Październik w grupie ,,Żabki"

 

Tydzień 4 - Dbam o zdrowie: właściwie się odżywiam, aktywnie spędzam czas, dbam o higienę ciała i profilaktykę zdrowotną

Tym razem rozmawialiśmy o zdrowiu i jego głównych komponentach. Przedszkolaki wiedzą, że aby być zdrowym należy spożywać zdrowe posiłki, w tym dużo warzyw i owoców, dbać o czystość ciała, myć zęby, aktywnie spędzać czas na podwórku, ćwiczyć, jeździć na rowerze itd. Każde dziecko powinno też odpoczywać w ciszy, spać tyle, by zregenerować siły. A gdy już przytrafi się jakaś choroba, trzeba udać się do lekarza, który zaleci przyjmowanie leków i odpoczynek w domu. Można także wzmacniać odporność naturalnymi sposobami: cytryna, czosnek, imbir, miód. W każdych warunkach, a jesienią zwłaszcza, przy nasilonych infekcjach bakteryjno-wirusowych, rozmawialiśmy o prawidłowych nawykach higienicznych: dmuchaniu nosa w chustkę, zakrywaniu ust podczas kichania, kasłania, częstym myciu rąk. Eksperymentowaliśmy z wodą – nasze zabawa to obserwacja, które przedmioty pływają, a które toną i dlaczego tak się dzieje? Z pomocą lup oglądaliśmy swoje paznokcie, linie papilarne, powiększaliśmy litery w książkach, elementy biżuterii. Dzieci poznały także piętra piramidy zdrowego odżywiania, nazywały przykładowe pokarmy, które pasują do poszczególnych pięter.

W ramach zabaw z kodowaniem dzieci określały, które produkty spożywcze są dla naszego organizmu właściwe i pożądane, a których należy się wystrzegać. Dobre produkty zaznaczaliśmy kolorem zielonym, złe czerwonym. W ten sposób powstały dwupoziomowe wieże z papierowych kubeczków. Ćwiczenie miało na celu odwzorowanie układu wg kodu, doskonalenie uwagi i spostrzegawczości, rozwijanie orientacji przestrzennej (góra, dół, prawa, lewa).

Dzieci wykonały pracę plastyczną pt.,,Zdrowe serduszko”. Ich zadaniem było wypchnięcie z wycinanek konturu serca i przyklejenie naklejek, które pasują do koncepcji zdrowego trybu życia. Oprócz utrwalenia wiadomości nt. zdrowia i profilaktyki, przedszkolaki ćwiczyły sprawność manualną palców poprzez czynność wypychania i odklejania oraz odszukiwały swoją wizytówkę spośród wielu dostępnych.

Systematycznie realizujemy także karty pracy z naszych mini pakietów ,,Owocna Edukacja: Chcę czytać i pisać oraz Chcę liczyć”. Dzieci mają styczność z książkami w każdym tygodniu, dzięki czemu uczą się takiej formy pracy: własnoręcznie odszukują konkretne strony, doskonalą orientację przestrzenną w oparciu o książkę (np. właściwe ułożenie karty pracy, oglądanie książek od początku, wykonywanie zadań na karcie w odpowiedniej kolejności, pisanie po śladzie od lewej do prawej itd.)

W tym tygodniu dzieci poznały literę C-c, jej zapis graficzny w wersji drukowanej, wybrzmiewaliśmy pierwszą głoskę w nazwach przedmiotów na ilustracjach, szukaliśmy litery we własnych wizytówkach oraz innych wyrazach, związanych z omawianym tematem kompleksowym /realizacja innowacji pedagogicznej ,,Wszystko zaczyna się od imienia”/

W ramach zabaw umuzykalniających powtórzyliśmy nasz układ instrumentalno-ruchowy z krzesłami do utworu ,,Habanera” z opery pt. ,,Carmen” oraz wszystkie piosenki, wiersze i zabawy muzyczno-ruchowe poznane dotychczas. W związku ze zbliżającymi się obchodami Święta Niepodległości, słuchaliśmy hymnu Polski. Ćwiczymy także instrumentację z podziałem na grupy zadaniowe.

W piątek, 29 października 2021 r. w ramach akcji społecznej MEN ,,Szkoła pamięta…” wspominaliśmy patronkę naszego przedszkola Panią prof. Simonę Kossak oraz Pana Lecha Wilczka – twórcę pięknych zdjęć Puszczy Białowieskiej i długoletniego przyjaciela Pani Simony. Przedszkolaki obejrzały krótki film o ich życiu, pracy, pasjach. Wspólnie przejrzeliśmy książkę z przepięknymi zdjęciami naszej patronki na łonie natury oraz wysłuchaliśmy gawędę.

