Materiały do pracy zdalnej 12.04.-16.04.2021r.


opracowała: Anna Sosnowska

 

 12.04. PONIEDZIAŁEK

  1. Słuchanie wiersza „Sznurek Jurka” L. Szołdr czytanego przez rodzica.
    Tuż za szkołą, bardzo blisko,
    kiedyś tam wyrzucił Jurek
    poplątany stary sznurek
    A nazajutrz obok sznurka
    od banana spadła skórka
    wyrzucona przez Karola.
    Tam też wkrótce Jaś i Ola
    wyrzucili bez wahania
    swoje torby po śniadaniach
    stos papierków po cukierkach
    wysypała tam Walerka
    Na papierki spadła ścierka,
    jakaś pusta bombonierka,
    I od lodów sto patyków
    pustych kubków moc z plastiku.
    Ot tak, od sznurka Jurka,
    wnet urosła śmieci górka,
    A z tej górki wielka góra,
    której szczyt utonął w chmurach
    Nie ma miejsca na boisko
    lecz śmietnisko mamy blisko.

    Rozmowa na temat wiersza:
  1. Mały sportowiec zestaw ćwiczeń.

https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds

3. Praca w książce- " Dzieciaki w akcji" str.58-59.

 

13.04. WTOREK

Ziemia to nasz dom. Dawniej człowiek bardzo ją kochał i dbał o nią. Nazywał ją Matką Ziemią i nadał jej nawet imię - Gaja. Z czasem jednak ludzie zaczęli wykorzystywać bogactwa Ziemi do własnych celów - nie zastanawiając się nad tym, że swoimi działaniami bardzo jej szkodzą. Jest to jeden z głównych powodów, przez który Ziemia jest obecnie w bardzo złym stanie i potrzebuje naszej pomocy."
Rozmowa z dzieckiem -  czego życzy Ziemi i jaki prezent chciałby (chciałaby) jej sprawić. Mówi swojej mamie, tacie, bratu, siostrze jakie to były życzenia.

1. Rozwiązywanie zagadek:

Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.
Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (księżyc)

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy)

Żółte i gorące, na błękitnym niebie.
Ogrzewa ziemię zwierzęta i ciebie. (słońce)

Zawsze jest nad nami, to płacze czasami,
to śmieje się słońcem, albo gwiazd tysiące. (niebo)

Jej długi warkocz złotem błyska, siostra jest gwiazd i księżyca.
Rzadko odwiedza nasze niebo. Wieść niesie. Jakie?, to tajemnica. (kometa)

Z ziemi do gwiazd, mknie pocisk złoty,
szybszy niż wiatr i samoloty. (rakieta)

Co to za przestrzeń, między ziemią i księżycem,
dużymi planetami oraz innymi gwiazdami. (kosmos)

Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia).

2.  Dziecko próbuje dokończyć zdanie.

 Dziecko próbuje dokończyć zdanie: „Ziemia jest jak …. .”

