Wrzesień w grupie ,,Żabki" - fotorelacja

 

Tydzień 5 - Jesień w sadzie 

W ostatnim tygodniu września rozmawialiśmy o owocach z jesiennego sadu i ich znaczeniu dla zdrowia każdego z nas. Owoce zajmują ważne miejsce w piramidzie zdrowego odżywiania, dostarczają niezbędnych witamin i zazwyczaj smakują przedszkolakom. Wyrobienie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych zwiększa szanse na kontynuację zdrowego trybu życia w przyszłości.

Dzieci utrwaliły nazwy drzew i krzewów owocowych, poznały przykładowe prace sadownika w okresie jesiennym. Poznały budowę zewnętrzną (skórka, ogonek, szypułka) i wewnętrzną wybranych owoców (miąższ, gniazdo nasienne, pestka/i). Dowiedziały się, że nie tylko ludziom smakują owoce. Jedno jabłuszko miało lokatora..., zamieszkał w nim robaczek.

W ramach owocowego tygodnia świętowaliśmy Dzień Jabłka (28 września). Pomiędzy aktywnościami dzieci chrupały zdrowe ćwiartki. Korzystając z doświadczeń własnych, nazywały potrawy i dodatki, w których królowało jabłko: chipsy, sok, mus, placki z jabłkami, ocet jabłkowy, jabłko pieczone, szarlotka. Zaproponowane zabawy edukacyjne miały na celu zachęcić niezdecydowanych do jedzenia tego najbardziej znanego owocu na świecie.

Utrwalaliśmy jesienny repertuar piosenkowo-rymowankowy. Poznaliśmy zabawę muzyczno-ruchową przy owocowej piosence pt. ,,Małe czerwone jabłuszko”. Dzieciom spodobała się także animacja do utworu. Powtórzyliśmy także improwizację ruchową do ,,Marsza Tureckiego”. Symbole graficzne, opisujące poszczególne fragmenty utworu muzyki klasycznej i właściwa ich interpretacja oraz przełożenie na konkretny ruch, to także zabawy z zakresu kodowania (w kontekście muzycznym).

W ramach aktywności plastycznej czterolatki ćwiczyły rozciąganie plasteliny na owocowych szablonach. Pięciolatki doskonaliły technikę składania papieru i wycinania serwetek, z których powstały korony jesiennych drzew. Owoce: gruszki, jabłka, śliwki to skręcone kulki z bibuły. Nasz sad wygląda wspaniale. Choć wszystkie starszaki robiły tę samą pracę, każde dzieło jest inne, niepowtarzalne i piękne.

W tym tygodniu zrealizowaliśmy dużo zabaw z zakresu kodowania. Dzieci układały różne kombinacje SUDOKU, z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, który dodatkowo stymulował sensorycznie oraz w oparciu o zestawy obrazków. Przedszkolaki poznawały zasady układania na planszy 3x3 oraz 4x4, próbowały swoich sił w zabawach zbiorowych, w parze i indywidualnie. Główne założenie gry to ułożyć obrazki w taki sposób, aby nie powtórzyły się ani w pionie ani w poziomie.

W dalszym ciągu łączymy cechy w prostym układzie współrzędnych. Tym razem repertuar zabaw poszerzyliśmy o kolejny zestaw: kształt (owocu) i wielkość (wyrażoną strzałkami). Ćwiczyliśmy tę umiejętność na dużej kratownicy i na kartach pracy. Starszaki wchodzą w świat cyfr (ekspozycja zapisu graficznego), młodsze dzieci określają ilość elementów poprzez zliczanie kropek. 

   

Po raz pierwszy na zajęciach wykorzystaliśmy profesjonalną matę do kodowania firmy Edu Sense. Dzieci zapoznały się z jej układem, wskazały dwie krzyżujące się czerwone linie (pionową i poziomą), liczyły ćwiartki wyznaczone przez te linie. Mata jest kolejnym narzędziem, po które będziemy sięgać w bieżącym roku szkolnym. A zastosowań i funkcji ma wiele.

Tym razem dzieci ułożyły z kolorowych kubeczków drzewo z jesiennego sadu – śliwę. Tworzenie układu przebiegało w oparciu o wiersz, w którym zawarte były instrukcje dotyczące etapów budowania wzoru (pień, korona, owoce). Tego typu ćwiczenie to nauka logicznego myślenia, analizowania sytuacji na macie, układania wg instrukcji  z zachowaniem kodu. Zabawa uczy także współpracy zadaniowej, komunikacji w zespole i skupienia uwagi.