 

Tydzień 3 - Moje zmysły

W tym tygodniu dzieci utrwaliły części ciała oraz poznały nazwy 5 zmysłów i stymulowały je poprzez proste zabawy sensoryczne. Tego typu aktywności mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów i poszerzać świat doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku, produkty spożywcze, materiał przyrodniczy.

Naszą podróż po świecie zmysłów rozpoczęliśmy od smaku i węchu. Dzieci miały okazję nazywać smaki (słodki, gorzki, słony, pikantny), próbując niektóre produkty spożywcze. Podobnie wyglądały zagadki węchowe. Przedszkolaki wąchały np. czosnek, imbir, perfumy o zapachu owoców, mieszankę ziół, po czym chętnym zawiązywano oczy i podawano pojemniczek z zagadką. Dzieliliśmy także zapachy na przyjemne i mniej zachęcające, choć była to kwestia sporna! :)

We wtorek przedszkolaki zapoznały się z treścią opowiadania o chłopcu, który nie słuchał rodziców, nigdy nie reagował na ich prośby, komunikaty. Rodzice zatem stwierdzili, że skoro uszy są ich synowi nie potrzebne, może warto je wystawić na sprzedaż. Od momentu zainteresowania się pewnego pana ,,młodymi, mało używanymi uszami”, problem ze słuchem zniknął, a uszy okazały się być bardzo potrzebne małemu chłopcu. Nasze przedszkolaki zainteresowała historia tego dziecka, słuchały jak zaklęte. Być może doświadczenia przedszkolne okażą się też użyteczne w domowych incydentach ze ,,słuchem wybiórczym” dzieci.

Skoro mowa o zmyśle słuchu, to nie obyło się bez zagadek typu rozpoznawanie dźwięków z  otoczenia lub  instrumentów muzycznych.

Kolejny dzień to zmysł wzroku. Dzięki oczom dostrzegamy wielość kolorów, symbole graficzne, piękno jesiennej przyrody. We środę układaliśmy kolorowe rytmy na wzorach, próbowaliśmy także układać kształty zgodnie z prezentowanym symbolem, np. figury geometryczne. W ramach zabaw popołudniowych jeden zespół zadaniowy kolorował pień i gałęzie, pozostałe zespoły sklejały kółeczka z kolorowych pasków papieru i przyklejały je na gałęziach drzew jako liście. Wykorzystanie naturalnych liści i zasuszonych kwiatów dopełniło efektu. W naszej sali mamy kolejny element dekoracyjny wykonany wspólnymi siłami. Naszą pracę plastyczną poprzedziły obserwacje przyrodnicze poczynione w czasie zabaw na świeżym powietrzu.

   

Czwartek to dzień zabaw ze zmysłem dotyku. Tym razem pokonywaliśmy 2 ścieżki sensoryczne: z wykorzystaniem dostępnych materiałów o różnej fakturze, w tym darów jesiennych, druga – to typowa ścieżka w postaci puzzli i innych przyrządów gimnastycznych: jeżyki, cegły styropianowe, obręcze. Tego dnia przypadało kolejne nietypowe święto – Dzień bez Skarpetek, co wykorzystaliśmy podczas stymulacji czucia głębokiego. Dzieci pomimo oporów względem niektórych faktur, w większości dały się przekonać do zabaw sensorycznych. Profesjonalne maty towarzyszą nam na co dzień. Dzieci uwielbiają także wszelkie masy plastyczne: ciastolinę, piankolinę czy masę solną.

   

W piątek utrwalaliśmy poznane zmysłu poprzez zabawę z materiałem obrazkowym. Do każdego symbolu części ciała oznaczającego wybrany zmysł należało przyporządkować odpowiednią grafikę. Celem tego ćwiczenia było także poszerzanie słownika czynnego o słowa określające wygląd, zapach, smak, dotyk, słuch np. dzwoniący budzik, pachnący świerkowy las, zwiędłe kwiaty, miękka sierść kota.

