Materiały do nauki zdalnej - 30.11.2021

opracowanie: Iwona Matysiak 

 

Temat: Nowa pora roku

1. Rozwiązywanie zagadek o zimie. Rysowanie przez dzieci rozwiązań na kartkach.

 

Biały brzuch i głowa biała,

biała jego postać cała.

Choć nie biega, tylko stoi,

mrozu wcale się nie boi. (bałwan)

 

Jak pierzyna otula drzewa – duże i te małe.

Leci z góry, leci niby pióra białe.

Lecz gdy mrozu już nie ma,

szybko w wodę się zmienia. (śnieg)

 

Co to za deski? Choć są bez kół,

to jeżdżą w górę i jeżdżą w dół.

Zawsze razem siostry dwie.

Nazwie je ten, kto już wie. (narty)

 

Co to? Sam odgadnij!

Chętnie jadą na dół,

a pod każdą górę

ciągniesz je za sznurek. (sanki)

 

2. Słuchanie fragmentu wiersza (tekstu piosenki) Marka Majewskiego Rok na karuzeli.

 

Raz w koło, raz w koło rok się kręci wesoło.

Karuzeli nic nie wstrzyma –

wiosna, lato, jesień, zima.

Powiedz mi, którą z nich

mamy właśnie dziś. (...)

 

Rozmowa na temat tekstu:

− Jaka pora roku jest po wiośnie?

− Jaka pora roku jest po lecie?

− Jaka pora roku jest po jesieni?

− Jaka pora roku jest po zimie?

− Jaka pora roku jest teraz?

 

3. Kolory pór roku – zabawa ruchowa

Będą potrzebne: Paski bibuły kojarzące się z porami roku (cztery kolory), nagranie

dowolnej melodii.

Rodzic rozdaje dziecku paski bibuły w kolorach: białym, jasnozielonym, żółtym i czerwonym ( mogą być to również kartki papieru). Dzieci poruszają się przy muzyce. Podczas przerwy zatrzymują się i słuchają, jaką nazwę pory roku wymieni Rodzic. Po usłyszeniu nazwy dzieci, podnoszą kolor paska bibuły, który kojarzy im się z tą porą roku (skojarzenia powinny być jednoznaczne: zima – kolor biały, wiosna – jasnozielony, lato – żółty, a jesień – czerwony).

 

4. Ćwiczenia klasyfikacyjne

Dzieci podają skojarzenia do podanych nazw pór roku, np.:

− zima – śnieg, zimno, sople, bałwan...

− wiosna – przebiśnieg, młode zwierzęta, krokusy...

− lato – owoce, żniwa, wakacje...

− jesień – kolorowe liście, kasztany, zbiory warzyw i owoców...

 

5. Wspólne mówienie rymowanki.

Rodzic mówi rymowankę. W miejscu, w którym powinna być nazwa pory roku, robi przerwę

(wykropkowane miejsca). Dzieci muszą podać nazwę odpowiedniej pory roku.

 

Gdy odchodzi jesień,

rok nam ... niesie. (zimę)

Gdy odchodzi zima,

... nikt nie wstrzyma. (wiosny)

Gdy wiosna odchodzi,

... nam przychodzi. (lato)

Gdy kończy się lato,

... czeka na to. (jesień)

Szybciutko nadchodzi,

nikomu nie szkodzi.

Gdy jesień odchodzi,

to ... przychodzi. (zima)

 

6. Dzieci mają za zadanie narysowanie siebie bawiącego się na podwórku w ulubionej porze roku J