RODZINA……RODZINKA

materiały do pracy zdalnej

Opracowała: Dorota Śliwoń

 

 

 

 

Naszym największym skarbem jest, była i zawsze będzie nasza rodzina.

Możemy nie być idealni, ale kochamy ją z całego serca!

 

 

 

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ na cały tydzień

Czwartek 15. 10. 2020 r

„TAKI LAS” nauka piosenki

https://chomikuj.pl/Carmel_/dla+dzieci/_+Super+piosenki+dla+najm*c5*82odszych/Taki+las,4918455402.mp3(audio)

 

Piątek 16. 10. 2020 r

  1. „Leśne zwierzęta” – lepienie z plasteliny – pomóż dziecku stworzyć makietę lasu.

https://www.youtube.com/watch?v=Hm2_0xf8v4A

https://www.youtube.com/watch?v=5xejLr-lA9A

2 .Zabawa taneczna - „ Jesienny taniec” –taniec z mamą i chustami

-rozwijanie inwencji twórczej

https://www.youtube.com/watch?v=gyjlORxktXk

 

Poniedziałek 19. 10. 2020 r

Moja Rodzina  film dla dzieci

Prezentacja Moja Rodzina – zagadki

 

Rodzinka

 

Wtorek 20. 10. 2020 r.

Matematyka dla Smyka

 

Posłuchaj z dzieckiem piosenki – „Ja i ty” , naucz słów.

 

 

 

Środa 21. 10. 2020 r.

Brat i siostra – bajka o pomaganiu innym i szacunku dla starszych

Za górami, za lasami, za siedmioma rzekami na dużej polanie pełnej polnych kwiatów stała mała chatka, a w niej mieszkało rodzeństwo Zosia i Jaś. Zosia i Jaś mieszkali sami, ponieważ niedawno zmarła im mama, która jako jedyna opiekowała się nimi i dbała o nich...

Rodzeństwo było bardzo pracowite, zbierali jagody i grzyby oraz leśne zioła, a w zamian za to na targu otrzymywali chleb i masło. Zosia sprzątała, gotowała i utrzymywała dom w czystości, a Jaś dbał, by zawsze było w czym napalić w piecu.

Pewnego dnia, kiedy jak zawsze Zosia zbierała zioła w lesie, ujrzała małą sarenkę, która wyraźnie cierpiała. Zosia podeszła do niej, okazując swym głosem sarence, że chce jej pomóc. Sarenka miała skaleczoną nóżkę, a więc Zosia przyniosła ją do domu i zaopatrzyła jak umiała najlepiej ranę. Nakarmiła zwierzątko i opiekowała się nim tak długo, aż powróciło do zdrowia. Zosia rozumiała, że musi pozwolić sarence odejść, by mogła żyć na wolności. I tak mijały dzień za dniem.

Pewnego dnia do ich drzwi zapukał staruszek, prosząc o strawę i odpoczynek. Zosia zaprosiła staruszka do domu i ugościła wszystkim, co miała najlepszego. Pamiętała o tym, co powtarzała jej zawsze mama, że zawsze należy dzielić się tym, co się ma. Staruszek posilił się, ale niestety był bardzo słaby na dalszą podróż i Jaś zaproponował mu, aby pozostał tak długo, aż odzyska siłę, by dalej ruszyć w drogę. Zosia zbierała jagody, a z zebranych ziół sporządzała cudowny napar dający siłę staruszkowi. Staruszek był bardzo wdzięczny i podarował Zosi gliniany kubeczek, a Jasiowi gliniany talerzyk i odszedł, dziękując za wszystko. Kubeczek był na pozór zwykły brązowy z małym uszkiem, podobnie jak niewielki talerzyk. Pewnego dnia nastała długa sroga zima, spadł śnieg, który utrudniał wyjście z domu. Nawet zwierzęta z trudem mogły znaleźć coś do zjedzenia.

W spiżarni Jasia i Zosi kończyły się zapasy, nawet drzewa zaczęło powoli ubywać. Śnieg i mróz nie pozwalały nawet na zbieranie drzewa w lesie na rozpałkę. Zosia i Jaś usiedli zmartwieni, bo w ich domku zrobiło się chłodno, a głód też dawał znać o sobie. Zosia rozpłakała się, a w wtedy Jaś przytulił ją mocno, pocieszając jednocześnie, że na pewno znajdzie jakieś rozwiązanie.

Kiedy tak siedzieli przytuleni do siebie, coś zastukało do okienka. Jaś podszedł do okna i ujrzał sarenkę, której Zosia kiedyś opatrzyła ranę. Znajoma sarenka tym razem nie była sama, przybiegła wraz z całym stadem saren, a każda z nich w pyszczku trzymała gałązkę suchego drzewa. Jaś podziękował sarence i połamał gałązki, rozpalając nimi w piecu. Kiedy tak siedzieli, ogrzewając się przy piecu, pomyśleli, że teraz dobrze byłoby zjeść chociaż kawałeczek chleba i napić się mleka. Niestety, w domku nie było już nic do jedzenia, nawet suszone jagody się skończyły. Nagle na stole poruszył się stojący tam gliniany talerzyk i leciutko zakołysał się gliniany kubeczek, wydając przy tym magiczny odgłos. Zosia podbiegła do stołu i nie mogła uwierzyć własnym oczom. Kubeczek był pełny mleka, a na talerzyku leżał świeżutki chlebek. Zosia i Jaś podzielili się mlekiem i chlebem i zrozumieli, że staruszek nie był zwykłym starszym człowiekiem.

