Propozycja zabaw edukacyjnych na czas kwarantanny w grupie ,,Pszczółki”

opr. Ewa Wróblewska

 

Termin realizacji: 20-23.10.2020 r.

 

Temat kompleksowy: Dbamy o higienę

Zadania:

- zapoznanie z akcesoriami wykorzystywanymi do zabiegów higienicznych

- trening mycia rąk z uwzględnieniem kolejnych czynności, zwrócenie uwagi na konieczność oszczędzania wody podczas mycia rąk

- rozwijanie sprawności fizycznej

 

20.10.2020 r. (wtorek)

1. Kącik czyścioszka - oglądanie przyborów toaletowych, nazywanie ich i określanie zastosowania. Segregowanie wg  zastosowania, np. które przedmioty są potrzebne do higieny jamy ustnej/ higieny ciała.

Rodzicu, przygotuj: ręcznik, mydełko, gąbkę, szczoteczkę do zębów, pastę, kubek, grzebień, pumeks, szczoteczka do paznokci.

2. Lalki-czyścioszki – nauka rymowanki:

Pierwsza lalka w łazience

mydełkiem myje ręce.

Druga lalka cała w pianie,

właśnie robi wielkie pranie.

Trzecia lalka czesze włoski,

bo te lalki to czyścioszki.

Powtarzaj rymowankę, wskazując właściwe obrazki. Znajdź na obrazku lalę, która nie została wymieniona w wierszu. Powiedz, co ona robi?

     

     

 

3. Karty pracy do wyboru:

karta_pracy_nr_1.jpg

karta_pracy_nr_2.jpg

=================================================================================================

 

21.10.2020 r. (środa)

1. Magiczny worek – zabawa sensoryczna:

Rodzicu, zgromadź podstawowe akcesoria do higieny ciała i jamy ustnej. Pokaż je dziecku, po czym schowaj do pudełka/torby, a maluszkowi zawiąż oczy szalikiem. Dziecko za pomocą zmysłu dotyku i węchu rozpoznaje przedmioty.

2. Myjemy ręce – osłuchanie z piosenką:

I. Jeśli chcesz zdrowym być, musisz często ręce myć.

/Ręcznik, mydło są w łazience, po zabawie umyj ręce / x2

II. Kapu, kap – mówi kran, dużo wody w sobie mam.

/A  szczoteczka aż się jeży, umyj ręce jak należy / x2

III. Jakiś czar, jakiś cud, z rączek zniknął cały brud.

/Mama woła: Chodź kochanie, pyszny deser  dziś dostaniesz / x2

3. Wirusy i bakterie – zabawa plastyczna z plamą lub kleksem farby:

Potrzebujesz: kartkę A4, ulubiony kolor półpłynnej farby plakatowej, ruchome oczka, wybrane elementy dekoracyjne, np. pompony, cekiny, brokat

Sposób wykonania:

ETAP 1:

wersja 1. Namaluj na kartce dużą plamę za pomocą farby w sztyfcie, po czym rozetrzyj ją we wszystkich kierunkach.

wersja 2. Nanieś kleks rozwodnionej farby na kartkę, rozdmuchaj po powierzchni i pozostaw do wyschnięcia.

ETAP 2:

Zamień plamę/kleks w stworka-potworka. Przyklej ruchome oczka, dorysuj elementy twarzy, kończyny.

Śmieszne buźki do wydruku: smieszne_buzie.pdf     smieszne_buzie_2.pdf

A oto przykłady dla inspiracji:

 

=================================================================================

 

22.10.2020 r. (czwartek)

1. Kolorowe paski – zabawa matematyczna:

Przygotuj: kolorowe paski papieru w 3  kolorach i 3 długościach (krótki, dłuższy i najdłuższy).

a) układamy rytm, nazywamy kolory:

Rodzic układa przed dzieckiem ciąg pasków według rytmu: czerwony-zielony-czerwony-zielony, głośno przy tym nazywając kolory. Dziecko, po dostrzeżeniu rytmu, kontynuuje układanie.

Wersja trudniejsza: modyfikujemy rytm, np. czerwony- 2x zielony, czerwony- 2x zielony itd.  

b) porównywanie długości, stosowanie określeń krótki-długi:

Spośród rozsypanki paskowej, dziecko wybiera kilka pasków najkrótszych i najdłuższych. Przykłada je do siebie, porównując ich wielkość. Układa rytm: krótki-długi.

c) układanie wg wielkości w tendencji wzrastającej:

Dziecko dostaje 3 paski różnej długości, układa je przed sobą od najkrótszego do najdłuższego. Nazywa, pokazując odpowiednie paski: krótki, dłuższy, najdłuższy, kontynuując rytm.

d) paskowy obrazek – zabawa manualna:

Dziecko układa dowolną kompozycję z kolorowych pasków.

2. Gimnastyka smyka – zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

- podskoki obunóż

- przysiady

- trucht w miejscu

- pajacyki

- rowerek (leżenie na plecach z nogami w górze)

- stanie na jednej nodze

3. Karta pracy - kodowanie:

karta_pracy_nr_0.jpg

Przygotuj kredki i wydruk karty pracy. Uzupełnij tabelkę wg kodu.

4. Lalki-czyścioszki – utrwalenie rymowanki:

(tekst – patrz wtorek)

=================================================================================

 

23.10.2020 r. (piątek)

1. Myjemy ręce - utrwalenie piosenki:

(tekst i mp 3 – patrz środa)

2. A psik! – opowiadanie:

opowiadanie.pdf

Rodzicu, przeczytaj dziecku opowiadanie, wspólnie obejrzyjcie ilustracje.

W celu zrozumienia treści można zapytać dziecko o następujące kwestie:

- Dlaczego Adaś nie miał rano humoru?

- Jakie objawy choroby wystąpiły u chłopca?

- Dlaczego koledzy Adasia nie przyszli do przedszkola następnego dnia?

- Czym leczył się jeżyk Tuptuś?

- Dlaczego należy zakrywać usta podczas kichania i kaszlania?

3. Kółeczko - zabawa taneczna:

https://youtu.be/izQ5IAmTaFA

4. Karty pracy do wyboru:

karta_pracy_nr_3.jpeg

karta_pracy_nr_4.jpg