System nagradzania oraz konsekwencji złego zachowania w grupie "Żabek"
SYSTEM NAGRADZANIA:
- pochwała indywidualna
- pochwała przed rodzicami
- pochwała w obecności pozostałych dzieci
- darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np: zwiększając zakres
jego samodzielności
- drobna nagroda rzeczowa- np: naklejka
KONSEKWENCJE ZŁEGO ZACHOWANIA:
- zwrócenie uwagi- upomnienie słowne
- rozmowa z dzieckiem- dziecko wypowiada się na temat jego
niepoprawnego zachowania, wskazuje regułę którą złamało,
przeprasza kolegę/koleżankę z grupy
- odsunięcie na krótki czas od zabawy- posadzenie przy stoliku tzw.
krzesełko przemyśleń
- wyrażenie swego smutku i niezadowolenia z zachowania dziecka
- tłumaczenie i wyjaśnienie przez nauczyciela (przedstawienie
następstw złego zachowania)
Rola nauczyciela w stosowaniu konsekwencji pozytywnych i negatywnych zachowań dziecka:
- wskazuje dziecku, jak powinno się zachować, zanim zdąży zrobić coś nie ta - sformułujmy zasadę
- wyraża sprzeciw bez oskarżania
- wyraża swoje uczucia i oczekiwania - ocenia zachowanie dziecka, a nie dziecko
- pokazuje, jak naprawić zło - również to wyrządzone przypadkiem
- daje dziecku możliwość wyboru
- daje dziecku odczuć konsekwencje złego zachowania
- jeśli jest to potrzebne - działa zdecydowanie
- kilkakrotnie spokojnie powtarza polecenie
- odsyła dziecko do bezpiecznego, cichego miejsca w sali na pewien czas, do momentu, aż się uspokoi