   

Gdy już nasze drzewo powstało, dzieci ułożyły na fioletowych kubeczkach emblematy śliwek, które posłużyły nam jako liczmany w zabawach matematycznych. Do koszyczków wkładaliśmy tyle owoców, ile wskazywała cyfra. Przedszkolaki poznały znak dodawania (zapis graficzny i funkcję) jako element łączący dwa zbiory w całość. Chętni rozwiązywali proste działania matematyczne w oparciu o zapis pod koszyczkiem i działania manipulacyjne na konkretach (zdejmowanie z drzewa śliwek i umieszczanie w koszyczku).

      

Rozpoznawanie zapisu graficznego drukowanych cyfr i liter w wieku 4-5 lat nie jest obowiązkiem. W naszej grupie ,,otulamy dzieci” symbolami. Cyfry, znaki matematyczne, litery poznają i zapamiętują poprzez zabawę i w miarę swoich możliwości rozwojowych.

Nasza grupa wsparła inicjatywę społeczną na rzecz Meli - czterolatki z zespołem Downa, której marzeniem jest otrzymać jak największą ilość urodzinowych kartek. Chętne przedszkolaki narysowały laurki, przekazaliśmy także gotowe kartki z życzeniami: zdrowia, uśmiechu, radości z każdego dnia. Wspaniale jest spełniać czyjeś marzenia i czuć, że zrobiło się coś dobrego. Takiej postawy, przepełnionej empatią i otwartością na potrzeby innych uczymy w naszym przedszkolu.

Dnia 30 września swoje święto obchodzili chłopcy. Sprawiliśmy im wiele radości, wzbogacając zasoby przedszkolnych zabawek o nowe samochodziki.

 

Tydzień 4 - Przyszła jesień

Tydzień rozpoczęliśmy od świętowania Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka. Był to dzień pełen atrakcji konkursowych, ćwiczeń sprawnościowych, tańca i integracji. Dzieci otrzymały nowe zabawki: laleczki, samoloty i zestaw maxi ciastoliny z akcesoriami oraz zjadły smaczne zbożowe ciasteczka.

Powitaliśmy nową porę roku – jesień. Wychodząc do ogrodu przedszkolnego szukaliśmy jej symboli w przyrodzie: kolorowych liście, kasztanów, żołędzi, jarzębiny. Poznaliśmy różne oblicza tej pory roku: pogoda okazała się być zmienna, pierwsze dni były wietrzne, deszczowe, choć nieśmiało zza chmur wyglądało słońce. Czekamy z utęsknieniem na ,,polską złotą jesień”, szeleszczącą pod butami kolorowymi liśćmi…

Dzieci powitały nową porą roku piosenką pt. ,,Idzie jesień poprzez świat”. Będzie nam ona towarzyszyć przez kolejne tygodnie, kiedy to omówimy jesienne zmiany w sadzie, ogrodzie i lesie. Powtórzyliśmy zabawę z zakresu sensoryki, podczas której przedszkolaki rozpoznawały poprzez zmysł dotyku zgromadzone w pudełku dary jesieni. ,,Żabki" nie mogą oderwać się od ciastoliny: ugniatają, wałkują, wycinają kształty, tworzą własne konstrukcje...

(Obraz 48 z 56)  (Obraz 28 z 56)

Wykorzystując zgromadzony materiał przyrodniczy, układaliśmy jesienne wzory i rytmy.

Dzieci poznały wygląd i nazwy niektórych grzybów jadalnych: borowik, podgrzybek, kurka, pieczarka, maślak. Wykonały makiety przestrzenne z muchomorem w roli głównej.

Cały tydzień towarzyszył nam utwór A. V Mozarta pt. ,,Marsz Turecki”, przy którym dzieci improwizowały ruchowo, osłuchując się tym samym z muzyką inną niż komercyjna.

W ramach innowacji pedagogicznej ,,Wszystko zaczyna się od imienia” nadal ćwiczymy rozpoznawanie swoich wizytówek, tym razem spośród wielu zgromadzonych imion i bez podpowiedzi w postaci własnego zapisu (tzw. wizytówki pomocniczej). Dzieci bez trudu odszukują swoje imiona w wersji drukowanej, gdy trzeba podpisać np. pracę plastyczną. Bardzo spodobał się nowy sposób odznaczania obecności. Codziennie po wejściu do sali, każde dziecko odszukuje swoje imię na tablicy i przypina obok klamerkę, zaznaczając tym samym swoją obecność danego dnia. Wychodząc do domu każdy odpina swoją klamerkę. Kolejnego ranka powtarzamy tę czynność. Elementy tablicy ulegają przemieszczeniu, by utrudnić dzieciom odszukanie swojego imienia.

