Dzieci ze spektrum autyzmu posiadają ograniczone oraz powtarzające się zachowania, aktywności, jak i nieprawidłowe wzorce zachowań. Dzieci z autyzmem uporczywie trwają w rutynie, notorycznie dążą do takich samych wzorców zachowania werbalnego i niewerbalnego, a gdy ktoś próbuje zmienić choć w najmniejszym stopniu sposób postępowania, dziecko denerwuje się, popada w rozpacz. Dzieci z zaburzeniem autystyczny zwykle nie posiadają zdolności tworzenia więzi w standardowy sposób. Początkowo większość dzieci nie reaguje na swoje imię. Posiadają trudności w zasypianiu, natomiast potrafią budzić się bardzo wcześnie rano. W rzadkich przypadkach występuje odwrócenie rytmu snu i czuwania. Zabawa dzieci ze spektrum zazwyczaj bazuje na powtórzeniach i nie posiada symbolicznego charakteru. Używanie zabawek przebiega w nieadekwatny sposób, np.: kręcenie nimi, wkładanie do buzi, ostukiwanie twarzy. Autystycy interesują się dość niezwykłymi przedmiotami, wybierają nieliczne przedmioty do zabawy, wykluczając przy tym wszystkie inne, standardowe do ich wieku rozwojowego.57 Dzieci ze spektrum posiadają wybiórczość pokarmową. Bardzo często nie chcą jeść nieznanych im potraw, posiadają bardzo wąskie menu, które akceptują. Są dzieci przejawiające dużą wrażliwość na bodźce zmysłowe. Mogą im przeszkadzać jaskrawe światła, głośne dźwięki, chropowata struktura niektórych tkanin, czy innych powierzchni. Inne zaś, odwrotnie do nadwrażliwych, wydają się obojętne na ból czy skrajne temperatury.