Propozycja zabaw edukacyjnych na czas kwarantanny w grupie ,,Pszczółki”
opr. Ewa Wróblewska
Termin realizacji: 20-23.10.2020 r.
Temat kompleksowy: Dbamy o higienę
Zadania:
- zapoznanie z akcesoriami wykorzystywanymi do zabiegów higienicznych
- trening mycia rąk z uwzględnieniem kolejnych czynności, zwrócenie uwagi na konieczność oszczędzania wody podczas mycia rąk
- rozwijanie sprawności fizycznej
20.10.2020 r. (wtorek)
1. Kącik czyścioszka - oglądanie przyborów toaletowych, nazywanie ich i określanie zastosowania. Segregowanie wg zastosowania, np. które przedmioty są potrzebne do higieny jamy ustnej/ higieny ciała.
Rodzicu, przygotuj: ręcznik, mydełko, gąbkę, szczoteczkę do zębów, pastę, kubek, grzebień, pumeks, szczoteczka do paznokci.
2. Lalki-czyścioszki – nauka rymowanki:
Pierwsza lalka w łazience
mydełkiem myje ręce.
Druga lalka cała w pianie,
właśnie robi wielkie pranie.
Trzecia lalka czesze włoski,
bo te lalki to czyścioszki.
Powtarzaj rymowankę, wskazując właściwe obrazki. Znajdź na obrazku lalę, która nie została wymieniona w wierszu. Powiedz, co ona robi?
3. Karty pracy do wyboru:
- Odrysuj dłoń. Pokoloruj elementy na karcie.
- Pisz po śladzie, dorysuj brakujące elementy.
=================================================================================================
21.10.2020 r. (środa)
1. Magiczny worek – zabawa sensoryczna:
Rodzicu, zgromadź podstawowe akcesoria do higieny ciała i jamy ustnej. Pokaż je dziecku, po czym schowaj do pudełka/torby, a maluszkowi zawiąż oczy szalikiem. Dziecko za pomocą zmysłu dotyku i węchu rozpoznaje przedmioty.
2. Myjemy ręce – osłuchanie z piosenką:
I. Jeśli chcesz zdrowym być, musisz często ręce myć.
/Ręcznik, mydło są w łazience, po zabawie umyj ręce / x2
II. Kapu, kap – mówi kran, dużo wody w sobie mam.
/A szczoteczka aż się jeży, umyj ręce jak należy / x2
III. Jakiś czar, jakiś cud, z rączek zniknął cały brud.
/Mama woła: Chodź kochanie, pyszny deser dziś dostaniesz / x2
3. Wirusy i bakterie – zabawa plastyczna z plamą lub kleksem farby:
Potrzebujesz: kartkę A4, ulubiony kolor półpłynnej farby plakatowej, ruchome oczka, wybrane elementy dekoracyjne, np. pompony, cekiny, brokat
Sposób wykonania:
ETAP 1:
wersja 1. Namaluj na kartce dużą plamę za pomocą farby w sztyfcie, po czym rozetrzyj ją we wszystkich kierunkach.
wersja 2. Nanieś kleks rozwodnionej farby na kartkę, rozdmuchaj po powierzchni i pozostaw do wyschnięcia.
ETAP 2:
Zamień plamę/kleks w stworka-potworka. Przyklej ruchome oczka, dorysuj elementy twarzy, kończyny.
Śmieszne buźki do wydruku: smieszne_buzie.pdf smieszne_buzie_2.pdf
A oto przykłady dla inspiracji:
=================================================================================
22.10.2020 r. (czwartek)
1. Kolorowe paski – zabawa matematyczna:
Przygotuj: kolorowe paski papieru w 3 kolorach i 3 długościach (krótki, dłuższy i najdłuższy).
a) układamy rytm, nazywamy kolory:
Rodzic układa przed dzieckiem ciąg pasków według rytmu: czerwony-zielony-czerwony-zielony, głośno przy tym nazywając kolory. Dziecko, po dostrzeżeniu rytmu, kontynuuje układanie.
Wersja trudniejsza: modyfikujemy rytm, np. czerwony- 2x zielony, czerwony- 2x zielony itd.
b) porównywanie długości, stosowanie określeń krótki-długi:
Spośród rozsypanki paskowej, dziecko wybiera kilka pasków najkrótszych i najdłuższych. Przykłada je do siebie, porównując ich wielkość. Układa rytm: krótki-długi.
c) układanie wg wielkości w tendencji wzrastającej:
Dziecko dostaje 3 paski różnej długości, układa je przed sobą od najkrótszego do najdłuższego. Nazywa, pokazując odpowiednie paski: krótki, dłuższy, najdłuższy, kontynuując rytm.
d) paskowy obrazek – zabawa manualna:
Dziecko układa dowolną kompozycję z kolorowych pasków.
2. Gimnastyka smyka – zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
- podskoki obunóż
- przysiady
- trucht w miejscu
- pajacyki
- rowerek (leżenie na plecach z nogami w górze)
- stanie na jednej nodze
3. Karta pracy - kodowanie:
Przygotuj kredki i wydruk karty pracy. Uzupełnij tabelkę wg kodu.
4. Lalki-czyścioszki – utrwalenie rymowanki:
(tekst – patrz wtorek)
=================================================================================
23.10.2020 r. (piątek)
1. Myjemy ręce - utrwalenie piosenki:
(tekst i mp 3 – patrz środa)
2. A psik! – opowiadanie:
Rodzicu, przeczytaj dziecku opowiadanie, wspólnie obejrzyjcie ilustracje.
W celu zrozumienia treści można zapytać dziecko o następujące kwestie:
- Dlaczego Adaś nie miał rano humoru?
- Jakie objawy choroby wystąpiły u chłopca?
- Dlaczego koledzy Adasia nie przyszli do przedszkola następnego dnia?
- Czym leczył się jeżyk Tuptuś?
- Dlaczego należy zakrywać usta podczas kichania i kaszlania?
3. Kółeczko - zabawa taneczna:
4. Karty pracy do wyboru:
- Dokończ ozdabiać kubeczki wg wzorów.
- Przygotuj kredki. Policz kropelki i pokoloruj zbiór, gdzie jest ich więcej. Nazwij liczebniki porządkowe w zakresie 3, pokoloruj drugą kropelkę licząc od lewej strony.