Materiały do nauki zdalnej - 2.12.2021
opracowanie: Iwona Matysiak
Temat: Świat w zimowej szacie
1. Rysowanie bałwana według rymowanki czytanej przez rodzica.
Rysuję bałwanka,
śniegowego panka:
narysuję koło,
pod nim drugie, trzecie.
Zrobię kropki – oczka,
nosek – dam kreseczkę.
Uśmiechniętą buzię
zrobię jak łódeczkę.
Narysuję garnek,
trzy kreski – miotełkę,
i czarne guziki
narysuję wielkie.
2. Rytmizowanie tekstu
Powtarzanie – ciche i głośne; powtarzanie fragmentów tekstu w pamięci, kiedy Rodzic trzyma palec na ustach, i głośno, kiedy go tam nie ma; śpiewanie tekstu na
melodie wymyślone przez dzieci.
Zima, zima biała do nas zawitała.
W śniegowe ubranie cały świat ubrała.
Choć mroźno dokoła, śnieżek w oczy prószy,
my się nie boimy, choć nam marzną uszy.
3. „List do zimy” – poznanie nowej piosenki. Link do piosenki: ( należy strzałką przesunąć na CD2 i tam wybrać spośród piosenek „List do zimy” nr 11,12)
https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-supersmyki
I. Znowu dzisiaj spadł biały śnieg, całkiem biały puch.
Zawirował i powóz zimy szybko wprawił w ruch.
A my tego białego śniegu mamy już dość!
Więc piszemy list do zimy, by zrobiła coś!
Ref.: „Szanowna Zimo, to nasze prośby:
by śnieg niebieski był i miał czekolady smak,
i by go można zjadać jak lody,
i by tych lodów nigdy nam nie było brak!
A kiedy pada z nieba tak lekki i puchaty,
to żeby miał smak cukrowej waty!”
II. Przeczytała list zima i odpisała tak:
„Drogie Dzieci, śnieg się nie zmieni, bo by było brak
sanek, łyżew, bałwanków białych, śnieżek i nart.
Więc biegnijcie witać zimę, do zabawy start!”
Ref.: „Szanowna Zimo…”
III. Pobawimy się w śniegu, choć biały kolor ma,
w domu mama tak na rozgrzewkę czekoladę da!
I wspomnimy troszeczkę tylko niebieski śnieg,
śnieżne płatki z waty słodkiej chciałoby się mieć…
Ref.: „Szanowna Zimo…”
Rozmowa na temat piosenki.
− Dlaczego dzieci pisały list do pani Zimy?
− O co prosiły panią Zimę?
− Jak odpowiedziała pani Zima na prośby dzieci?
4. Prawda czy fałsz? - zabawa wyrabiająca reakcję na ustalone sygnały.
Będą potrzebne: Frotki w dwóch kolorach - zielonym i czerwonym (może być kartka koloru czerwonego i zielonego), muzyka.
Na przegubach dłoni dzieci mają założone gumki frotki (na prawych przegubach zielone,
na lewych – czerwone). W rytmie muzyki swobodnie maszerują w dowolnych kierunkach.
Podczas przerwy w muzyce Rodzic, nawiązując do tekstu piosenki, wypowiada zdania – prawdziwe lub fałszywe.
Przykładowe zdania:
Śnieg jest niebieski.
Śnieg jest słodki jak wata cukrowa.
Zimą lód na jeziorze ma smak czekoladowy.
Ze śniegu można ulepić bałwana.
Kiedy jest bardzo zimno, woda zamienia się w lód.
Kiedy jest silny mróz, na szybach pojawiają się białe wzory.
Jeżeli zdanie jest prawdziwe, dzieci unoszą w górę prawe ręce z zielonymi frotkami na przegubach. Jeżeli zdanie jest fałszywe, unoszą lewe ręce, z czerwonymi frotkami na przegubach.