Pszczółki kodują...
- zajęcia z innowacji pedagogicznej cz.2
Za nami drugie zajęcia w ramach realizacji innowacji programowej z elementami kodowania i programowania online pt. ,,Rumiankowy Przedszkolak w zakodowanym świecie”.
Omawiany blok tematyczny to: W poszukiwaniu wartości i uczuć (dobry, wrażliwy, szlachetny i zaangażowany społecznie przedszkolak) – zakodowana edukacja społeczna i emocjonalna.
Dn. 28 lutego tematem przewodnim zajęć była współpraca. Poprzez działania zespołowe i zabawy z wykorzystaniem maty edukacyjnej Edu Sense zastanawialiśmy się, czy razem faktycznie możemy więcej, czy wspólne działania są dzieciom potrzebne w codziennej koegzystencji przedszkolnej. Na początku działanie w zespole może powodować konflikty i utrudniać pracę. W tym momencie pomocna staje się umiejętność precyzyjnej komunikacji, zadaniowego podejścia do problemu, logiczne myślenie. Doskonalenie tych kompetencji miękkich wspomaga rozwój społeczny i emocjonalny, buduje poczucie sprawstwa i motywację do działań zespołowych, jakże ważnych u progu I klasy.
A OTO ZAPROPONOWANE ZADANIA Z ELEMENTAMI KODOWANIA:
Praca w zespołach zadaniowych:
- Dlaczego warto ze sobą współpracować? – burza mózgów w oparciu o ilustracje:
Dzieci zwracały uwagę na istotę współpracy w zawodzie chirurga, muzyka w orkiestrze, piłkarza. Dostrzegły potrzebę współpracy, ponieważ w wielu sytuacjach praca zespołowa jest pożądana i efektywna.
- Budowanie wieży z kubeczków wg wzoru – zabawa z elementem sprawnościowym, doskonaląca umiejętność współpracy:
Każdy 4-osobowy zespół miał za zadanie wspólnie zbudować wieżę w oparciu o szablon. Utrudnienie polegało na tym, ze dzieci nie mogły dotykać kubków palcami, wieżę należało zbudować wykorzystując specjalne narzędzie, składające się z gumki i czterech sznurków tzw. pająka. Po naciągnięciu sznurków, gumeczka rozciągała się, a dzieci zespołowo ,,łapały” kubeczek i przenosiły go na właściwe miejsce zgodnie ze wzorem.
Zabawa dostarczyła wielu emocji! 😊 Mobilizowała do zastanowienia się nad kolejnością poszczególnych czynności i etapami wykonywanego zadania. Kubeczki należało odwrócić do góry/do dołu dnem, zanim złapano je za pomocą ,,pająka”.
Aktywność zbiorowa na macie edukacyjnej:
- Obrazek w kartonikach zaklęty – układanie kształtu wg koordynatów:
Dzieci zapoznały się z pojęciem koordynat, wymieniły jego składniki: litera i cyfra. Otrzymały fiszki (kartoniki) z kodami literowo-cyfrowymi, odczytywały koordynaty i szukały właściwego pola na macie edukacyjnej. Każdą ułożoną na macie fiszkę przykryły czerwonym kubeczkiem, co w rezultacie dało efekt serca.
opr. Ewa Wróblewska
autor innowacji