Każdego ranka, chętne przedszkolaki wykonywały proste prace plastyczne w nawiązaniu do omawianego zmysłu. Oto niektóre z nich:

 

Realizacja projektu edukacyjnego ,,Zakodowany świat małej Żabki”:

W tym tygodniu kodowanie królowało w muzyce i rytmie. Zaproponowana zabawa muzyczno-ruchowa przy utworze klasycznym (G. Bizet-,,Habanera” z opery pt. ,,Carmen”) łączy w sobie element koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczy uwagę, czujność i spostrzegawczość, doskonali słuch muzyczny i rozpoznawanie dźwięków instrumentów, wprowadza element orientacji w przestrzeni  (przód, tył, bok) zilustrowany strzałkami, uczy współpracy w grupie zadaniowej, wykorzystuje także nietypowy rekwizyt w postaci krzeseł. Pierwsze próby już za nami, w najbliższych dniach będziemy ćwiczyć kolejne sekwencje, by w listopadzie pokazać Państwu mp4 z efektami naszych działań.

Nieco prostszą formą ruchu był ,,zakodowany taniec leśnych zwierząt”. Wspólnie ułożyliśmy na tablicy magnetycznej kod strzałkowo-obrazkowy, który oznaczał szereg ćwiczeń ruchowo-ortofonicznych do wykonania. Dzieci coraz lepiej orientują się w znaczeniu strzałek i symboli funkcyjnych. Wiedzą, że układanie kodu zaczynamy od zielonego kółeczka, a kończymy czerwonym. W naszej piątkowej zabawie było dużo gimnastyki i śmiechu z prezentowanych odgłosów leśnych zwierząt.

Realizacja innowacji pedagogicznej ,,Wszystko zaczyna się od imienia” w oparciu o metodę I. Majchrzak:

Sukcesywnie ,,otulamy dzieci literami” w postaci wizytówek i ekspozycję liter drukowanych wielkich i małych. Samodzielne zaznaczanie klamerkami obecności na naszej tablicy stało się codziennym rytuałem, podobnie jest z wyjściem z sali – każde dziecko odpina swoją klamerkę. Ale aby coś przypiąć lub odpiąć, należy to najpierw odszukać wśród wielu imion, z czym zdecydowana większość radzi sobie doskonale. Podobnie ma się sprawa z odbiorem kart pracy, znalezieniem swojej szafki, krzesła, podpisanego zeszytu czy teczki na prace plastyczne, tak więc ćwiczymy poprzez zabawę niemal codziennie.

Drugi etap Odimiennej metody nauki czytania wg I. Majchrzak zakłada ekspozycję liter alfabetu. W tym tygodniu były to litery: Aa – Bb. Dzieci miały okazję przyjrzeć się zapisowi drukowanych liter, po czym we własnych wizytówkach szukały w/w znaków. Niemal wszyscy znaleźli literę ,,a”, szczęściarze odkryli na swych kartonikach ,,A”. Nieco inaczej było z drugą literą alfabetu, tylko jedno imię dziecka zaczyna się na ,,B”. Przedszkolaki z pomocą nauczyciela próbują podawać słowa, które rozpoczynają się na daną literę (zabawy z zakresu wybrzmiewania pierwszej głoski). Nasze ćwiczenia i zabawy z literami w różnych modyfikacjach potrwają do końca I półrocza, zanim wszystkie litery alfabetu zostaną zaprezentowane.

Tydzień 2 – Przedszkolak poznaje drzewa liściaste i iglaste.

Omawianą  w tym tygodniu tematykę rozpoczęliśmy od obchodów nietypowego święta – Dnia Drzewa, które wg kalendarza przypada 10 października. Dzieci miały okazję utrwalić nazwy poznanych wcześniej drzew, dopasowywały liście i owoce do poszczególnych gatunków. Dzieliliśmy drzewa na liściaste (kasztanowiec, dąb, klon, jarząb) i iglaste (świerk, sosna). Poprzez zabawy sensoryczne z materiałem przyrodniczym dzieci dostrzegały podobieństwa i różnice między poszczególnymi darami jesieni. Oglądaliśmy blaszki listków z wykorzystaniem szkieł powiększających. Przedszkolaki dzieliły także nazwy drzew na sylaby, ćwicząc tym samym analizę sylabową. Podczas zabaw na świeżym powietrzu, zbieraliśmy żołędzie, szyszki i kolorowe liście. Dotykaliśmy kory, mierzyliśmy obwód pnia oraz przytulaliśmy się do drzew rosnących w przedszkolnym ogrodzie. 

                  

Drzewa to wdzięczny temat prac plastycznych. Tym razem sięgnęliśmy po technikę frotażu – przedszkolaki pocierały kredką świecową kartkę, pod którą znajdowały się ukryte liście.

