Propozycje zabaw edukacyjnych na czas kwarantanny 19-22.X.2020
materiały do pracy zdalnej
opracowanie: Jolanta Kłusewicz
Tematyka tygodnia: Ja i moja rodzina.
Poniedziałek 19.X.2020
- Rozmowy z rodzicami o swoim domu (Co lubię robić w swoim domu, jakie mam obowiązki, jakie są moje ulubione zabawki, ulubione zabawy, co wiem o swoich rodzicach, rodzeństwie); poznawanie zainteresowań i świadomości dziecka o swojej rodzinie
- Czy znam adres zamieszkania? Co powinienem/powinnam zrobić gdybym się zgubił/zgubiła? Czy znam numery alarmowe?(112, 999, 998, 997)
- Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt). Rysujemy dziecku te figury a ono je wycina. Możemy wspólnie wycinać z dzieckiem tak , by dysponować wieloma figurami różnej wielkości, by móc później układać z tych figur np dom. Możemy też pobawić się przy tej okazji w wyszukiwanie tych kształtów w otoczeniu mieszkania.
- Sprawdź rodzicu czy dziecko pamięta w/w nr telefonów, adres. Czy potrafi opowiedzieć o sobie. Czy wypowiada się pełnym zdaniem? Czy buduje wypowiedzi wielozdaniowe? Co wie o rodzicach, rodzeństwie, o sobie?
- Pobawmy się z dzieckiem:
* Niech dziecko wybierze jakąś zabawkę lub dwie , trzy. Umawiacie się, że najpierw wy schowacie je w polu widzenia dziecka pod jego nieobecność w pokoju . Dziecko będzie je musiało odnaleźć zanim doliczycie do 10. Potem role się zmieniają. Rodzic wychodzi a dziecko chowa je w polu widzenia .Przy tej okazji można ćwiczyć stronność (lewa, prawa) oraz określać położenie np na górnej półce, obok wazonu , między książkami, pod krzesłem...
* Kto więcej razy podrzuci i złapie pluszaka? Zadaniem dziecka jest liczenie i sprawdzanie liczebności.
* Można zrobić dom dla lalek z pudełka np po butach ( wycinamy okna, drzwi, dziecko ozdabia mazakami- rysuje obrazy na ścianach, zegar, telewizor. Meble można zrobić z mniejszych pudełek np po lekach. Miłej zabawy
Wtorek 20.X.2020
- Słuchanie wiersza „Rodzina” I. Rup
Mama z tatą to małżeństwo.
Mają córkę oraz syna
i mieszkają w jednym domu-
to wspaniała jest rodzina.
Mama z tatą to rodzice,
siostra z bratem to rodzeństwo,
a osoby te z pewnością
łączy wspólne pokrewieństwo.
Dziadek to jest tata taty.
Babcia – taty mamą jest.
A rodzice twojej mamy
są dziadkami twymi też.
Siostra mamy to jest ciocia ,
A jej brat jest twym wujaszkiem.
Ciocia druga- siostrą taty
A brat jego- twym stryjaszkiem.
Dzieci twoich cioć i wujków
to kuzynki i kuzyni.
I to wszystko jest na temat
wyjątkowej twej rodziny.
- Z ilu członków składa się twoja rodzina?
- Jakie dzieci mają mama i tata?
- Kto to są kuzyni i kuzynki? Jak inaczej można na nich powiedzieć?
- Kim są dla nas rodzice mamy albo taty?
- Kim są dla nas rodzeństwo mamy ?
- Kim rodzeństwo taty?
2. Oglądanie zdjęć rodzinnych w albumach. Wskazywanie powiązań między członkami rodziny.
3. Zabawa plastyczna Pokolenia.
Dzielimy kartkę na trzy części liniami poziomymi. Na najniższej części rysujemy babcię i dziadka ze strony mamy oraz taty. Wyżej rodziców i ich rodzeństwo a najwyżej dzieci (drzewo genealogiczne). Teraz warto omówić na przykładzie relacje rodzinne
Miłej zabawy!
Środa 21.X.2020
1.Gotujemy z babcią lub mamą – domowe pianki marshmallow
https://uwagababciagotuje.blogspot.com/2020/07/domowe-pianki-marshmallow-delikatne.html
Smacznego
2. Obrazek dla ukochanej osoby z rodziny. Wycinamy kartkę w kształcie serca- dziecko ozdabia mazakami lub kredkami, dowolną techniką
Miłej zabawy z rodzicami!
Czwartek22.X.2020
Innowacja pedagogiczna
„Latająca mysz – nietoperz”
Bajka „Dlaczego nietoperz wisi do góry nogami”?
https://www.youtube.com/watch?v=PGLYY1vlsbE
NIETOPERZ – baza wiadomości:
• Z nietoperzami związanych jest dużo obaw i strachów.
• Rosjanie i Niemcy nazywają nietoperze „latającymi myszami”, ale to żadna mysz, choć lata.
• To ciekawe stworzenie. Ma ciało, pyszczek i tylne nóżki ssaka. Na przednich nogach rozpina się błona, która sięga aż do tylnych nóg. Dzięki niej nietoperz lata.
• Lata w nocy i poluje na ćmy.
• Mało widzi po ciemku, więc wydaje dźwięki, które odbijają się od przeszkody, wracają do nietoperza i tym sposobem wie on co ma omijać na trasie swojego lotu.
• Kiedy te dźwięki odbiją się od ćmy i wrócą do nietoperza, to on wie, że może upolować kolację.
• Ćmy też potrafią się bronić. Mają bardzo gęste, ładne futerko, od których nie odbija się wyraźnie dźwięk. Ćma niedźwiedziówka broni się w ten sposób, że oszukuje nietoperza. Sama wydaje głos śmiertelnie przestraszonego nietoperza, którego ktoś atakuje. Kiedy taki głos usłyszy nietoperz, natychmiast ucieka.
• Kiedy nadchodzi jesień, część nietoperzy zbiera się w nieduże stadka i odlatuje w poszukiwaniu cieplejszych miejsc, pokonując nawet kilkaset kilometrów.
• Reszta nietoperzy zimuje w starych dziuplach drzew lub gdzieś na strychu czy w piwnicy. Uwieszone głową w dół, zasypiają.• Budzą się wiosną.
Aktywność dzieci:
- poznawanie ciekawostek z życia nietoperza z filmów przyrodniczych
https://youtu.be/WnrgqRkk3R0
https://www.youtube.com/watch?v=TPgkNSGQxfA
https://www.youtube.com/watch?v=YJImr9KRqOQ
Korzyści edukacyjne i wychowawcze:
- dzieci nabywają przekonania, że jest to pożyteczne a jednocześnie zagrożone wyginięciem zwierzę
- posiadana wiedza pozwoli przełamać uprzedzenia i stereotypy