Rozwijanie motoryki małej w warunkach domowych

Motoryka mała to ogółem sprawność dłoni i palców. Każdy człowiek w okresie wczesnego dzieciństwa musi wymodelować oraz usprawniać motorykę małą. Żeby tok rozwoju                i doskonalenia przyniósł najlepsze efekty, powinien zacząć się w możliwie najwcześniejszym etapie życia. W pierwszej chwili dziecko nabywa umiejętność chwytania zabawki, w dalszej kolejności układania klocków, trzymania sztućców, kolorowania, aż do nabywania umiejętności pisania czy zawiązywania sznurowadeł. Motoryka mała kształtuje się poprzez swobodny ruch, jak również codziennie czynności oraz w trakcie konkretnie ustalonych          i wymyślonych w tym celu zabaw.



Rozwój dziecka autystycznego w wieku przedszkolnym

Dzieci ze spektrum autyzmu posiadają ograniczone oraz powtarzające się zachowania, aktywności, jak i nieprawidłowe wzorce zachowań. Dzieci z autyzmem uporczywie trwają     w rutynie, notorycznie dążą do takich samych wzorców zachowania werbalnego                       i niewerbalnego, a gdy ktoś próbuje zmienić choć w najmniejszym stopniu sposób postępowania, dziecko denerwuje się, popada w rozpacz. Dzieci z zaburzeniem autystyczny zwykle nie posiadają zdolności tworzenia więzi w standardowy sposób. Początkowo większość dzieci nie reaguje na swoje imię. Posiadają trudności w zasypianiu, natomiast potrafią budzić się bardzo wcześnie rano. W rzadkich przypadkach występuje odwrócenie rytmu snu i czuwania. Zabawa dzieci ze spektrum zazwyczaj bazuje na powtórzeniach i nie posiada symbolicznego charakteru. Używanie zabawek przebiega w nieadekwatny sposób, np.: kręcenie nimi, wkładanie do buzi, ostukiwanie twarzy. Autystycy interesują się dość niezwykłymi przedmiotami, wybierają nieliczne przedmioty do zabawy, wykluczając przy tym wszystkie inne, standardowe do ich wieku rozwojowego.57 Dzieci ze spektrum posiadają wybiórczość pokarmową. Bardzo często nie chcą jeść nieznanych im potraw, posiadają bardzo wąskie menu, które akceptują. Są dzieci przejawiające dużą wrażliwość na bodźce zmysłowe. Mogą im przeszkadzać jaskrawe światła, głośne dźwięki, chropowata struktura niektórych tkanin, czy innych powierzchni. Inne zaś, odwrotnie do nadwrażliwych, wydają się obojętne na ból czy skrajne temperatury.



Koncentracja uwagi jest to umiejętność skupienia się na aktualnie wykonywanej czynności

Uwaga u małego dziecka charakteryzuje się tym, że przykuwają ją silne bodźce i intensywne; jest niepodzielna, co oznacza, że przedszkolak może się skupić tylko na jednym źródle informacji; jest ograniczona, czyli nie jest w stanie objąć dużej liczby bodźców.



ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ

Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną przeznaczone są dla dzieci: