Materiały do pracy zdalnej
06. 04. 2021 r - 09. 04. 2021 r.
opracowanie: Urszula Czykwin
Wiosna na wsi
W tym tygodniu przybliżę Wam codzienną pracę rolnika oraz jej wpływ na życie ludzi wykonujących inne zawody. Poznacie maszyny wykorzystywane w gospodarstwie, dowiecie się w jakim celu hoduje się zwierzęta, co to jest zboże i co się z niego produkuje. W domu oglądajcie wspólnie albumy, książki i filmy związane z tematyka rolniczą.
Wtorek 06. 04. 2021 r.
Zajęcia ranne
- Rozmowa na temat obrazka.
Przyjrzyj się uważnie obrazkowi i odpowiedz na następujące pytania:
- Co i kogo widzisz na obrazku?
- Co robią ludzie?
- Czy są tam jakieś zwierzęta?
- Jak się nazywają? Co robią?
- Jakie kolory są na obrazku? Nazwij je.
- Policz poszczególne elementy obrazka ( gęsi, okna w domu, jabłka na jabłoni, itd. Co jeszcze możesz policzyć ?)
- Film animowany: „Zwierzęta na wsi część 1 (odgłosy, zagadki, zadania)”
Obejrzycie uważnie film i spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Jakie zwierzęta mieszkają na wiejskim podwórku? Czyje są to odgłosy? Jak nazywają się zwierzęta dorosłe i ich młode? https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0
- Kodowanie: " Co to może być ?"
http://przedszkole.swieciechowa.pl/2114,zadania-na-piatek--17--kwiecien.html
Zajęcia popołudniowe
- Karta pracy: „Co nie należy do rysunku?”
Wykonaj kartę pracy według polecenia zamieszczonego na niej, a następnie pokoloruj obrazek.
- Zabawa ruchowa: „Kostka ze zwierzętami.”
Należy wyciąć szablon kostki i skleić ją. Następnie rzucamy kostką i prezentujemy sposób poruszania się zwierzęcia i odgłosy, jakie wydaje.
Środa 07. 04. 2021 r.
Zajęcia ranne
- Wiersz T.M. Massalskiej w „W gospodarstwie”
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
Rozmowa na temat wiersza:
Jakie zwierzęta występowały w wierszu?; Jaki głos wydaje: kogut / kura / kaczka / krowa / świnia / kot / pies? (dzieci naśladują głosy zwierząt).
2. Zabawa muzyczno - ruchowa: "Rytmiczna rozgrzewka w podskokach"
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
Zajęcia popołudniowe:
- Film edukacyjne: „Zwierzęta na wsi”
Obejrzyj film i porozmawiaj na temat życia zwierząt na wsi.
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
- Piosenka: „W chlewiku mieszka świnka.”
Wysłuchaj piosenkę i spróbuj się jej nauczyć.
https://www.youtube.com/watch?v=sY1jT8_LIx0
W chlewiku mieszka świnka,
Co trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie,
To ona Kwi, Kwi, kwi!
Opodal chodzi kaczka,
Co Krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej dzień dobry,
A ona kwa, kwa, kwa!
Przed budą trzy szczeniacki,
Podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię cicho pieski,
A one hau, hau, hau!
Na drzewie siedzi wrona,
Od rana trochę zła.
Gdy pytam jak się miewasz?
To ona kra, kra, kra!
W kurniku są kokoszki,
co jajek mają sto
ja mówię im dzień dobry,
a one ko, ko, ko.
Czwartek 08. 04. 2021 r.
Zajęcia ranne
- " W zagrodzie Małgosi"-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej
Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.
- Praca plastyczna: „Zwierzęta z wiejskiego podwórka”
Wykonaj dowolne zwierzę mieszkające na wiejskim podwórku. Możesz wykorzystać do tego papierowy talerzyk, farby, watę, kolorowe kartki.
Zajęcia popołudniowe
- „Odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka.- zagadki słuchowe.
Wysłuchaj i powiedz do jakich zwierząt należą.
