System konsekwencji złego zachowania oraz nagradzania dzieci w grupie V "Pszczółki"
Konsekwencje złego zachowania:
- naprawianie szkód: posprzątanie po sobie, dziecko pokrzywdzone przeproszone przed całą grupą
- wyłączenie z sytuacji: np. wykluczenie na pewien czas z zabawy, niesłuchanie jego odpowiedzi, jeśli wcześniej nie podniosło ręki, dziecko siada przy stole i w ciszy oczekuje na możliwość dołączenia do grupy
- odroczenie możliwości otrzymania kolejnego przywileju do czasu ustania trudnej sytuacji, np. dzieci nie mogą korzystać z nowych zabawek dopóki nie będą regularnie sprzątać po zabawie
- dziecko samodzielnie wypowiada się na temat jego nie poprawnego zachowania, nazywa regułę, którą złamało
Nagrody:
- pochwała słowna
- uścisk dłoni
- naklejka samodzielnie wybrana przez dziecko
Rola nauczyciela w stosowaniu konsekwencji pozytywnych i negatywnych zachowań dziecka:
- wskazuje dziecku, jak powinno się zachować, zanim zdąży zrobić coś nie tak - sformułujmy zasadę
- wyraża sprzeciw bez oskarżania
- wyraża swoje uczucia i oczekiwania - ocenia zachowanie dziecka, a nie dziecko
- pokazuje, jak naprawić zło - również to wyrządzone przypadkiem
- daje dziecku możliwość wyboru
- daje dziecku odczuć konsekwencje złego zachowania
- jeśli jest to potrzebne - działa zdecydowanie
- kilkakrotnie spokojnie powtarza polecenie
- odsyła dziecko do bezpiecznego, cichego miejsca w sali na pewien czas, do momentu, aż się uspokoi
Ustalono na zebraniu z rodzicami 11 września 2020 r.