     

W zakresie realizacji projektu z kodowania, w tym tygodniu dzieci poznały prosty układ współrzędnych, zawierający dwie wartości: kształt (jesiennych darów) i ilość elementów/cyfrę 1-3. Zadaniem przedszkolaków było przyporządkować kółeczka z symbolami z uwzględnieniem wyżej wspomnianego warunku. Zanim rozpoczęliśmy zabawę z układem współrzędnych, dzieci dowiedziały się, w jaki sposób odnajdujemy pole, określone za pomocą dwóch współrzędnych i jak odczytać współrzędne konkretnej kratki. Najczytelniejsze dla dzieci było wskazanie miejsca przecięcia dwóch linii biegnących przez wybrane dwa punkty na osiach. Jedna linia jest w pionie, druga w poziomie. Linie te zaznaczyliśmy sznurkami. Jest to pierwsza zabawa z wielu z wykorzystaniem układu współrzędnych. Ćwiczy logiczne myślenia, przeliczanie elementów, zapamiętywanie zapisu cyfr, to wspaniały trening skupiania uwagi na materiale obrazkowym.

(Obraz 52 z 56)

 

Tydzień 3 - O sobie samym - ćwiczę ciało, rozpoznaję uczucia, nazywam zmysły, jestem indywidualnością i częścią grupy przedszkolnej.

Tematyka tygodnia dotyczyła zagadnień bardzo bliskich dzieciom. Rozmawialiśmy o cechach wyglądu zewnętrznego, cechach charakteru, nazywaliśmy stany emocjonalne i uczucia. Dzieci przekonały się o uniwersalności emocji i ,,różnym ich obliczu”, rozpoznając: radość, smutek, gniew, strach, zdziwienie. Dowiedziały się, że każdy ma prawo do okazywania swoich uczuć w sposób akceptowalny społecznie.

Rozwijaliśmy swoje zmysły poprzez zabawy typu: Magiczny worek. Zbliżająca się wielkimi krokami jesień, dostarczyła nam materiału przyrodniczego do eksploracji w tym zakresie. Chropowaty słonecznik, śliska i gładka skórka jabłka, twardy orzech – to wszystko pozwoliło dzieciom na nazywanie faktur  i ćwiczenia z zakresu poszerzania słownictwa czynnego.

Każde dziecko ma swoje miejsce w grupie przedszkolnej i pełni określone role. Każde jest na swój sposób twórcze, ma potencjał w konkretnej dziedzinie. Jedno lubi zabawy konstrukcyjne, drugie rysować a kolejne ma rozwiniętą wyobraźnię i opowiada ciekawe historie. W tę koncepcję wpisał nam się Dzień Kropki – święto talentów i odkrywania potencjału dzieci oraz pokonywania trudności.

Działaliśmy także plastycznie, czego dowodem są śmieszne pacynki ,,Dziwaki”. 😊

W tym tygodniu odwiedził nas gość – instruktorka tańca Pani Kasia. To pod jej kierunkiem dzieci mogły wziąć udział w zajęciach tanecznych. Poznały podstawowe kroki samby, zatańczyły pierwszy układ i wspaniale się bawiły. A oto fragment rozgrzewki:

Wygląd, cechy charakteru, emocje i uczucia, zmysły, role społeczne oraz zainteresowania i talenty  - to wszystko nas łączy. A co nas wyróżnia na tle innych? Cechą różnicującą dzieci jest imię i nazwisko, każdy posiada własne i niepowtarzalne. Wobec powyższego  kontynuowaliśmy ćwiczenia w oparciu o wizytówki imienne. W ramach Odimiennej Metody Nauki Czytania Ireny Majchrzak wprowadziliśmy nowy sposób sprawdzania obecności. Codziennie rano dzieci odszukiwały zapis graficzny swoich imion rozwieszonych w sali i ustawiały się pod nim. Wizytówki systematycznie przewieszano w inne miejsca, by dzieci nie zapamiętywały lokalizacji lecz kształt imienia i poszczególnych liter. Podobnie przez cały tydzień dzieci rozpoznawały imiona na teczkach, zeszytach, kartach pracy. Na pytanie: Do kogo należy ta książka? /Kto jest właścicielem zeszytu? – wstawało konkretne dziecko, które rozpoznało swoją wizytówkę. Po 3 tygodniach obcowania z materiałem wizytówkowym, dzieci bardzo dobrze radzą sobie z rozpoznaniem ,,swoich literek”. Ponadto coraz więcej ,,Żabek’’ potrafi wskazać zapis imienia swoich kolegów.