3. Słuchanie opow.-Radek w kosmosie”.

     Któregoś dnia Radek wrócił z przedszkola bardzo zmęczony. Dzieci w tym dniu hałasowały podczas zabaw tak, że chłopca rozbolała głowa. -Muszę chwileczkę odpocząć -pomyślał -i poszedł położyć się do swojego pokoju. Leżąc rozmyślał o kosmosie. O nim właśnie pani mówiła na dzisiejszym zajęciu w przedszkolu. -Fajnie byłoby polecieć w kosmos -pomyślał Radek -gdy nagle usłyszał cichutkie pukanie w okno. -Dzień dobry Radku -przybywam, by spełnić twoje marzenie - odezwał się gruby, męski głos zza okna. Jestem Królem Przestworzy, choć, zapraszam cię w podróż po Kosmosie. Chłopiec przetarł oczy nie dowierzając, że dzieje się to naprawdę. Zeskoczył z łóżka, uchylił okno i ku swojemu ogromnemu zdziwieniu, ujrzał stojącą rakietę kosmiczną. Właz, czyli drzwi rakiety, otworzyły się, a Król Przestworzy, zapraszającym ruchem ręki, dał znak Radkowi, by wszedł do środka maszyny. Szczęśliwy chłopiec w mgnieniu oka znalazł się w rakiecie. W jej wnętrzu znajdowało się dużo dziwnych urządzeń, maszyn i komputerów potrzebnych, by lot przebiegał prawidłowo. Obok leżały dwa skafandry -specjalne ubrania potrzebne do lotu w kosmos. Jeden z nich ubrał Radek, a drugi -Król Przestworzy. Po chwili zaczęły warczeć silniki -rozpoczął się start rakiety, słychać było miarowe odliczanie: 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2,1 -start! -maszyna ruszyła. Z ogromną prędkością wzbiła się w górę, z każdą sekundą oddalając się coraz bardziej od Ziemi. Radek jeszcze teraz nie dowierzał, że dzieje się to naprawdę. Podbiegł z zaciekawieniem do okrągłego okna rakiety. Widać było przez okno oddalającą się Ziemię. -Ziemia jest okrągła, to niemożliwe! -wykrzyknął -ludzie mieszkający na dole musieliby spadać. -A jednak tak się nie dzieje -odezwał się Król Przestworzy - Ziemia ma ogromną siłę przyciągania, która utrzymuje  wszystko na jej powierzchni. Siła ta nazywa się grawitacja. Radek zauważył w tym momencie zarysowujące się na ziemskim globie kontury kontynentów, czyli wielkich obszarów ziemi i oceanów, czyli dużych zbiorników wód. -Ziemia z góry wygląda naprawdę przepięknie -pomyślał. W tym momencie przypomniał sobie, że będąc na Ziemi widział często dymiące kominy fabryk oraz unoszące się nad ulicami spaliny z samochodów. Wiedział, że zanieczyszczają one środowisko. -Co stanie się z Ziemią -pomyślał -jeśli ludzie będą dalej tak postępować. Muszę zająć się tą sprawą po powrocie z kosmosu.  -Popatrz, tam jest Słońce -wskazał ręką Król Przestworzy - zauważ, dlaczego na Ziemi po nocy następuje dzień a po dniu noc? Radek długo obserwował, nie mogąc dojść do wniosku dlaczego tak się dzieje. -Wiem!, już wiem! -wykrzyknął -nasza Ziemia się kręci! Nie, to niemożliwe, ale widzę, że tak właśnie jest. Na części globu odwróconej do Słońca jest dzień, w tym czasie po drugiej stronie panuje noc. Gdy Ziemia się obraca teren, gdzie panowała noc, powoli przesuwa się do Słońca i tam budzi się dzień, a po drugiej stronie zapada noc.-Bardzo dobrze Radku -pochwalił go uśmiechnięty Król Przestworzy -zabiorę cię teraz na Księżyc -powiedział. Chłopiec w czasie lotu obserwował migocące gwiazdy, było ich mnóstwo. Tam w oddali znajduje się Mleczna Droga -powiedział Król Przestworzy, jest to miejsce, gdzie w bliskich odległościach znajduje się dużo gwiazd a teraz zbliżamy się do Księżyca. Lądowanie przebiegło bez zakłóceń. Radek i Król Przestworzy wyszli na powierzchnię. Chłopiec był bardzo przejęty, jego oczom ukazała się powierzchnia pokryta pyłem i kamieniami. Były tam liczne wzniesienia i zagłębienia, które Król Przestworzy nazywał kraterami. Czy mogę wziąć pamiątkę z Księżyca? -zapytał Radek - skazując malutki kamyczek. Oczywiście -odrzekł Król Przestworzy -schowaj go głęboko do kieszeni. Po krótkiej wizycie na Księżycu postanowili wyruszyć w dalszą podróż. Rakieta uniosła się w górę, gdy nagle -silniki przestały pracować. Maszyna znalazła się w stanie nieważkości. Z Radkiem zaczęło dziać się coś dziwnego. Unosił się po kabinie rakiety -jak ptak, odbijając się przy tym od ścian -jak piłka. -To jest niesamowite! -zawołał -jestem lekki jak piórko. Nagle silniki na powrót zostały wprawione w ruch i rakieta pomknęła dalej.-Chcę zobaczyć wszystkie planety -zwrócił się Radek do Króla Przestworzy. Chcę polecieć tam, i tam, i tam, i nagle poczuł, że ktoś mocno szarpie go za rękę, nie przerywał jednak sobie: -i tam, i tam, i tam, i -Radku! Radku! -usłyszał wołanie -otwórz oczy, czas wstawać. W tej chwili ujrzał siedzącą na skraju łóżka mamę. -Byłem w kosmosie !!!- wykrzyknął -zabrał mnie tam Król Przestworzy. -Obudź się już, obudź -odrzekła mama -to był tylko sen, niedługo będzie kolacja. Radek sięgnął ręką do kieszeni, na jej dnie wyczuł coś twardego, był to kamień z Księżyca. Wiedział teraz na pewno, że przygoda w kosmosie nie była tylko snem.  

 Rozmowa na temat treści opowiadania:-wyjaśnienie znaczenia nowo poznanych słów, min. grawitacja, stan nieważkości.

