Czyste powietrze wokół nas

  Program „Czyste Powietrze Wokół Nas” to program edukacyjny wśród dzieci kształtujący prawidłowe postawy prozdrowotne. Głównym celem Programu jest kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.

W ramach realizacji programu w grupie Sowy odbyły się następujące zajęcia:

  1. Wycieczka- ukierunkowanie dzieci na źródła i rodzaje dymów poprzez obserwacje w środowisku. "Sówki" uczestniczyły w wycieczce po ulicach w okolicy przedszkola, której celem było zwrócenie uwagi dzieci na źródła dymów oraz miejsca skąd mogą się wydobywać. Dzieci zwracały też uwagę na kolor dymu. Po powrocie z wycieczki dzieci na podstawie własnych pomysłów i obserwacji różnych źródeł dymu malowały różnymi technikami nt. określony – ,,Gdzie i kiedy widzę dym?”
  2. Co i dlaczego dymi?                                                                                                          Kolejne zajęcie miało na celu dalsze wzbogacanie wiedzy dzieci na temat pochodzenia dymów, określenia ich rodzajów oraz przyczyn ich wydobywania się. Podczas tych zajęć dzieci miały możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej pt. „Dymy”, „Smok czy smog”. Prezentacje uświadomiły dzieciom co to jest „smog”, jakie czynniki sprzyjają powstawaniu smogu (zanieczyszczenie powietrza wywołane działalnością człowieka, znaczne zamglenie, brak wiatru – „cisza wiatrowa”). Poznały też różnicę między ,,smogiem”, a ,,smokiem”. Zapoznały się także z maskotką ,,Dinkiem”, wykonały portret ,,Dinusia”.
  3. Jak się czuję, kiedy dymi papieros?                                                                                  Podczas realizacji tego tematu dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów na podstawie ilustracji, plansz edukacyjnych. Dzięki ćwiczeniom oddechowym, przy  muzyce relaksacyjnej, dzieci porównywały odczucia przyjemne wśród „kwiatów” i odczucia, które towarzyszyłyby dzieciom podczas kontaktu z „dymem papierosowym”. W formie pantomimy naśladowały zachowanie osób niepalących i palących. Następnie odbyły się zajęcia plastyczne, których zadaniem było wykonanie odznak wg podanego wzoru – ,,Nie pal przy mnie, proszę”.
  4. Jak unikać dymu tytoniowego?                                                                                      Następne zajęcia zwiększały świadomość dzieci na temat odpowiedniego zachowania się, przyjęcia odpowiedniej postawy w sytuacji, w której dorośli palą papierosy. Metoda “burza mózgów”- sprzyjała układaniu zdań i haseł sprzeciwiających się palaczom. Przeprowadzone zabawy badawcze miały na celu: szukanie odpowiedzi na pytanie- gdzie jest powietrze, prowadzenie obserwacji ruchu powietrza, uświadomienie znaczenia czystego powietrza dla życia na Ziemi oraz konsekwencji zanieczyszczenia naszej planety.
  5. Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?                                                                                  W piątym dniu poszerzaliśmy wiedzę dzieci n/t szkodliwości palenia tytoniu z wykorzystaniem ilustracji, albumów i frag. filmu edukacyjnego, na które ujemnie wpływa nikotyna: ,,płuca, serce, gardło, nos, oczy, mózg, żołądek”, zwracając uwagę na negatywne cechy palacza (żółte zęby, paznokcie, słabe włosy, zniszczona cera, nieprzyjemny zapach, nieświeży oddech). Na koniec zrobiliśmy tablicę informacyjną na holu, w celu zwrócenia uwagi rodziców na bierne palenie oraz plakat z hasłem i naszymi znaczkami "nie pal przy mnie!".

W przebiegu zajęć warsztatowych wykorzystywane były metody aktywizujące, których istotą było umożliwienie dzieciom zaangażowania wszystkich zmysłów i podjęcia różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności.

 Dzieci podczas trwania zajęć usystematyzowały swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów i wiedzą, w jaki sposób zachować się, gdy w ich obecności ktoś zapali papierosa, gdy narażonym się jest na wdychanie dymu z papierosa.



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1 większy obrazek nr 2 większy obrazek nr 3 większy obrazek nr 4 większy obrazek nr 5 większy obrazek nr 6 większy obrazek nr 7 większy obrazek nr 8 większy obrazek nr 9 większy obrazek nr 10 większy obrazek nr 11 większy obrazek nr 12 większy obrazek nr 13 większy obrazek nr 14 większy obrazek nr 15 większy obrazek nr 16 większy obrazek nr 17 większy obrazek nr 18 większy obrazek nr 19 większy obrazek nr 20 większy obrazek nr 21 większy obrazek nr 22