Pszczółki kodują … - zajęcia z innowacji pedagogicznej cz.1

 

Do grupy Pszczółek  po raz kolejny zawitała mata edukacyjna Edu Sense. Dzieci poznały ten środek dydaktyczny w ubiegłym półroczu, kiedy to miały możliwość przetestować kilka podstawowych zabaw i aktywności charakterystycznych dla pojęcia kodowania i programowania. Kolorowe kubeczki i kartoniki, kratownice pod sudoku, krążki humanistyczne, matematyczne i z zakresu kompetencji kluczowych – to podstawowe narzędzia zabaw, które w najbliższym czasie zostaną wplecione w realizowane treści programowe w ramach innowacji pedagogicznej z elementami kodowania i programowania offline pt. ,,Rumiankowy Przedszkolak w zakodowanym świecie”.

Zajęcia będą odbywać się cyklicznie 2 razy w miesiącu w terminie: od lutego do maja 2022 r. Innowacja pedagogiczna powstała w oparciu o priorytety polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.

W lutym zamierzamy zrealizować blok tematyczny: W poszukiwaniu wartości i uczuć (dobry, wrażliwy, szlachetny i zaangażowany społecznie przedszkolak) – zakodowana edukacja społeczna i emocjonalna.

Pierwsze zajęcia już za nami (15 luty 2022 r). Rozmawialiśmy o umiejętności społecznej jaką jest empatia. Osoba empatyczna potrafi określić swoje emocje i wczuć się w sytuację innych osób. Efektem tego jest pozytywny wpływ na kontakty interpersonalne. Brak empatii może prowadzić do pogorszenia relacji z innymi osobami, może być też przyczyną trudności w rozwiązywaniu konfliktów.

 

A oto zaproponowane zadania z elementami kodowania i programowania offline!

- wyznaczanie drogi na macie edukacyjnej z wykorzystaniem kolorowych kartoników, zgodnie z zapisem strzałkowym (kodem)

- dostrzeganie podobieństw w ułożeniu strzałek umieszczonych obok siebie w długim kodzie strzałkowym, skracanie kodu z wykorzystaniem cyfr i strzałek, otwieranie i zamykanie kodu symbolami funkcyjnymi (start-stop)

- zbieranie rozsypanych liter wg skróconego kodu, nazywanie ich i synteza, odczytanie wyrazu ,,empatia”, wyjaśnienie znaczenia terminu

                          

- zastanawianie się, z jakimi problemami może borykać się osoba/zwierzę z ilustracji i w jaki sposób dzieci mogą im pomóc? np. samotny pies w schronisku – zbiórka karmy w przedszkolu, przygotowanie plakatów z informacją, że piesek szuka domu.

- wyznaczanie drogi z punktu A do punktu B (w tym przypadku od serca do serca)

- kreślenie linii na mini macie

- budowanie kodu i zapis graficzny wg schematu tj. start – strzałki kierunkowe – stop.

        

Przykładowy kod dla czerwonych serduszek:  (start)  ↓ ↓ ↓ ↓ ← ← ← ↓ ↓ ↓  (stop)

lub w wersji skróconej:  (start) 4↓ 3← 3↓ (stop)

 

Zachęcam do zabaw tego typu również w wersji online. Wystarczy aplikacja dostępna pod linkiem:

https://mata.uczymydzieciprogramowac.pl/?utm_source=akademia&utm_medium=app

 

opr. Ewa Wróblewska

 



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1 większy obrazek nr 2 większy obrazek nr 3 większy obrazek nr 4 większy obrazek nr 5 większy obrazek nr 6 większy obrazek nr 7 większy obrazek nr 8 większy obrazek nr 9