– wyjaśnienie dlaczego Ziemia jest nazywana błękitną planetą,

– zwrócenie uwagi na szkodliwy wpływ zanieczyszczeń na nasze środowisko,

– zastanowienie się, co Radek razem ze mną mogą zrobić, by uratować Ziemię przed  

   zanieczyszczeniami.

4. Pytanie dla dziecka : Jak chciałbyś (chciałabyś), by wyglądała Ziemia za sto lat"?

 Pomoce: duże kartonowe koło lub koło z kartki . Narysuj jak będzie wyglądać Twój wymarzony świat za sto lat.

 

14.04. ŚRODA

22 kwietnia obchodzimy DZIEŃ ZIEMI. Po raz pierwszy obchodzono go w USA w 1970 roku. W ten sposób ludzie chcieli wyrazić swój protest przeciwko dalszemu niszczeniu naszego środowiska. Od tej chwili upłynęło 50 lat, a nasza planeta coraz bardziej niszczeje. Ziemia byłaby oazą piękna i spokoju gdyby nie my – ludzie. Zadymiliśmy ją, zaśmiecili, niszczymy zieleń, zatruwamy wodę, nie pozwalając żyć roślinom, zwierzętom i sobie. Z wielką nadzieja patrzymy na ekologów, być może uda im się odwrócić zło, jakie zafundowała nam cywilizacja. Musimy więc dołączyć do przyjaciół Ziemi i wspólnie o nią dbać.

1.  Przypomnienie znaczenia słowa ekologia na podstawie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika –„Co to jest ekologia?” Rozmowa na temat wiersza.      

Ekologia – mądre słowo

a co znaczy -  powiedz sowo?

Sowa chwilę pomyślała

I odpowiedź taką dała:„To nauka o zwierzakach,lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

Mówiąc, krótko w paru zdaniach

wzajemnych powiązaniach.

Między nami, bo to wszystko

To jest nasze środowisko.Masz je chronić i szanować”

        - powiedziała mądra sowa…

Rozmowa na temat wiersza: Co to jest ekologia? O czym i o kim jest to nauka? W jaki sposób my możemy chronić naszą ziemię?

2. Słuchanie piosenki -„Duszki, duszki”.

 https://www.youtube.com/watch?v=wUfDQQFMhII

Wykonanie instrumentu i gra na nim. Pomoce 2 kubki po jogurcie lub śmietanie, jedna gumka recepturka. Rodzic pomaga dziecku nałożyć gumkę na kubeczek (najlepiej troszeczkę naciąć przeciwległe strony kubka, aby recepturka nie zsuwała się) - w ten sposób dziecko buduje prosty instrument strunowy. Dziecko będzie na tym instrumencie grać, jak na strunie gitary- szarpać gumką delikatnie palcem. Przy muzyce zwrotki piosenki gra instrument strunowy w rytmie: trzy ćwierćnuty, pauza. Powtarzać to cztery razy. Przy muzyce refrenu gra drugim kubeczkiem . Można rytmicznie uderzać kubkiem o podłogę w regularnym rytmie ćwierćnut (lub łyżeczką w dno kubka). Na koniec można kubeczki ozdobić kolorowymi kartkami papieru.

3. Wykonanie mioteł z gazet. Najlepsze do tego celu są kolorowe tygodniki, ale i z gazety codziennej można zrobić miotłę. Należy naciąć kilka stron na raz nożyczkami wzdłuż jednego ich brzegu (w tzw. grzebień). Następnie zwinąć strony w rulonik, zaczynając od jednego z brzegów i zamocować za pomocą taśmy klejące

 

15.04. CZWARTEK 

Wprowadzenie litery H, h-  Zapoznanie z symbolem graficznym litery H, h pisanej i drukowanej na podstawie wyrazu- hak.

 

Etapy wprowadzania litery

1.Wyodrębnienie wyrazu podstawowego (wyraz rozpoczynający się literą, którą chcemy wprowadzić);

- Ten etap możemy rozpocząć od omawiania treści obrazka, ilustracji, na której znajduje się przedmiot, którego nazwa zaczyna się wybraną przez nas głoską.

 

1. Określenie jaką głoskę słyszymy na początku podanego słowa.

2. Wyszukiwanie słów, które rozpoczynają się podaną głoską.

3. Wyszukiwanie słów, w których podana głoska występuje w środku.

4. Budowanie schematu, modelu wyrazu podstawowego- dzielenie wyrazu na sylaby i układanie odpowiedniej ilości białych kartoników (ile sylab tyle kartoników ułożonych w szeregu).

