkich Świętych”. Wykonały dwuetapową pracę plastyczną pt. „Płonie znicz”; doskonaliły umiejętność manualne poprzez właściwe trzymanie nożyczek i wycinanie po linii oraz rozcierały suche pastele na kartce i uzupełniały prace materiałem przyrodniczym (zasuszonymi liśćmi i kwiatami).



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1 większy obrazek nr 2 większy obrazek nr 3 większy obrazek nr 4 większy obrazek nr 5 większy obrazek nr 6 większy obrazek nr 7 większy obrazek nr 8 większy obrazek nr 9 większy obrazek nr 10 większy obrazek nr 11 większy obrazek nr 12 większy obrazek nr 13 większy obrazek nr 14 większy obrazek nr 15 większy obrazek nr 16 większy obrazek nr 17 większy obrazek nr 18 większy obrazek nr 19 większy obrazek nr 20 większy obrazek nr 21 większy obrazek nr 22 większy obrazek nr 23 większy obrazek nr 24