Nastało znowu lato, a polana znowu pokryła się zieloną trawą i pachnącymi stokrotkami. Zosia i Jaś żyli długo i szczęśliwie, dalej pomagając każdemu, kogo spotkali na swojej drodze. Bo kto daje dobroć i miłość drugiemu, to otrzymuje jeszcze więcej dobroci i serdeczności od drugiego człowieka. Dobroć i szacunek popłaca, a zło i brak szacunku dla starszych ludzi świadczy o naszym złym wychowaniu.

Moja rodzina – propozycja wykonania książeczki o rodzinie

Proszę  pomóc dziecku wykonać książeczkę. List do rodziców: Każda strona ma przedstawiać jeden z określonych tematów. Można je rysować, malować lub wklejać zdjęcia.

Tematy do książeczki:

1. Osoby w mojej rodzinie

2. Czynności, które moja rodzina wykonuje razem

3. Moja rodzina podczas świąt

4. Moja rodzina podczas wakacji

5. Zwierzęta w mojej rodzinie

Każdą stronę należy podpisać. Można też wprowadzić inne tematy. Proszę poświęcić dziecku trochę czasu i pomóc w skompletowaniu zdjęć, wykonaniu rysunków i całej książeczki. Spodziewam się, że wspólne zaplanowanie i wykonanie książeczki będzie przyjemnym zajęciem dla całej rodziny.

Na książeczki czekamy i na zajęciach w grupie pooglądamy.

 Dziękuję za pomoc,

 

Czwartek 22. 10. 2020 r.  – rodzinna zabawa

1. Moje imię - szukanie swojego imienia wśród innych. 

Napisz na karteczkach imiona członków rodziny. Poproś dziecko by wybrało swoje imię. Niech podzieli je na sylaby, powie jaką słyszy pierwszą głoskę a jaką ostatnią.
Poproś dziecko aby swoje imię odwzorowało na kartce

 

2. Rodzinna pantomima

Wykorzystanie techniki twórczego myślenia „język ciała”.
Dzieci przedstawiają ruchem zawody swoich rodziców, mamy i taty. Pozostałe dzieci odgadują, co to za zawód.

 

3. Zabawa „Co robią inni?”  - przedstawianie i  naśladowanie ruchem każdego członka 
   
rodziny

- przedstawia dziecko i pozostali członkowie rodziny

- odgadujemy, kto został przedstawiony

 Naśladowanie czynności charakterystycznych dla danego członka rodziny.

4. Pomocne dłonie – działalność plastyczna

Przed przystąpieniem do pracy porozmawiajcie o tym, że każdy ma w domu swoje obowiązki, dzieci też. Następnie poproś dziecko aby obrysowało swoją dłoń na papierze rysunkowym (kartonie), wyciął ją nożyczkami. Na wyciętej dłoni rysuje, w jaki sposób pomaga w domu. Rysunki czynności mogą być wykonane na dwóch odrysowanych dłoniach. Gdyby dziecko powiedziało, że nic nie robi w domu to należy je zachęcić, by pomyślało, w czym może pomóc w domu i to narysowało.

 

5. Kończenie zdania

 Proponujemy, żeby dokończyło zdania dotyczące rodziny np.

 W mojej rodzinie najbardziej lubię ....................................................

 Moja rodzina najczęściej ....................................................................

Rodzina jest dla mnie .........................................................................

W mojej rodzinie podoba mi się .....................................................

 

6. Rozwiązywanie zagadek utrwalających

    a) Babci córka, siostra mamy. Jak ją nazywamy ? (ciocia)

    b) Rozwiąż zagadkę taką: Kto jest Twojego taty tatą ? (dziadziu)

    c) Jaką nazwę damy, mamie Twojej mamy ? (babcia)

    d) Jak się zwracamy do brata swojej mamy ? (wujek)

 

7. Co powinno być w każdej rodzinie, aby była ona szczęśliwa? -technika aktywizująca.

Daj dziecku  kartki, na których narysuje to, co jego zdaniem daje szczęście w rodzinie.

 

8. Gdzie mieszkamy?

-sprawdź czy dziecko zna swój adres zamieszkania, jeśli nie zna zachęć go do jego zapamiętania. Bardzo ważne jest tutaj zwrócenie uwagi dzieciom, że nie każdemu wolno mówić, gdzie mieszkamy. Adres zamieszkania podajemy w szczególnych okolicznościach – straży pożarnej, pogotowiu, policji.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miłego spędzenia czasu z rodziną