5. Dzielenie wyrazu na głoski i układanie właściwej ilości białych kartoników (ile głosek tyle kartoników ułożonych w szeregu). Określanie rodzaju głoski (czy nasza głoska jest spółgłoską czy samogłoską).

6.Budowanie modelu wyrazu z uwzględnieniem podziału na spółgłoski  i samogłoski. Pod schematem zbudowanym z białych cegiełek umieszczamy schemat zbudowany z niebieskich i czerwonych kartoników. Samogłoski oznaczamy czerwonymi kartonikami, spółgłoski niebieskimi kartonikami.

7. Prezentacja małej i wielkiej, drukowanej i pisanej wprowadzanej litery.

Podczas tego etapu można wspólnie się zastanowić jaką inną, znaną już literę przypomina nasza wprowadzana litera albo do jakiej rzeczy podobny ma kształt.

8. Próby czytania sylab, krótkich wyrazów zawierających wprowadzaną literę

9. Zabawy z literą-wyszukiwanie i zaznaczanie małych i wielkich liter w tekście np. w gazecie.

- Kreślenie palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica kształtu wprowadzanej litery,

- Pisanie wprowadzanej litery na kartce po śladzie (początkowo litera może być napisana na całej  powierzchni kartki),

- Pisanie litery po śladzie w liniaturze,

- Samodzielne pisanie litery w liniaturze

10. Utrwalanie litery. 

11. Praca w książce- „Dzieciaki w akcji”- str.68-70 z literą "H, h" oraz w „Popisankach” str. 28-29. Na str. 29 piszemy wyrazy po śladzie i w linijce pod spodem dziecko przepisuje wyrazy.

2. Zabawa badawcza: Gdzie jest powietrze? Należy otworzyć okno i zwrócić uwagę na ruch firanki, powiew przedostający się do pokoju powietrza. Nawiązać z dzieckiem rozmowę na temat powietrza, gdzie się znajduje, czy ma kolor, kształt, w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas. Można wykonać kilka zabaw ukazujących obecność powietrza.

- nadmuchiwanie balonów - obserwacja ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z

  balonów w kierunku własnych twarzy.

- obserwacja przez okno drzew poruszających się na wietrze.

- wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z

  woda- obserwowanie powstających bąbelków.

- dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.

( Rodzic uświadamia dziecku, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, kiedy porusza się jako wiatr.  Należy podkreślić znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas).

3. Zabawa dydaktyczna „Torby i torebki ekologiczne”. Oglądanie różnego rodzaju toreb ekologicznych: z materiału, z foli ekologicznej, z papieru, z polistyrenu. Określenie z czego są zrobione, jak wyglądają- kolory, wielkość. Zwrócenie uwagi na wzory, obrazki, napisy na torbach- mówią o tym, że jest to torba przyjazna dla środowiska. Wyjaśnienie, że foliowe torebki ekologiczne wykonane są ze specjalnego rodzaju materiału, który nie zanieczyszcza środowiska, są jednak mało trwałe. Pozostałe torby mogą być wykorzystywane przez długi czas. Wyjaśnić dziecku określenia – torba ekologiczna. Zwrócić uwagę na pytania: Dlaczego robiąc zakupy powinniśmy używać torby ekologicznej?. Plastikowe torby są szkodliwe - rozkładają się średnio 400 lat, stanowią znaczna cześć śmieci na wysypiskach.

4. Wykonanie „małej torby” ekologicznej z papieru.  Dzieci ozdabiają ją dowolną techniką. Można skorzystać ze strony na youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=HXmd3yq4Tg8

5. Trening fitness

 https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

 

16.04. PIĄTEK

 1. Słuchanie opowiadania –„Wielka ucieczka”.

Kap- kap, kapała woda z niedokręconego kranu. Szuru-buru, szeleściła plastikowa torebka w koszu na śmieci. Pyk-pyk, pomrukiwała zapalona lampa w pustej łazience. Mrug-mrug, mrugnęła czerwona dioda wyłączonego telewizora. Jeżyk nastawił uszka- dom był pełen tajemniczych dźwięków, których nie słyszał nikt poza nim. Babcia drzemała w fotelu, a Julcia i Maksio byli zbyt pochłonięci zabawą, żeby cokolwiek słyszeć. Aż tu nagle….
-Ojej!- westchnęło coś bardzo, bardzo smutno. To westchnienie usłyszały nawet bliźniaki!. Rozejrzały się po pokoju i zobaczyły na parapecie przycupniętego pod paprotką zielonego skrzacika. Czemu jesteś taki smutny?- zapytała  Julcia.