W ramach realizacji projektu pt. ,,Zakodowany świat małej Żabki” zaproponowano dzieciom zabawy z kolorowymi papierowymi kubeczkami. Materiał dydaktyczny okazał się być bardzo ciekawy. W pierwszym kontakcie budowały kolorowe wieże, wznosiły mury, ćwicząc tym samym koordynację wzrokowo-ruchową i współpracę w zespole zadaniowym. Podczas aktywności kierowanych układały rytmy – powtarzające się sekwencje kolorowych kubeczków, debugowały błędy tj. odszukiwały pomyłki w przedstawionych im rytmach. Utrwaliliśmy także nazwy podstawowych kolorów. Dzieci przeliczały elementy w kolorze czerwonym, zielonym itd., porównywały, który zbiór jest większy, który mniejszy lub które są takiej samej wielkości. Dużo radości sprawiło przedszkolakom odwzorowanie układu kubeczków na macie edukacyjnej ,,z płaskiego w przestrzenne”. Kolejne kubeczkowe aktywności już nie długo…

 

Tydzień 2- Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!

Drugi tydzień września upłynął nam pod hasłem „Stop, uwaga, niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!” Rozmawialiśmy o bezpieczeństwie na drodze. Poznaliśmy podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się po drodze. Dowiedzieliśmy się, jak prawidłowo przekraczać jezdnię w wyznaczonych do tego miejscach. Mówiliśmy o tym, jak należy przechodzić przez przejście bez sygnalizacji świetlnej i jak zachować się na światłach. Zdobyte wiadomości wykorzystaliśmy w praktyce i wybraliśmy się na krótką wycieczkę na pobliskie skrzyżowania i w pełni świadomi zasad panujących na drodze przechodziliśmy przez jezdnię. Przy okazji realizowanego tematu  nauczyliśmy się piosenki pt. „Będę kierowcą” i wykonaliśmy kilka prac plastycznych.

W piątek braliśmy udział w akcji Sprzątania świata. Wybraliśmy się na spacer wokół przedszkola, aby sprawdzić stan czystości naszej okolicy. Wszystkie znalezione śmieci zabieraliśmy i wrzucaliśmy do odpowiednich worków na odpady. A gdy już wszystko uprzątnęliśmy to z czystym sumieniem wróciliśmy do przedszkola. :) 

(Obraz 16 z 56)

 

Tydzień 1 – Wracamy do przedszkola

Witamy wszystkie dzieci w grupie II ,,Żabki”. Miło Was widzieć po wakacjach w dobrym zdrowiu i z uśmiechem na twarzy. Przed Wami kolejny rok w ,,Rumiankowym Przedszkolu”, podczas którego przyswoicie nowe wiadomości i opanujecie bardzo ważne umiejętności. Jesteście już ,,średniakami”, a to zobowiązuje. Poznałyście zasady zgodnej i bezpiecznej zabawy w grupie przedszkolnej,  nawiązałyście relacje z rówieśnikami i swoimi Paniami. Z pewnością czujecie się  bezpieczniej i pewniej w przestrzeni przedszkolnej. Nasza adaptacja przebiegła pomyślnie i sprawnie, dlatego teraz bądźcie wzorem dla maluszków. Wchodźcie do przedszkola śmiało i w dobrym humorze, przed Wami następny rozdział przedszkolnej przygody..

Pierwsze dni września upłynęły nam na integracji grupowej, przypomnieniu zasad przedszkolnych, harmonogramu dnia. Wspominaliśmy także wakacje i kierunki letnich podróży. Do naszego grona dołączyła nowa koleżanka. Jak to bywa na początku każdego roku szkolnego, dużo czasu poświeciliśmy organizacji przestrzeni w naszej sali. Każdy przedszkolak otrzymał półeczkę, zeszyt do swobodnego rysowania, karty pracy i miejsce przy stoliku. Za sprawą wizytówek imiennych rozpoczęliśmy wprowadzanie dzieci w świat pisma.

