Propozycje zabaw edukacyjnych na czas kwarantanny 19-22.X.2020

materiały do pracy zdalnej

opracowanie: Jolanta Kłusewicz

 

Tematyka tygodnia: Ja i moja rodzina.

Poniedziałek 19.X.2020

  1. Rozmowy z rodzicami  o swoim domu (Co lubię robić w swoim domu, jakie mam obowiązki, jakie są moje ulubione zabawki, ulubione zabawy, co wiem o swoich rodzicach, rodzeństwie); poznawanie zainteresowań i świadomości dziecka o swojej rodzinie
  2. Czy znam adres zamieszkania? Co powinienem/powinnam zrobić gdybym się zgubił/zgubiła? Czy znam numery alarmowe?(112, 999, 998, 997)
  3. Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt). Rysujemy dziecku te figury a ono je wycina. Możemy wspólnie wycinać z dzieckiem tak , by dysponować wieloma figurami różnej wielkości, by móc później układać z tych figur np dom. Możemy też pobawić się przy tej okazji w wyszukiwanie tych kształtów w otoczeniu mieszkania.
  4. Sprawdź rodzicu czy dziecko pamięta w/w nr telefonów, adres. Czy potrafi opowiedzieć o sobie. Czy wypowiada się pełnym zdaniem? Czy buduje wypowiedzi wielozdaniowe? Co wie o  rodzicach, rodzeństwie, o sobie?
  5. Pobawmy się z dzieckiem:

* Niech dziecko wybierze jakąś zabawkę lub dwie , trzy. Umawiacie się, że najpierw wy schowacie je w polu widzenia dziecka pod jego nieobecność w pokoju . Dziecko będzie je musiało odnaleźć zanim doliczycie do 10. Potem role się zmieniają. Rodzic wychodzi a dziecko chowa je w polu widzenia .Przy tej okazji można ćwiczyć stronność (lewa, prawa) oraz określać położenie np na górnej półce, obok wazonu , między książkami, pod krzesłem...

* Kto więcej razy podrzuci i złapie pluszaka? Zadaniem dziecka jest liczenie i sprawdzanie liczebności.

* Można  zrobić dom  dla lalek z pudełka np po butach ( wycinamy okna, drzwi, dziecko ozdabia mazakami- rysuje obrazy na ścianach, zegar, telewizor. Meble można zrobić  z mniejszych pudełek np po lekach. Miłej zabawy

 

Wtorek 20.X.2020

  1. Słuchanie wiersza „Rodzina” I. Rup

 

Mama z tatą to małżeństwo.

Mają córkę oraz syna

i mieszkają w jednym domu-

to wspaniała jest rodzina.

 

Mama z tatą  to rodzice,

siostra z bratem to rodzeństwo,

a osoby te z pewnością

łączy wspólne pokrewieństwo.

 

Dziadek to jest tata taty.

Babcia – taty mamą jest.

A rodzice twojej mamy

są dziadkami twymi też.

 

Siostra mamy to jest ciocia ,

A jej brat jest twym wujaszkiem.

Ciocia druga- siostrą taty

A brat jego- twym stryjaszkiem.

 

Dzieci twoich cioć i wujków

to kuzynki i kuzyni.

I to wszystko jest na temat

wyjątkowej twej rodziny.

 

- Z ilu członków składa się twoja rodzina?

- Jakie dzieci mają mama i tata?

- Kto to są kuzyni i kuzynki? Jak inaczej można na nich powiedzieć?

- Kim są dla nas rodzice mamy albo taty?

- Kim są dla nas rodzeństwo mamy ?

- Kim rodzeństwo taty?

2. Oglądanie zdjęć rodzinnych w albumach. Wskazywanie powiązań między członkami rodziny.

3. Zabawa plastyczna Pokolenia.

Dzielimy kartkę na trzy części liniami poziomymi. Na najniższej części rysujemy babcię i dziadka ze strony mamy oraz taty. Wyżej rodziców i ich rodzeństwo  a najwyżej  dzieci (drzewo genealogiczne). Teraz warto omówić na przykładzie  relacje rodzinne

Miłej zabawy!

 

Środa 21.X.2020

1.Gotujemy z babcią  lub mamą – domowe  pianki marshmallow

https://uwagababciagotuje.blogspot.com/2020/07/domowe-pianki-marshmallow-delikatne.html

Smacznego

2. Obrazek dla ukochanej osoby z rodziny. Wycinamy kartkę w kształcie serca- dziecko ozdabia mazakami lub kredkami, dowolną techniką

 

Miłej zabawy z rodzicami!

 

Czwartek22.X.2020

Innowacja pedagogiczna

„Latająca mysz – nietoperz”

 

 https://youtu.be/9ITtYtXXQiQ

 

Bajka „Dlaczego nietoperz wisi do góry nogami”?

https://www.youtube.com/watch?v=PGLYY1vlsbE

 

 

 

 

NIETOPERZ – baza wiadomości:

 

•            Z nietoperzami związanych jest dużo obaw i strachów.

•            Rosjanie i Niemcy nazywają nietoperze „latającymi myszami”, ale to żadna mysz, choć lata.

•            To ciekawe stworzenie. Ma ciało, pyszczek i tylne nóżki ssaka. Na przednich nogach rozpina się błona, która sięga aż do tylnych nóg. Dzięki niej nietoperz lata.

•            Lata w nocy i poluje na ćmy.

•            Mało widzi po ciemku, więc wydaje dźwięki, które odbijają się od przeszkody, wracają do nietoperza i tym sposobem wie on co ma omijać na trasie swojego lotu.

•            Kiedy te dźwięki odbiją się od ćmy i wrócą do nietoperza, to on wie, że może upolować kolację.

•            Ćmy też potrafią się bronić. Mają bardzo gęste, ładne futerko, od których nie odbija się wyraźnie dźwięk. Ćma niedźwiedziówka broni się w ten sposób, że oszukuje nietoperza. Sama wydaje głos śmiertelnie przestraszonego nietoperza, którego ktoś atakuje. Kiedy taki głos usłyszy nietoperz, natychmiast ucieka.

•            Kiedy nadchodzi jesień, część nietoperzy zbiera się w nieduże stadka i odlatuje w poszukiwaniu cieplejszych miejsc, pokonując nawet kilkaset kilometrów.

•            Reszta nietoperzy zimuje w starych dziuplach drzew lub gdzieś na strychu czy w piwnicy. Uwieszone głową w dół, zasypiają.•            Budzą się wiosną.

 

Aktywność dzieci:

 - poznawanie ciekawostek z życia nietoperza z filmów przyrodniczych

 

https://youtu.be/WnrgqRkk3R0

 

https://www.youtube.com/watch?v=TPgkNSGQxfA

 

https://www.youtube.com/watch?v=YJImr9KRqOQ

 

Korzyści edukacyjne i wychowawcze:

- dzieci nabywają przekonania, że jest to pożyteczne a jednocześnie zagrożone  wyginięciem zwierzę

- posiadana wiedza pozwoli przełamać uprzedzenia i stereotypy