- Bo woda ucieka…i prąd ucieka…a góra śmieci rośnie i rośnie- westchnął skrzacik jeszcze smutniej.
- Nie martw się. W kontakcie jest pełno prądu, a w kranie mnóstwo wody- spróbował go pocieszyć Jeżyk, ale zielony gość był niepocieszony. Wiedział, że woda z kapiącego kranu rurami płynie do oczyszczalni, stamtąd – do rzeki, a potem przez filtry znów wraca do kranu.
-To prawda, aż dwa razy trzeba czyścić wodę, żeby nadawał się do picia- powiedziała Julcia.
-A do oczyszczenia wody potrzeba dużo, dużo energii – zamyślił się Maksio, patrząc przez okno na dymiący komin elektrowni.
-Wody na świecie jest coraz mniej, a kominów coraz więcej- poskarżył się skrzacik.
Bliźniaki spojrzały na siebie: nie ma czasu do stracenia – trzeba działać?
Julcia pobiegła zakręcić kapiący kran, a Maksio wyłączył diodę telewizora i światło w łazience. Prąd należy szanować!. Skrzacik jakby poweselał.
- Jutro dzieci z przedszkola idą do lasu na Sprzątanie Świata!. - pochwaliła się Julcia. Wyzbieramy wszystkie plastikowe torebki i butelki co do jednej i wrzucimy je do żółtego pojemnika. -A szklane słoiki i szklane butelki: do zielonego!- dodał Jeżyk. -I zasadzimy kilka nowych dębów!- obiecał Maksio, pokazując garść żołędzi, które zebrał jesienią. Zielony skrzacik nareszcie się uśmiechnął.

Rozmowa kierowana:

- Co w domu kapało, szeleściło/pomrukiwało/mrugało?

- Czyje westchnienie usłyszały bliźniaki?

- Dlaczego skrzacik był smutny?

- Gdzie płynie woda z kranu?

- Dlaczego trzeba oszczędzać wodę?

- Co zrobiły bliźniaki, żeby oszczędzać prąd?

- Co będą robić dzieci w lesie?

- Do jakich pojemników wrzucą: plastikowe butelki, folię, a gdzie szkło i papierki.

(utrwalenie wcześniej poznanych w przedszkolu sposobów segregacji śmieci). 

2. Ćwiczenia słuchowe- „Słuchamy ciszy”. Rozpoznawanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia. Określenie ich źródła, odległości, kierunku i miejsca z którego dochodzą oraz natężenie: głośne, ciche.

3. Rozmowa na temat korzystania z wody.

- Gdzie w domu można znaleźć wodę?

- W jaki sposób jest dostarczana do domów?

- Do czego jest wykorzystywana?

- Czy można pic wodę bezpośrednio z kranu?

- Jakie są przyczyny zanieczyszczenia wody?

- Czy łatwo żyć bez wody?

- Czy oszczędzasz wodę?

- W jaki sposób?

4. Zabawa badawcza. Pomoce: Trzy naczynia z wodą: szklankę, naczynie wysokie i cienkie oraz niskie i szerokie. Wcześniej do każdego z nich nalać taka sama ilość wody (żeby dziecko nie widziało). Dziecko odpowiada:

- W którym naczyniu jest najwięcej, a w którym najmniej wody?

- Jak możemy zmierzyć objętość naczyń?.

5. Mierzenie ilości płynu za pomocą np. jednolitrowej butelki. Wlewa wodę do butelki- butelka pełna i wylewa do dużego naczynia- wydaje się, że wody jest mniej. Następnie powtórnie napełnia butelkę. Stwierdza, że ilość wody nie uległa zmianie. (można w ten sposób przelewając wodę  bawiąc się a jednocześnie ucząc wyciągać wnioski).

6. Zapoznanie ze sposobem oczyszczania wody z wykorzystaniem prostego filtra .Dziecko brudzi wodę w słoiku, płucząc pędzel ubrudzony w farbie. Należy wyjaśnić dziecku, aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe. Rodzic podkreśla konieczność oszczędzania wody.

Osoba dorosła przecina dużą butelkę plastikowa na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Druga cześć butelki należy odwrócić szyjkę do dołu, a następnie wypełnić ja: flanelową szmatka, gaza lub ligniną,  węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu- piaskiem. Warstwy te powinny zająć około1/2 wysokości butelki. Następnie nałożyć ją na cześć butelki stanowiącej zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtra dziecko wlewa brudną wodę ze słoika i obserwuje jej filtrowanie. Porównuje wygląd oczyszczonej wody z brudną.