- Trzy kurki – zabawa ruchowa przy popularnej piosence, ilustrowanie ruchem treści utworu.
Trzy kurki sł. polskie Karol Hubert Rostworowski, melodia francuska.
Wyszły w pole kurki trzy - (dziecko maszeruje po sali i śpiewa)
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, - ( dziecko macha ręką)
w środku druga, - ( dziecko klaszcze w dłonie)
trzecia z tyłu oczkiem mruga.- ( dziecko pokazuje na oczko)
I tak w pole kurki trzy - (dziecko maszeruje)
raz-dwa, raz-dwa, w pole szły. -(dziecko zatrzymuje się i tupie)
Piątek 09. 04. 2021 r.
Zajęcia ranne
- Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował – słuchanie fragmentu wiersza H. Bechlerowej połączone z rozmową na temat wysłuchanego utworu.
''Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował'' - Halina Bechlerowa
To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.
Stanął Filik przy kurniku. – Czy chcesz mleka, koguciku?
Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.
Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.
– Lubisz mleko?
– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.
Do królika kotek podszedł.
– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!
Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę [...]
Więc do krówki poszedł kotek.
– Czy na mleko masz ochotę?
– Nie, Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.
Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.
– Zabierz sobie, kotku, dzbanek! Ja jem liście kapuściane [...]
Rozmowa na temat wysłuchanego utworu: Jak miał na imię kotek?; Czym kotek częstował zwierzęta?; Co kogucik i kurka jedli na śniadanie?; Co koń jadł rano?; Co gryzł królik?; Co lubi jeść krowa?; Dlaczego kózka nie chciała pić mleka?
- Zabawy ruchowe dla dzieci - propozycje
Skoki mniejsze i większe
- Skoki przez drabinkę - Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
- Kto wyżej - Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie, a maluchy kolejno podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej, jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone, a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej. Maluchy będą zadziwione, dokąd umieją dosięgnąć!
- Spacerek - Należy maluchom puścić muzykę i wydawać im różne polecenia: „Zbieramy kwiaty!”, a wtedy maluchy udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyki podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciaki muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd. Będzie dużo śmiechu i rozgardiaszu.
Zajęcia popołudniowe
1.„Masaż na dobry humor” –. Wypowiadamy tekst i wykonujemy odpowiednie gesty, które dziecko naśladuje:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
2.Tyle kroków ile sylab” – zabawa słuchowo-ruchowa – dziecko stoi po jednej stronie dywanu, rodzic po drugiej stronie. Wypowiadamy nazwy zwierząt np.: krowa, kot, kura, kogut, koń, pies itp., a dziecko dzieli je na sylaby i wykonuje tyle kroków do przodu, ile sylab jest w danym słowie. Zabawę prowadzimy wypowiadając 6-8 nazw zwierząt.
3. „Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – zagadki słuchowe – rozkładamy na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka. Następnie po kolei włączamy nagrania odgłosów zwierząt. Zadaniem dziecka jest rozpoznać zwierzę po odgłosie, wskazać je na obrazku i nazwać je.
ttps://www.youtube.com/watch?v=s2PxZhDdRCw – odgłos konia
https://www.youtube.com/watch?v=kouRjn5k-Ro – odgłos krowy
https://www.youtube.com/watch?v=3NU33PXtf-4 – odgłos kozy
https://www.youtube.com/watch?v=CnmvheoF-cA – odgłos świni
https://www.youtube.com/watch?v=x3c0JgZ59QQ – odgłos owcy
https://www.youtube.com/watch?v=mRq7urXl5xQ – odgłos psa
https://www.youtube.com/watch?v=CRlQgDqkZ7A – odgłos kota
https://www.youtube.com/watch?v=QpBve-Jhy1k – odgłos kury
https://www.youtube.com/watch?v=TsoHVW3LvUE – odgłos koguta
https://www.youtube.com/watch?v=dwC5FLjmvrA – odgłos indyka
https://www.youtube.com/watch?v=NRItFJ4j3AY – odgłos kaczki
https://www.youtube.com/watch?v=nRNjzMrQRd4 – odgłos gęsi