W tym roku szkolnym rozpoczęliśmy oswajanie dzieci z literami poprzez realizację innowacji pedagogicznej w oparciu o ,,Odimienną metodę nauki czytania” wg Ireny Majchrzak. Pierwsze zajęcia już za nami. Podczas zabawy dydaktycznej wykorzystaliśmy wizytówki imienne dzieci z naszej grupy. W ramach zajęć przedszkolaki miały okazję ćwiczyć syntezę sylabową imion kolegów i koleżanek, przeliczały ilość liter, porównywały, kto ma więcej znaków. Mając przed sobą wizytówkę z własnym imieniem, odszukiwały krzesła, szafki, zeszyty z  takim samym podpisem. Odszukiwały także wspólne litery w imionach dzieci z grupy, porównywały wizytówki. Ostatecznie wyeksponowano zapisy graficzne imion na tablicy dydaktycznej, aby każda ,,Żabka” miała możliwość wzrokowo zapamiętać wygląd swego imienia. Do tych zabaw i wielu innych z wykorzystaniem wizytówek będziemy wracać przez cały wrzesień. Jest to I etap wyżej wspomnianej metody, tzw. Inicjacja i zapoznanie z wizytówką imienną.

 

W tym roku szkolnym dużo uwagi poświęcimy także edukacji matematycznej z elementami kodowania i programowania offline. Szeroki wachlarz kreatywnych zabaw ma na celu rozwijanie dziecięcego myślenia, koncentracji uwagi, spostrzegawczości, umiejętności dostrzegania pewnych prawidłowości, schematów, trening pamięci, rozróżnianie kierunków i rozumienia świata symboli. Na pierwszych zajęciach w oparciu o projekt edukacyjny pt. ,,Zakodowany świat małej Żabki” dzieci doskonaliły orientację w przestrzeni, poznały symbole ruchu: strzałki kierunkowe oraz symbole funkcyjne: start, meta. Poruszaliśmy się po elementach podłogowej maty piankowej (tzw. kratownicy) z nazywaniem kierunków w przestrzeni i zapisem strzałkowym. Dzieci doświadczyły w praktyce, że jest kilka możliwych dróg przejścia z punktu START do punktu META.

Nasze ,,Żabki” lubią działać plastycznie, stąd też wspólna dekoracja naścienna w postaci pięknych słoneczników i indywidualna galeria prac pt. ,,Oto ja – portret przedszkolaka”.



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1 większy obrazek nr 2 większy obrazek nr 3 większy obrazek nr 4 większy obrazek nr 5 większy obrazek nr 6 większy obrazek nr 7 większy obrazek nr 8 większy obrazek nr 9 większy obrazek nr 10 większy obrazek nr 11 większy obrazek nr 12 większy obrazek nr 13 większy obrazek nr 14 większy obrazek nr 15 większy obrazek nr 16 większy obrazek nr 17 większy obrazek nr 18 większy obrazek nr 19 większy obrazek nr 20 większy obrazek nr 21 większy obrazek nr 22 większy obrazek nr 23 większy obrazek nr 24 większy obrazek nr 25 większy obrazek nr 26 większy obrazek nr 27 większy obrazek nr 28 większy obrazek nr 29 większy obrazek nr 30 większy obrazek nr 31 większy obrazek nr 32 większy obrazek nr 33 większy obrazek nr 34 większy obrazek nr 35 większy obrazek nr 36 większy obrazek nr 37 większy obrazek nr 38 większy obrazek nr 39 większy obrazek nr 40 większy obrazek nr 41 większy obrazek nr 42 większy obrazek nr 43 większy obrazek nr 44 większy obrazek nr 45 większy obrazek nr 46 większy obrazek nr 47 większy obrazek nr 48 większy obrazek nr 49 większy obrazek nr 50 większy obrazek nr 51 większy obrazek nr 52 większy obrazek nr 53 większy obrazek nr 54 większy obrazek nr 55 większy obrazek nr 56 większy obrazek nr 57 większy obrazek nr 58 większy obrazek nr 59 większy obrazek nr 60 większy obrazek nr 61 większy obrazek nr 62 większy obrazek nr 63 większy obrazek nr 64 większy obrazek nr 65 większy obrazek nr 66 większy obrazek nr 67 większy obrazek nr 68 większy obrazek nr 69 większy obrazek nr 70 większy obrazek nr 71 większy obrazek nr 72 większy obrazek nr 73 większy obrazek nr 74 większy obrazek nr 75 większy obrazek nr 76 większy obrazek nr 77 większy obrazek nr 78 większy obrazek nr 79 większy obrazek nr 80 większy obrazek nr 81 większy obrazek nr 82 większy obrazek nr 83 większy obrazek nr 84 większy obrazek nr 85