Materiały edukacyjne do pracy zdalnej
opracowanie: Beata Wanda Bałdyga, Urszula Czykwin, Karolina Faszcza
29.03.2021r. (poniedziałek),
zajęcia ranne
- Zabawy i ćwiczenia z literą „h” – zapoznanie z literą wielką i małą, drukowaną i pisaną
- Obejrzyjcie film, a potem powiedzcie jak najwięcej wyrazów zawierających głoskę
„H”, które udało Wam się zapamiętać
https://www.youtube.com/watch?v=48uA-seRIcA
- „Jak napisać?” – prezentacja wyglądu litery „H, h''
https://www.youtube.com/watch?v=DNBlpAtOlKg
- Do czego jest podobna duża i mała litera „H, h”?
- Jest to samogłoska czy spółgłoska?
- Spróbujcie sami ją napisać palcem: w powietrzu, na podłodze, na plecach u mamy lub
taty :)
- Rysuj po śladzie. Co widzisz na obrazkach? Jaką literą rozpoczynają się nazwy? Otocz pętlami wszystkie litery ''h'' w wyrazach.
2. „Zwyczaje wielkanocne” - Zachęcam Was do obejrzenia filmów edukacyjnych, z
których dowiecie się jakie tradycje i zwyczaje wiążą się z nadchodzącymi świętami
https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA
https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM
3. "Wielkanocna pocztówka" - praca plastyczno - techniczna.
Do wykonania kartki potrzebne będą:
- Kolorowe kartki z bloku technicznego,
- klej,
- nożyczki,
- kolorowe wycinanki (najlepiej samoprzylepne ;)),
- sznurek,
- wstążeczka w ulubionym kolorze.
Pracę wykonujemy zgodnie ze wzorem na obrazku lub według własnego pomysłu:) Mile widziane
byłyby wymyślone przez Was życzenia świąteczne :) Powodzenia!
zajęcia popołudniowe
Opowiadanie na podstawie fragmentu książki ks. J. Twardowskiego KRÓTKA A WIELKA.
Każde dziecko wie, że święto Bożego Narodzenia to święto narodzin Pana Jezusa, ale dlaczego święta Wielkanocne nazywają się Wielkanocą? Przecież Wielkanoc obchodzimy na wiosnę, w marcu albo w kwietniu, a wtedy noce nie są wielkie, ani długie, tylko małe i krótkie. Zimą, kiedy wracacie z przedszkola, to jest już ciemno i trzeba zapalać lampkę. Kiedy się budzicie - w pokoju i na dworze jest ciemno. Taka długa noc. Tymczasem na wiosnę po południu, gdy wracacie z przedszkola jest już widno, a rano słońce wstaje i uśmiecha się.
- Jaka krótka noc.
Dlaczego wiosenne Święta Wielkanocne nazywają się Wielką Nocą - skoro właśnie wtedy noce są krótkie? Wielkanocne Święta nazywamy Wielką Nocą na pamiątkę najwspanialszej Nocy, w czasie której Pan Jezus wstał z grobu, chociaż był przywalony kamieniem. Wielka Noc - to inaczej Noc Niezwykła, Najsławniejsza, Jedyna, ta, o jakiej stale się pamięta, zawsze się z nią cieszymy, z radości uśmiechamy się do baranka i malujemy wesołe jajka.
Zabawa inscenizacyjna z Rodzicami do piosenki: „Wieziemy tu kogucika”
Pierwszy wariant zabawy:
Dwoje dzieci tworzy zaprzęg, Rodzic wchodzi do środka - będzie kogucikiem. Zaprzęgi poruszają się zgodnie z muzyką po całej sali, śpiewając słowa piosenki. Na zakończenie każdej zwrotki zaprzęg zatrzymuje się, a osoba, która jest w środku woła głośno: KUKURYKU! - po czym zamienia się miejscem z woźnicą. Zabawę powtarzamy.
Drugi wariant zabawy:
Zaprzęg może stworzyć rodzic – dziecko. Kogucik to osoba, która jest z tyłu zaprzęgu.
podkład muzyczny do zabawy: (piosenki można nauczyć się i zaśpiewać ją podczas świątecznego spotkania z bliskimi)
https://www.youtube.com/watch?v=F7t-VJGk2WI
Zabawa plastyczna: "Pisklak"
Potrzebne materiały:
- spinacz do bielizny
- papier biały, kolorowy
- nożyce
- mazak, kredki
- klej do drewna lub klej uniwersalny
30.03.2021r. (wtorek)
zajęcia ranne
- „Święta Wielkanocne” – piosenka
Posłuchajcie piosenki i powiedzcie, co powinno znaleźć się w koszyczku. Jeśli nie
pamiętacie posłuchajcie piosenki jeszcze raz, a wtedy na pewno każdy z Was odpowie
śpiewająco.
https://www.youtube.com/watch?v=KyeLlFX0p2g - „Do koszyka wkładam” – zabawa językowa
Zabawa rozpoczyna się słowami „Do koszyka wkładam…”- jedna osoba mówi np.
„Do koszyka wkładam pisanki”, druga osoba powtarza całe zdanie i dodaje swoją
propozycję. Zabawa trwa do momentu wyczerpania pomysłów lub powstania
problemów z powtórzeniem zdania.
zajęcia popołudniowe
3. „Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna
Dla ułatwienia do wykonywania obliczeń można przygotować liczmany, np. klocki,
nakrętki po napojach. Chętnych dzieciom proponuję zapisać działania do treści zadań.
- Ola włożyła do koszyka 4 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 6. Ile pisanek jest w
koszyku?
- Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki, a Zosia dołożyła 2. Przyszła Ola i
dołożyła jeszcze 5. Ile pisanek jest w koszyku?
- Mama pomalowała 4 jajka, tata pomalował 5, a ich synek tylko 1. Ile jajek
pomalowali wszyscy razem?
- W koszyku było 8 pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 2. Ile pisanek zostało
w koszyku?
- Kasia ozdobiła świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili
przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia
mazurka?
- Na stole leżało 8 jajek. Mama zjadła 1 jajko, a tata 3. Ile jajek zostało na
stole?
- Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2
żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się
odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?
31.03.2021r. (środa)
zajęcia ranne
- „Quiz świąteczny” – odpowiedz na poniższe pytania.
- Co nie pasuje do koszyczka wielkanocnego?
a. baranek b. chleb c. karp
- Jak nazywają się malowane jajka?
a. kraszanki b. malowanki c. pisanki
- Jakie potrawy powinny znaleźć się na wielkanocnym stole?
a. zupa grzybowa,karp, b. jajka, babka c. jabłka, ser
- Jak inaczej mówimy na gałązki wierzbowe?
a. bazie kociaczki b. bazie kotki c. bazie krówki
- Święta Wielkanocne obchodzimy zawsze
a. wiosną b. zimą c. jesienią
- Śmigus-dyngus, czyli zwyczaj polewania wodą obchodzimy
a. lany wtorek b. lany poniedziałek c. lany piątek
2. Wielkanocne puzzle
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/217708-zaj%C4%85czek-wielkanocny
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/194628-wielkanocne-wypieki
3. Doświadczenia z jajkiem - jak zrobić gumowe jajko? Bardzo proszę, żeby chętne dzieci
robiły eksperymenty z rodzicami.
https://www.youtube.com/watch?v=EXJtvYG8SeE
https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg
4. „Zajączek wielkanocny” – praca plastyczno – techniczna
Do wykonania pracy potrzebne będą:
- rolka po papierze toaletowym
- kolorowy papier (wycinamy z niego uszy, dzioby)
- oczka samoprzylepne (można też narysować mazakiem)
- farby
Pracę wykonujemy zgodnie ze wzorem na obrazku.
Powodzenia :)
zajęcia popołudniowe
Zabawa słowno - matematyczna: „Mój koszyczek wielkanocny”
Na środku dywanu stawiamy koszyk, a obok niego kładziemy różne rzeczy (chleb, pisanka, baranek, zajączek, wędlina, babka, sól, chrzan) oraz piłka, klocek, bombka, gwiazdka itp. Ze zwyczajami wielkanocnymi związane jest święcenie potraw, w Wielką Sobotę idziemy z koszyczkiem do kościoła, w którym znajdują się różne rzeczy. Ale czy wszystko to powinno być w wielkanocnym koszyku? Pomóżcie mi. Dzieci wybierają i wkładają do koszyczka tylko te, które związane są ze Świętami Wielkanocnymi.
Kiedy wszystkie elementy wielkanocnego koszyczka znajdują się w środku możemy poprosić dziecko, aby je przeliczyło.
Posłuchajcie, co znaczą te symbole:
CHLEB: W tradycji chrześcijańskiej jest najważniejszym z symboli, ponieważ przedstawia ciało Pana Jezusa. Chleb zawsze gwarantował pomyślność i dobrobyt.
JAJKO: Symbol nowego, odradzającego się życia i zwycięstwa życia nad śmiercią. Przypomina nam, że Pan Jezus zmartwychwstał.
BARANEK: Baranek to Pan Jezus, który oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
WĘDLINA: Jej obecność w koszyku miała zapewnić zdrowie. Była symbolem dostatku.
SÓL: Uznawano ją za symbol oczyszczenia z grzechów. Poświęcona miała chronić przed złem, zepsuciem.
CHRZAN: Symbolizuje siłę fizyczną.
CIASTO: Symbolizowało umiejętności i doskonałość.
BUKSZPAN: Ze względu na zielone liście, które długo zachowują świeżość po ścięciu, bukszpan stał się symbolem wieczności i nieustannego odradzania się natury. Oznacza wiarę w nieskończoność życia i nadzieję na zmartwychwstanie.
Zabawa muzyczno- ruchowa: „Wielkanocne jajko”.
Dzieci wraz z Rodzicami siadają w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie pisankę. Gdy muzyka umilknie dziecko, które jest w posiadaniu pisanki oddaje fanta. Kiedy nazbieramy dużo fantów to jedna osoba losuje poszczególne fanty, a pozostałe wymyślają zadanie do wykonania w celu wykupienia fanta.
podkład muzyczny do zabawy (piosenki można nauczyć się i zaśpiewać ją przy wielkanocnym spotkaniu z bliskimi :) )
https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458
Praca plastyczna: "Wielkanocny kurczak"
Potrzebne materiały:
- kolorowy papier
- nożyczki
- klej uniwersalny
- piórko, ruchome oczka (jeśli posiadamy w domu, ale bez tego też uda nam się zrobić pracę)
Należy wyciąć kształt jajka – to będzie tułów naszego kurczaka. Odrysować dłonie i wyciąć – to skrzydełka ptaszka. Jeszcze tylko oczy (możesz użyć ruchomych, jeśli posiadasz w domu. Dzióbek i nóżki wytnij z kolorowego papieru, jeśli nie posiadasz kolorowego papieru użyj białego i pokoloruj kredką. Na czubku głowy kurczaka przytwierdź piórko, jeśli nie posiadasz to możesz wyciąć piórko z papieru. Może dodacie jeszcze coś od siebie? Powodzenia :)