  

W dalszym ciągu utrwalamy repertuar piosenek i wierszy o tematyce jesiennej. Zapraszamy do obejrzenia nagrania piosenki pt. ,,Idzie Jesień poprzez świat”, bardzo lubianej przez nasze ,,Żabki”:

Dnia 14 października obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej. To święto całej społeczności przedszkolnej, uczące szacunku do człowieka, jego pracy i zaangażowania, a w przypadku nauczycieli - szacunku do wychowawcy, przewodnika przez wiedzę.

Praca z małym człowiekiem to misja. Nauczyciel widzi więcej niż tylko twarze dzieci – stara się zobaczyć ich dusze. I choć jest to zawód wymagający cierpliwości i wielkiego nakładu pracy, to promienny uśmiech dziecka po przekroczeniu progu sali i słodkie ,,kocham Cię Pani” rekompensuje wszelkie niedogodności i przejściowe problemy.

Dziękujemy członkom Rady Rodziców za obecność w tym szczególnym dniu i wiele ciepłych słów, które popłynęły w naszą stronę.

Dziękujemy wszystkim Rodzicom za pamięć, życzenia i dostrzeżenie naszych codziennych starań o dobro wychowanków i ich edukację.

Tydzień 1: Jesień w ogrodzie.

W tym tygodniu rozmawialiśmy o warzywach, przetworach i ich znaczeniu dla zdrowia człowieka. Przedszkolaki poznały różne cechy warzyw (budowa, smak, zapach, część jadalna). Segregowaliśmy warzywa wg cech jakościowych (wg wielkości, kształtu, koloru). Porównywaliśmy wielkość zbiorów w oparciu o naturalne okazy, prace plastyczne i kolorowe koraliki. Dzieci usłyszały opowieść o głodnym krokodylku, który otwiera szeroko paszczę na większy ilościowo zbiór. W taki oto sposób nasze przedszkolaki po raz pierwszy skonfrontowały się ze znakami matematycznymi: > = <. Symboliczny zapis znaków ma zachęcić dzieci do zabaw w porównywanie wielkości, co będziemy sukcesywnie ćwiczyć w bieżącym roku szkolnym.

 

Doskonalimy także pamięć słuchową, przyswajając nowe rymowanki – tym razem wiersz pt. ,,Wesoły stragan”.

Utrwalaliśmy także taniec w parze do utworu pt. ,,Małe czerwone jabłuszko”.

W ramach zabaw na macie edukacyjnej Edu Sense ułożyliśmy pixelową marchewkę.

A wspomniane wyżej prace plastyczne, to wydzieranki. Przedszkolaki wyklejały skrawkami papieru szablony. Poprzez przyklejenie części twarzy (oczy, usta, wąsy, broda) nasze warzywa nabrały cech typowo ludzkich i wyrażały różne stany emocjonalne.

W roku szkolnym 2021/2022 dwa priorytety polityki oświatowej MEN zakładają podjęcie działań w zakresie dbałości o zdrowie oraz wzmocnienie edukacji ekologicznej poprzez rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. Uzupełnieniem codziennych aktywności w tym zakresie jest realizacja w naszej grupie ogólnopolskiego programu pt. ,,Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie do ruchu już od najmłodszych lat. Akcja objęła swoim zasięgiem już ponad 6,5 miliona dzieci. W tym roku po raz 13. dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych w całym kraju wezmą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.

Fotorelacja z przebiegu programu już wkrótce.

 

 



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1 większy obrazek nr 2 większy obrazek nr 3 większy obrazek nr 4 większy obrazek nr 5 większy obrazek nr 6 większy obrazek nr 7 większy obrazek nr 8 większy obrazek nr 9 większy obrazek nr 10 większy obrazek nr 11 większy obrazek nr 12 większy obrazek nr 13 większy obrazek nr 14 większy obrazek nr 15 większy obrazek nr 16 większy obrazek nr 17 większy obrazek nr 18 większy obrazek nr 19 większy obrazek nr 20 większy obrazek nr 21 większy obrazek nr 22 większy obrazek nr 23 większy obrazek nr 24 większy obrazek nr 25 większy obrazek nr 26 większy obrazek nr 27 większy obrazek nr 28 większy obrazek nr 29 większy obrazek nr 30 większy obrazek nr 31 większy obrazek nr 32 większy obrazek nr 33 większy obrazek nr 34 większy obrazek nr 35 większy obrazek nr 36 większy obrazek nr 37 większy obrazek nr 38